useless skrev:
Varför blanda in en jurist i en gammal pryl som är värd några hundralappar? .
Ja funderingen var ju om betalning av den gamla prylen också kommer tolkas som att man accepterar ansvar för resten av installationen, vilket kan bli mycket dyrt att åtgärda.

Givetvis helt rimligt att ha klart för sig vad som gäller innan man går vidare.
 
olotor skrev:
Finns väl inga dolda fel när det gäller brf?
Precis, eftersom TS skriver Brf spelar det ingen roll, termen dolt fel existerar inte.
 
Däremot är det ju konsumentköplagen som gäller.
Vad stod det i prospektet, nämndes det att det fanns golvvärme i badrummet?
 
Nej, den lag som gäller vid köp av lösöre (en bostadsrätt är lösöre i lagens mening) mellan privatpersoner är köplagen. Det är samma lag vid köp av bostadsrätt som vid köp av en beg. cykel på blocket, med tillägg för vissa klausuler i bostadsrättslagen (ex. villkor om att köparen måste beviljas medlemskap i föreningen).

Men när det gäller fel i varan så finns det i köplagen klausuler som liknar dem som finns i jordabalken. Som köpare har du rätt att kräva kompensation eller hävning av köpet ifall det finns fel i varan du köpt. Och det finns en del formuleringar som definierar fel, ungefär att om varan saknar egenskaper som köparen med fog kunde förvänta sig, så är det ett fel. Är formulerat på liknande sätt i jordabalken för köp av fastighet.

MEN precis som i jordabalken så finns det klausuler om att köparen får inte kräva ersättning för fel som han kände till vid köpet. Eller borde ha känt till om han noggrant undersökt varan före köpet. Dvs. ungefär samma krav på undersökning som finns i jordabalken.

Det finns en intressant skrivning om att ifall köparen inte gör en "nogrann undersökning" så måste säljaren uppmana köparen att göra en undersökning, annars blir säljaren fullt ut ansvarig för alla fel.Typ, "jag såg aldrig sovrummet, skitfula tapeter, du får betala för omtapetsering".

Så begreppet "dolda fel" finns även vid köp av en bostadsrätt.

Den mest väsentliga skillnaden mellan köplagen och jordabalken är att vid köp av bostadsrätt har köparen två år på sig att reklamera vid fastighetsköp har du 10 år på dig.
 
hempularen skrev:
Det finns en intressant skrivning om att ifall köparen inte gör en "nogrann undersökning" så måste säljaren uppmana köparen att göra en undersökning, annars blir säljaren fullt ut ansvarig för alla fel.Typ, "jag såg aldrig sovrummet, skitfula tapeter, du får betala för omtapetsering".
Ja den där fastnade jag också på när jag sålde bil senast, så jag skrev in det i kontraktet ("köparen intygar att han på säljarens uppmaning genomfört en noggrann undersökning bla bla")
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lägg dessa 1200 på en ny digital termostat. Dessutom är det ju med installation.
Ni kommer att få en jämn fin golvvärme och en termostat som inte durrar tack vare att det inte finns bimetall i den digitala.
Att det skulle vara fel nere i golvet kan jag inte förstå. Golvet blev ju varmt när den gamla analoga stod på max
Har fått installerat en T2 Termostat. Värd varenda krona. Gav också 1200. Helt plötsligt har vi en fin och mjuk golvvärme och termostaten står på 21+-.
 
Redigerat:
Du har sålt en bostadsrätt, du har mörkat ett fel som du borde ha upplyst om och borde utan diskussion betala för en ny termostat och vara beredd på att hela golvvärmeslingan är kass.
Hur tror du köparen hade agerat om du sagt som det var från början vilket du borde ha gjort och utgå från det nu.
Förmodligen hade priset blivit ett annat eller att de krävt en renovering.
 
För att förtydliga så har golvvärmen hela tiden fungerat under den tid vi har bott där. Att sen justeringen inte har varit exakt är något som man enkelt kan se genom en väldigt basic besiktning.

Så att slingan skulle ha lagt av är väl i princip omöjligt och det är inte heller det frågan gäller utan vi vill ju såklart inte betala mer än vad vi är "skydliga" till.
 
