Hej!

Efter att ha lånat maskiner av snälla grannar i flera år så känns det som att det är dags att ordna egna grejer.

Är på jakt efter en vettig röjsåg (läs, ingen klen trimmer), ska kunna ha både trimmerhuvud och sågklinga. Huset ligger högt upp på en kulle och resten av tomten består av sluttande terräng med mycket sten, ca 1900 kvm. Mycket sly och extremt tjockt gräs på vissa ställen. Har som krav att det ska vara en hyffsat lätt maskin för att man ska orka knalla runt bland stenarna på varma sommarkvällar.

Pris max 4000. Är inte så sugen på att köpa begagnat.

Har sneglat lite på denna:
https://www.entreprenadbutiken.se/h...ter/grastrimmersrojsagar/husqvarna-525rx.html

Någon som har erfarenhet av den? Eller tips på andra maskiner?
 
Fast den har inte sågklinga, bara gräsklinga?
Men går kanske att köpa till och montera sågklinga också.
 
Finns en rätt tjock tråd på forumet där röjsågar diskuteras men generellt sätt så brukar bl.a Husqvarna vara pålitliga.

Själv har jag en Ryobi som jag inte rör vid ens med en tång...
 
Jag har en sån här
https://www.bauhaus.se/bensinrojsag-b40-bt-elite.html

Jag har använt den 10-15 timmar till att röja sly och hallonbuskar och även trimmat gräset med den.
Funkar problemfritt än så länge, kvalitén känns bra och den är lätt att arbeta med.

Levereras med trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga. Kostar ca 5000:-
 
Jag köpte Stihl FS-130 i somras för att hålla efter på sommarstugan och måste säga att jag är sjukt nöjd med den. Köptes på kampanj och det verkar som att Stihl kör en gång per år med rätt kurs på sina produkter och fjol var denna med.
Kom komplett med maskin, sele, slyklinga, kapskiva och tråd huvud samt verktyg.

En otroligt bra maskin i mitt tycke och slyklingan är den jag kört mest då hela tomten hade vildvuxen ljung av kalibern stor.
Kapskivan är så sjukt effektiv att det går på nolltid att plocka ned mindre träd, buskar och annan sly att det nästan blir tråkigt... Man vill ju leka lite ju!
Trådhuvudet har jag inte använt i någon större utsträckning.

Ligger som det verkar nu på 4990:-

https://www.toolab.se/product/Stihl-FS-130-Rojsag-19hk

Noterade att McCulluch sågen ovan verkar väga 11.0 kilo och där flyger ju Stihl in på 5.9 kilo...
 
Redigerat:
Ser den extravikten som lite gratis träning, så slipper man gå till gymmet och lyfta skrot :)

Den väger 7,4kg enligt Bauhaus specifikation. Mer stål = bättre kvalité tänker jag!
 
Tack för svaren!

Lutar faktiskt åt Mccullochen nu, såg att den går att hitta för 3600:-. Duger säkert bra åt mig även fast den är lite tyngre :)
 
maah skrev:
Ser den extravikten som lite gratis träning, så slipper man gå till gymmet och lyfta skrot :)

Den väger 7,4kg enligt Bauhaus specifikation. Mer stål = bättre kvalité tänker jag!
Nja, skulle nog inte vilja påstå det, moderna lätta legeringar har ofta bättre hållfasthet. ;)
Men vill man träna lite extra så är det ett mycket bra alternativ till gym, så där har du helt rätt.
För lite tomtkörning på några tusen kvm har det nog inte så stor betydelse med vikten.
Jag själv kör max 3 tankar med Stihlen sedan får det vara bra, men det blir då en halvdag med sly eller röjning.
 
TVRS skrev:
Tack för svaren!

Lutar faktiskt åt Mccullochen nu, såg att den går att hitta för 3600:-. Duger säkert bra åt mig även fast den är lite tyngre :)
Nu är jag partisk för det finns bara vit/orange maskiner hos mig, men skulle jag få en Stihl eller Husqvarna för tusenlappen mera så skulle jag inte tveka en sekund.
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
525 RX är en gräsmaskin, ska man köra sågklinga så titta på modeller med minst 35 cc, de har kraftigare rigg, koppling och vinkelväxel.

Undvik McCulloch om det är möjligt. Gå upp en tusenlapp i budgeten så slipper du köpa ny maskin vart tredje år, det blir billigare i längden och själva jobbet blir snabbare och bekvämare gjort med en bättre maskin.

Stihl FS130 och Husqvarna 336FR är bra och pålitliga allroundmaskiner för ovårdade sommarstugetomter.
 
Jag har kört en hel del högt gräs och lättare ängsröjning med en liten 1-hästarstrimmer och kan säga att det är ingen höjdare. Visst det går.

Håller med ovanstående tipsare om att gå upp en smula i effekt, typ Stihl FS130 och en någorlunda vettig sele så blir det ett lättsamt jobb. En tusenlapp eller två hit eller dit spelar ingen roll mot glädjen att ha en maskin som är anpassad för jobbet och som kroppen inte protesterar mot att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.