Tycker jag med men de följde projekteringen. Det är ganska högljutt i tvättstugan. Kan man räkna ut hur mycket luft som passerar värmepumpen om den står på 50%? Lika mycket luft måste väl komma in, eller?
 
Kollade lite i manualen till F750 samt sam40 och med de inställningarna verkar det som du har högre flöde på inluften vilket är fel men allt beror på tryckfallet i rören har du längre vekare mera böjar på inluften ska den fläkten gå hårdare men annars ska inluften ha ca 80% av flödet på frånluften tvärtom är inte bra för huset. Gör en egen koll är rören ungefär lika dragna bör tryckfallet vara ungefär likadant och man kan då ställa in flödet enligt tabell i manualen men mättes inte flödet upp vid installationen ? Jag skulle minska till flödet och se om det förbättras men håll koll så inte flödet genom vp försämras när du sänker fläkten.
 
Flödet ställdes in för varje rum enligt projekteringen. Inställningsvärden är Avluftsventiler 13,10,10,5l/s och tilluftsventiler 20,12,7,7l/s Frånluftsfäkt 50% och tilluftsfläkt 70%. Man mätte vid inlopps- respektive utloppsventilerna.
Pumpen har fungerat bra med inställningarna 19 grader och treans hastighet på pumpen fram till i morse. 6,41 stannade pumpen för första gången på länge. Innan dess har jag inte fått ett enda larm, inte ens 340. Så hur kommer det sig att den helt plötsligt störtdyker? Jag funderar också mycket på flödet. Sam 40 är ju parallellkopplad till golvslingorna och ska då få samma temperatur som golvslingorna. Vatten tar alltid den lättaste vägen och vad säger att Sam 40 får tillräckligt med flöde? Den enda möjlighet man har att strypa är på varje slinga. 2 slingor är max öppnade. Jag har nu strypt flödet lite på dessa så får jag se om det blir någon ändring.
 
Du har alltså ett högre flöde på tilluften vilket är felaktigt och bör åtgärdas. Helt riktigt att vatten tar lättaste vägen och även om man justerar in flödet kommer trim ventilen till sam40 kunna strypa flödet om den tycker tempen blir för hög för den saknar ju blandnings möjlighet enbart stryp möjlighet om inte jag missat nått.
 
38l/s frånluft och 46l/s tilluft är helt fel och kan i förlängningen orsaka omfattande fuktskador på ditt hus..
 
Ursäkta, glömde en 10a. Ska vara 13,10,10,10,5 l/s. Förhållandet enligt pappret är 48/46l/s
 
(y)
 
Lite info sen sist. Nibe har yttrat sig och skriver att huset ligger i gråzonen och Sam 40 kommer inte att klara av att ställas in under 22 grader. De har en tanke att ev täcka över elementet till en del för att få ner effekten. De anser att den har för hög effekt för så litet hus. Pratade med rörmokaren om detta och han påpekade då att man då troligen måste öka fläkten ytterligare med högre ljud som följd. Någon har gjort fel här och problemet blir nog att få detta fixat. Jag har ingen lust att värma upp husets rum till 22 grader med Sam 40.
 
Bör ju vara rätt enkelt att montera en shunt som späder ner framledningen till sam40 men då krävs nog egen cp till den.
 
O ovesei skrev:
Hej
Jag har byggt ett nytt stenhus på 130 kvadrat med en NIbe F750 med sam 40. Detta var ett av valen man kunde få till detta hus från Fiskarhedsvillan. Vi har nu bott i huset i drygt 2 månader och haft en del problem med larmstopp när temperaturen går ner under nollan. (larmnummer 185). Pumpen stannar då temperaturen på temperaturgivaren på returen på sam 40 bt68 går under plus 5 grader. Jag har haft kunnigt folk här för felsökning och de har kommit fram till att "huset är för litet" enligt NIbe. Så enligt dom så kan man inte kombinera Nibe F750 + sam 40 till ett hus på 130 kvadrat och mindre. Var går gränsen? Är det någon på forumet som har en erfarenhet av att sam 40 krånglar på detta sätt?
Hej, Har precis samma problem. Nybyggt 1,5 pl, golvvärme nere, radiatorer uppe. 6 stopp förra vintern. Felsökning gav inget egentligen. Är verkligen ingen expert på detta själv, men fick också förklaringen att totala vattenmängden i systemet är för liten. Lösningen skulle vara att montera in en extratank som ökar totala volymen. Det har inte blivit nåt med det. Blir en sak på kommande 2-års besiktning i alla fall.
 