Gitarr skrev:
Att det skulle vara fel nere i golvet kan jag inte förstå. Golvet blev ju varmt när den gamla analoga stod på max
.
Felet i golvet kan bero på termostatens kännare har lagt av.
 
OveRa skrev:
Förmodligen hade priset blivit ett annat eller att de krävt en renovering.
Elektrisk golvvärme är knappast ett plus när elpriset ser ut som det gör och påverkade förmodligen inte priset.
Rent generellt skulle jag säga att denna typ av smådetaljer inte påverkar priset, i alla fall inte i storstäderna. Det är läget och storlek/planering som avgör.
 
Adam F skrev:
Elektrisk golvvärme är knappast ett plus när elpriset ser ut som det gör och påverkade förmodligen inte priset.
Rent generellt skulle jag säga att denna typ av smådetaljer inte påverkar priset, i alla fall inte i storstäderna. Det är läget och storlek/planering som avgör.
Visst påverkar en golvvärme priset om du tittar var "Holmspel" bor, i Stockholm är det väl skit samma med en miljon hit eller dit, alla ska ju ändå renovera och vitmåla allt de köper och sen riva ut några mellanväggar så att de får en Walk In Closet. Här uppe i resten av Sverige har vi garderober och människovänliga priser och då spelar faktiskt kostnaden av en installerad golvvärme roll.
Nu har ju Sverige Internationaliserats och med det har oärligheten och skumraskattityden ökat, se bara på våra politiker och deras kompisar men jag som inte är född i går lever i en värld där jag anser att blåsa folk är inte okej och det gör man om man undanhåller felaktigheter i en lägenhet man skall avyttra. I mina kretsar skulle man få kompanismörj och sedan få skämmas, väldigt länge.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att Termostater lägger ner efter 10-15 år. Man kan litet jämföra med en glödlampa. (Den fungerade ju vid visningen). Kanske litet dålig jämförelse..., men haja vad jag menar. Om en elektriker har kollat anläggningen och har konstaterat termostatfel, då har han med all säkerhet mätt upp slingan. Om han inte gjorde det så är han en bluff.
Mao du bör kunna lita på elektrikern. Det finns ingen anledning att supporta köparen annat än för att vara litet juste. Förklara att du inte är skyldig att göra något, men kan tänka dig litet goodwill.
När både köpare och säljare är litet grann missnöjda så har ni gjort en fair deal.
 
Följ helt enkelt lagen och gör ingenting. Om det känns bättre ersätt vad kostnaden för en termostat i den åldern motsvarar. Om en ny inkl jobb kostar lite drygt tusenlappen blir det säkert en femtilapp eller så. Ersätt det genom minskning av överlåtelsekostnaden.
 
OveRa skrev:
Visst påverkar en golvvärme priset om du tittar var "Holmspel" bor, i Stockholm är det väl skit samma med en miljon hit eller dit, alla ska ju ändå renovera och vitmåla allt de köper och sen riva ut några mellanväggar så att de får en Walk In Closet. Här uppe i resten av Sverige har vi garderober och människovänliga priser och då spelar faktiskt kostnaden av en installerad golvvärme roll.
Nu har ju Sverige Internationaliserats och med det har oärligheten och skumraskattityden ökat, se bara på våra politiker och deras kompisar men jag som inte är född i går lever i en värld där jag anser att blåsa folk är inte okej och det gör man om man undanhåller felaktigheter i en lägenhet man skall avyttra. I mina kretsar skulle man få kompanismörj och sedan få skämmas, väldigt länge.

Hahaha!! Vet inte ens vad jag skall börja, så jag låter bli. Du bär på mycket ilska, det är inte hälsosamt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ett problem som kan uppstå om TS betalar för ny termostat, är att köparen kanske finner andra fel i andra rum och också vill ha dessa ersatta! Kanske en lite dåligt limmad tapet. Golvlist som lossnat mm mm.
Därför bör TS vara bestämd och inte betala något, då köparen enkelt själv kunde undersöka golvvärmen precis innan tillträdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.