Någon som vet hur man kopplar in en dubbelmantlad vv-beredare tillsammans med vedpanna och 2st ack-tankar?
 
Om beredaren är lämpligt utformad kan man med fördel placera den högt.
Placera den över accarna och koppla ihop den med primäraccen via grövre rör (ett i toppen och ett i botten) och låt självcirkulationen ladda manteln med hett vatten.

Hur stor är beredaren?
Vad är det för volymer?


för mer info: http://www.energifirman.com/
 
Det är en 100L beredare.
 
Håkan skrev:
Det är en 100L beredare.
mantel?
 
Vet tyvärr inte, jag har inte köpt den än. Jag vet inte om det är bättre att köpa ack-tank med inbyggd beredare än att köpa denna vv-beredare och tankar utan beredare.
 
Vad heter beredaren då?
Vad står det på typskylten?
 
Här är lite mer info!

Nibe PCU EL

Volym 100 l
Nettovikt 55 kg
Värmeinnehåll vid 80 °C 8,1 kWh
Motsvarande mängd varmvatten 40 °C 230 l
Värmeöverföring, batterislinga 20 kW
Batterilängd 10 m
Värmeyta 0,7 m²
Effekt, elpatron 1-3 kW
Spänning 400 V~, 2-fas alt 230 V~
Erforderlig säkring (1-3 kW) 6-10 A
Uppvärmningstid till 45 °C vid 1-3 kW 4,5-1,5 tim
Uppvärmningstid till 80 °C vid 1-3 kW 8,5-3,0 tim
Kapslingsklass Sköljtät (IP 24)
RSK nr 686 16 20

 
Okej.
Det verkar inte vara en dubbelmantlad beredare.
Det verkar vara en beredare som laddas med en 10 meters kamflänsslinga eller med elpatron direkt i tappvattnet.
I så fall måste du använda pump och reglerutrustning för att ladda beredaren.
Du kan montera beredaren var du vill och koppla ihop slingan med acctanken.

Frågan är hur man smartast leder in returen från beredarslingan tillbaka till accen.
Tilloppet till beredarslingan tas ut högt upp från acc.
Returen kanske kan monteras någonstans i mitten på acc. jag vet inte hur man ska koppla för att smartast utnyttja systemet.
ska laddpumpen fisköra med så lågt flöde som möjligt för att hålla nere returtemperaturen till acc?
Eller ska man tokladda med höga returtemperaturer men bra effekt som följd?
Ska man köra laddning bara när pannan brinner och köra elvärme resten av tiden?
Det kanske är smartast och enklast, du startar laddpumpen manuellt och stänger den när pannan brunnit klart.
Eller så kanske du kan använda laddpumpstemostaten (rökgastemperaturen) och styra både laddpump till pannan och laddpump till vvberedaren samtidigt.

Pannan brinner för det mesta när man är hemma och då brukar även varmvattenbehovet vara som störst och kan man lämna beredaren fylld med vedvärmt 90 gradigt vv på kvällen/natten så kanske det räcker till nästa gång man ska elda utan att elen behöver gå in och värma?
El-patrontermostaten i beredaren kan ju ställas på tex 55 gr. 

Lösningen i stort låter inte helt fel i mina öron.
tvärtom kan detta bli ett bekvämt system ur vv synpunkt.
 
Jag tyckte också att det borde fungera bra, bara man kan få reda på hur katten det är bäst att koppla in en sån här beredare. Man borde ju störa skiktningen i tankarna lite mindre med en sån här beredare än om den satt en inbyggd beredare i en av tankarna.
Går det inte att koppla den med en egen cirkpump som tar vatten högst upp i ack-tanken och släpper tillbaka det i botten, presic som radiatorkretsen.Eller det blir för varmt returvatten om man kopplar så? Fast var skall man isåfall koppla in termostaten som skall starta cirkpumpen?Jag har ingen aning om hur man skall koppla en sån här beredare. Men jag tror att det skulle vara en bra lösning, vill eller kan man inte elda på sommaren så kan man ju köra med elpatronen i beredaren och slippa värma hela ack-tanken med el.
 

Läste du mitt förra inlägg?
Repris:
Jag tror att jag skulle placera beredaren på lämpligt ställe nära tappkranarna.
Jag skulle koppla framledningen till beredaren från toppen på acc.
Jag tror att jag skulle koppla returen från beredarslingan till mitten av acc.
Jag tror att bästa lösningen kan vara att köra laddpumpen när pannan brinner och stänga laddpumpen när pannan brunnit färdigt.
Du kan då styra pumpen på samma termostat som du styr pannans laddpump med.

Planerar du för solvärme till dina accar kommer man att få ändra/tänkatill ang styrningen av laddpumpen.
 
Du har nog rätt ang inkopplingen.Frågan är bara om det är någon idé att köpa en sån + ack-tankar utan beredare eller det är bättre att skippa denna externa beredare och köpa ack-tank med beredare.
 
Hur ska du göra varmvatten på sommaren?
Elda i pannan?
Köra med el?
Solfångare?


 
Jag hade tänkt att elda en del på sommaren också (jag har gratis ved), men skulle ändå vilja ha möjligheten att köra på el när man inte har tid eller lust att elda.
Skulle man inte kunna släppa returen på olika ställe? På vintern mitt i ack-tanken och på sommaren i botten på ack-tanken? Eller det kanske inte fungerar så bra?
 
Om jag har förstått det rätt så hade du pannrum och tankar i anslutning till ditt hus.
Du har alltså ingen lång kulvert och om du väljer att bereda ditt varmvatten i pannrummet så behöver du inte vänta för att få vv i kranarna och du behöver ingen vvc eller liknande?
 
Du har uppfattat helt rätt ;).
I dags läget står där en olje/ved/el panna i pannrummet som skall kastas ut så fort som möjligt. Jag försöker med hjälp av dig och alla andra här på forumet att hitta den bästa lösningen för mitt kommande vedeldande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.