Hej Maj. Jag har kört detta i botten och till och med gått till ARN. Fick där rätt och de skrev att Fiskarhedenvillan ska betala tillbaka de 30 500kr som jag fick betala extra för sam40. FHV har också gått med på detta men problemet är att den inte enkelt kan plockas bort och få ventilationen att fungera utan större ändringar. Och det är FHV inte beredda att göra (stod inte i ARNs beslut). Skulle skrivit detta i mina krav till ARN att även se till att ventilationen fungerar rätt. när den är borta Det är viktigt att man skriver exakta krav till ARN eftersom de säger ja eller nej till de krav du ställer. Detta är ju nu bevisat via ARN att denna produkt inte fungerar, enligt mig är det en skitprodukt. Synd att NIBE inte tar tag i detta när det har levererat så många som inte fungerar. Vad har du för husleverantör? Har de varit där och försökt fixa problemet? I mitt fall var dom här och satte vattenventilen till sam40 ur funktion vilket gjorde att jag nu får in ännu varmare luft i rummen, 27-28 grader. Detta gjorde att det blev ännu varmare (21,5grader) i sängkammaren trotsa avstängd värme i sängkammaren. Mitt råd till dig är att begära att de kommer och fixar det. När dom inte gör mer så gå vidare till ARN. Du får rätt där om du lägger fram bevis i form av bilder eller loggar och se till att skriv rätta krav till ARN. Vi måste gå ihop alla som har problem med sam40 så NIBE rättar till denna dåliga produkt så den håller rätt temperatur och inte svajar. Du ska absolut inte köpa till en extra tank. Detta är en extra kostnad. Det räcker med att sam40 är orsaken till att VP blir ostadig och drar mycket mer el än utan sam40. Jag har provat att sätta den ur funktion och då går VP mycket bättre och eltillsatsen går inte in så ofta. Hör gärna av dig om du behöver hjälp med något. Jag kommer inte att ge mig innan detta fungerar även om jag måste gå till domstol.
 
O ovesei skrev:
Hej Maj. Jag har kört detta i botten och till och med gått till ARN. Fick där rätt och de skrev att Fiskarhedenvillan ska betala tillbaka de 30 500kr som jag fick betala extra för sam40. FHV har också gått med på detta men problemet är att den inte enkelt kan plockas bort och få ventilationen att fungera utan större ändringar. Och det är FHV inte beredda att göra (stod inte i ARNs beslut). Skulle skrivit detta i mina krav till ARN att även se till att ventilationen fungerar rätt. när den är borta Det är viktigt att man skriver exakta krav till ARN eftersom de säger ja eller nej till de krav du ställer. Detta är ju nu bevisat via ARN att denna produkt inte fungerar, enligt mig är det en skitprodukt. Synd att NIBE inte tar tag i detta när det har levererat så många som inte fungerar. Vad har du för husleverantör? Har de varit där och försökt fixa problemet? I mitt fall var dom här och satte vattenventilen till sam40 ur funktion vilket gjorde att jag nu får in ännu varmare luft i rummen, 27-28 grader. Detta gjorde att det blev ännu varmare (21,5grader) i sängkammaren trotsa avstängd värme i sängkammaren. Mitt råd till dig är att begära att de kommer och fixar det. När dom inte gör mer så gå vidare till ARN. Du får rätt där om du lägger fram bevis i form av bilder eller loggar och se till att skriv rätta krav till ARN. Vi måste gå ihop alla som har problem med sam40 så NIBE rättar till denna dåliga produkt så den håller rätt temperatur och inte svajar. Du ska absolut inte köpa till en extra tank. Detta är en extra kostnad. Det räcker med att sam40 är orsaken till att VP blir ostadig och drar mycket mer el än utan sam40. Jag har provat att sätta den ur funktion och då går VP mycket bättre och eltillsatsen går inte in så ofta. Hör gärna av dig om du behöver hjälp med något. Jag kommer inte att ge mig innan detta fungerar även om jag måste gå till domstol.
Hej och tack för svar,
Vi har en annan stor villaleverantör i sydväst. Man har inte gjort sitt för att lösa detta tycker jag. Att det inte funkar skyller ventilationsinstallatörerna på UPNOR-installatören (golvvärmen) och tvärtom. Ingen vet hur systemen fungerar ihop, dvs dåligt uppenbarligen. Vi upplever hög energiåtgång och hög fläktvolym (grundinställning 80% av max), dvs forcerad ventilation för att få ner temp ex sommarnätter ger ingen speciell effekt. Vi kan inte heller få kallt inne, trots att vi ställer ner till innetemperatur 20 grader ligger vi konstant på 23-24 grader. Ingen kan förklara varför och vi skall ha ny genomgång med annan rörmokare imorgon. Får jag fråga om det finns ett ARN-ärendenummer som jag kan hänvisa till? Tack för mkt värdefull info. Med vänlig hälsning,
 
