Anna och Lars Norrman är proffs på att renovera lägenheter och tjäna pengar på det. I senaste avsnittet av Husdrömmar får vi följa med när de ger sig på sitt första hus, som ligger på självaste Strandvejen i Köpenhamn.

Du kan läsa artikeln här: Proffsrenoverare tar sig an första huset
 
...
 
Redigerat:
Härligt att se detta samspelta par och vad dom lyckas med, få förunnat. Mer sånt tack! Lycka till framåt med era drömmar! (Med eller utan ledstång.)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
En fundering! Om man tar bort innertak/isolering (kutterspån/sand/osv) som paret gjort invardagsrummet/kök, får man inte väldigt mycket mer lyhört hus?? Det finns ju där av en anledning, först för värmens skull såklart, men nu när gamla vinden används så har den väl förmodligen fått sig ett lager isolering uppåt, men måste låta väldigt mycket upp och ner med bara ett plankgolv mellan, tankar?

För övrigt bra avsnitt! Fantastisk plats!!
 
  • Gilla
Ester
  • Laddar…
Meurman skrev:
En fundering! Om man tar bort innertak/isolering (kutterspån/sand/osv) som paret gjort invardagsrummet/kök, får man inte väldigt mycket mer lyhört hus?? Det finns ju där av en anledning, först för värmens skull såklart, men nu när gamla vinden används så har den väl förmodligen fått sig ett lager isolering uppåt, men måste låta väldigt mycket upp och ner med bara ett plankgolv mellan, tankar?

För övrigt bra avsnitt! Fantastisk plats!!
Fungerade på samma sak, skulle vara intressant att höra någon kunnig persons åsikt!

För övrigt ett inspirerad par. De hade båda hantverkskunnande och ypperlig stilsäkerhet. I jämförelse känner jag mig verkligen som en klåpare!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
När man ser trappen så förstår man att dom inte är vana med hus, är faktiskt så man undrar om det är ett skämt.
 
  • Gilla
Ester
  • Laddar…
Polos skrev:
När man ser trappen så förstår man att dom inte är vana med hus, är faktiskt så man undrar om det är ett skämt.
Sen kan man fråga sig hur praktiskt det är att ha en trapp mitt i rummet.
 
En annan fundering kring trappen är hur man kommer upp med möbler. Sovrummet var flyttat dit upp så sängen har kommit upp på nåt sätt. Undrar bara hur det gick till.
 
BerraBo skrev:
En annan fundering kring trappen är hur man kommer upp med möbler. Sovrummet var flyttat dit upp så sängen har kommit upp på nåt sätt. Undrar bara hur det gick till.
Det finns ju en takterass där uppe så det borde vara enklare att hala upp möbler den vägen kanske.

Min första tanke efter programmet var dock, "Var det värt allt besväret?". Inte för att de inte gjort det jättefint, men för att det var fint redan innan. Renovering av badrum och att flytta köket behövdes kanske göras, men det verkade vara väldigt mycket jobb med väggar, golv och innertak till, i min mening, ganska lite nytta.

De verkar härliga dock och väldigt samspelta.
 
G
Jag är förskräckt för att de tar bort en rejäl del av den lilla innergården som ska kännas som en fängelse sen. Dessutom om det var jag som skulle renovera huset, då hade jag bytt fönstren på framsidan direkt, de passar inte till sekelskifteshus. Likaså köksinredningen och betongbänken, jag skulle ha valt annan lösning, de har ju profilerade lister på väggarna så något i den stilen. Det hade också varit bättre om de satte in en luftig spiraltrappa. Det hade varit enkelt att leda upp vattnet på övervåningen och göra ett badrum där.
 
A
Såg programmet och en totalt livsfarlig trappa. Obegriplig variant. Tänk om räddningstjänsten ska hämta en medvetslös från övre våningen, då får man ta fönstervägen istället. Vilken idiotisk lösning de skapat, gränsar till sjuk lösning.
 
Trappan skulle jag dock tänka över ett varv till. Spiraltrappa vore mycket bättre.
Sovrummet ska också ligga närmare toa/dusch
 
O
De kanske inte ska fortsätta med hus... Eller så tar de hjälp utav någon som är duktig på inredning och planlösningar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Att kalla dom proffs renoverare är nog att ta i då de i största mån tar in hantverkare. Skulle möjligen kalla dom proffs investerare
 
Hobbyrenoverare!
 
  • Gilla
Kanutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.