Mexitegel & MathiasS >> :surprised: kanske inte bokstavligen.. men om ni frågar pappa idag, så övervägar han nog nått liknande (det var även han som körde fast förra gången när plogbilen fick komma o dra loss oss haha) :rolleyes:
 
Grejjen med 4-hjulsdrivna bilar är att när man väl kört fast så sitter man ordentligt. Det finns därför bara en enda regel: GASA! :D
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ja, men när man kommer så långt att antispinnen inte löser det så brukar man vara rätt rökt.
För övrigt är det mycket roligare körning om friktionen hålls på en rimlig nivå :D
 
nanowire skrev:
Inte gasa så hjulen spinner, bättre friktion mellan hjul och underlag när det inte spinner!
När man väl sitter fast är snökedjor och typ såna här bra [länk]
Vi var in på biltema förra året för att köpa ett par snökedjor.. men just till våra däck hade de inga som passade :x de hade miljoner (kändes det som) kombinationer.. men kunde inte säga att de skulle passa på våra av nån anledning.
 
mexitegel skrev:
Grejjen med 4-hjulsdrivna bilar är att när man väl kört fast så sitter man ordentligt. Det finns därför bara en enda regel: GASA! :D
Ja inte fasiken bromsade vi, tog sats o körde.. tills det tog tvärstopp och vi rörde oss inte ur fläcken..
 
Men undrar fortfarande varför inte hjulen ville driva/snurra där ett tag.. hmm..
 
När jag fastnar brukar det bero på att snö packas under bilen och hjulen tillslut hänger i luften.Det har dock aldrig hänt på Jeepen....:)
 
MathiasS skrev:
När jag fastnar brukar det bero på att snö packas under bilen och hjulen tillslut hänger i luften.Det har dock aldrig hänt på Jeepen....:)
Det var det under vår bil också, packat lager snö.. (när vi kört fast) men ja.. man måste väl någonstans inse att det finns en gräns för hur stora snöhögar man kan ta sig igenom.. (?!)

Har du nån förklaring om varför bilens hjul inte rörde sig (inte ens försökte) när vi väl fastnat.. (inte att de spann eller så, de bara inte rörde sig alls)..?
 
nanowire skrev:
Inte gasa så hjulen spinner, bättre friktion mellan hjul och underlag när det inte spinner!
När man väl sitter fast är snökedjor och typ såna här bra [länk]

Med chevan så ger det mer att gasa ordentligt så bilen studsar och samtidigt rensar mönstret på däcken.


Hade velat ha snökedjor men kollade upp och enda jag hittade var swedol som sålde i rätt storlek och då sprang dom lös på cirka 6000 plus moms. Känns lite mycket för att kunna köra i ännu djupare snö.
 
Det finns ett företag i östersund som gör snökedjor till lite större hjul, har för mig att de låg på 2-3kkr för ett par till 265/75-16. Vilket jag inte tyckte det är värt för mig så jag köpte ett par, för små, på biltema som jag vid tillfälle ska modifiera så de passar (Endast för korta sträckor på oländlig väg).
 
Vi har haft flera olika 4 hjuldrivna bland annat Subaru Forester som var okej men, vi provkörde en BMW X3 för 6 år sedan och trodde inte det var sant att sådana bilar kan tillverkas. Dyr, då nästan 300 000 i begagnat skick, idag med 14 000 mil körda billig, väggrepp ofattbart och då kör vi i Dalarna med odubbade. En åkkomfort utan dess like vilket innebär resor i hela Europa, runt hela Östersjön genom alla länder och flera resor till Great Britain.
Tyst, körglad och pigg som få men det som vi njuter allra mest av är att i alla väderlekar tar vi oss fram utan problem. Isiga vägar, snömodd, oplogat och slirigt spelar ingen roll, vi kommer fram dit vi ska och åker fem personer där alla sitter bekvämt.
X-driven är otroligt avancerad och det går aldrig att känna vilket hjul som drar, den har perfekt avvägning på driven och omöjlig att spinna loss med, sladd går inte att få och ABS-bromsarna gör inbromsningarna mjuka och distinkta.
Så, satsa på kvalitet och njut, annars har vi en sprillans ny Toyota s-cab Hilux med gammaldags 4-hjulsdrift. Herre du min je men den är ju till för att tugga sig fram genom skogen och det gör den, med diff, lågväxel och ett djäkla liv men ute på vägen går den rakt fram och det är ju bra, om man ska dit, annars är det ur med 4-hjulsdrift och köra traditionellt.
Nackdelar då, jo, de finns men än har vu i inte hittat några, den är ju bara 8 år gammal men jag återkommer.
 
nanowire skrev:
Det finns ett företag i östersund som gör snökedjor till lite större hjul, har för mig att de låg på 2-3kkr för ett par till 265/75-16. Vilket jag inte tyckte det är värt för mig så jag köpte ett par, för små, på biltema som jag vid tillfälle ska modifiera så de passar (Endast för korta sträckor på oländlig väg).

Behöver 320/80 r15 så måste som ha till jordbrukare eller lastbil för att det ska passa o då drar det iväg.

Men ska googla o se vad jag hittar för det man tar sig riktigt bra med kedjor.
 
Jag trodde bara det var bönder och danskar på vintersemester som hade snökedjor? :D
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.