Det är inget fel på varken golvärmen eller ventilationen. Däremot skulle jag vilja ha lite värden. Vad har du för fläkthastighet på VP(80%?) och vad har du för fläkthastighet på sam40? Vore bra om du kunde kopiera det som står på nibe uplink (status-serviceinfo), om du har uppkopplat den mot internet? Om du inte är kopplad till nibe uplink kan du skicka bilder på info på VP. Troligen har du samma problem som jag med att du värmer upp huset med sam40. Den ger för hög värme och drar väldigt mycket energi från pumpen. Bifogar beslut.
 
Skärmavbild av serviceinfo för värmesystem med temperaturvärden och strömstyrkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump visar serviceinformation från värmesystem med diverse statusvärden och temperaturdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av serviceinfo för värmesystem med temperaturdata och drifttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av serviceinformation för ventilations- och värmesystem med drifttider och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av serviceinformation för ett uppvärmningssystem med värden för ventilation och avfrostning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av värmesystems serviceinformation med temperaturvärden och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av serviceinformation för klimatsystem som visar driftdata som säkringsstorlek och temperaturvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av servicemeny från uppvärmningssystem som visar temperaturvärden och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principschema över värmesystem med beskrivning av funktioner och flöden i olika delar av anläggningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepumps larmlogg med temperaturvärden och ett aktiverat frysskyddslarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har haft totalentreprenad, så vårt ärende riktas mot hustillverkaren och totallösning ventilation+uppvärmning som strular. Det system som vi blivit rekommenderade fungerar helt enkelt inte som det ska.

Här ser du dagsaktuella värden. En del av detta säger mig inte så mycket, men det vore intressant att veta om du ser likheter.

En annan lösning som föreslogs oss var att vi skulle vrida ner alla radiatorer uppe, dvs acceptera kallt, för att omfördela mer av energin i systemet för att värma SAM-40:n så att inte frysskyddet skall slå till. Bild bifogas på förklaringsmodell från NIBE.

Bifogar också bild på larmlogg. Kall natt väntar. Slår frysskyddet till?!

Med vänlig hälsning,



O ovesei skrev:
Det är inget fel på varken golvärmen eller ventilationen. Däremot skulle jag vilja ha lite värden. Vad har du för fläkthastighet på VP(80%?) och vad har du för fläkthastighet på sam40? Vore bra om du kunde kopiera det som står på nibe uplink (status-serviceinfo), om du har uppkopplat den mot internet? Om du inte är kopplad till nibe uplink kan du skicka bilder på info på VP. Troligen har du samma problem som jag med att du värmer upp huset med sam40. Den ger för hög värme och drar väldigt mycket energi från pumpen. Bifogar beslut.
 
M May skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vi har haft totalentreprenad, så vårt ärende riktas mot hustillverkaren och totallösning ventilation+uppvärmning som strular. Det system som vi blivit rekommenderade fungerar helt enkelt inte som det ska.

Här ser du dagsaktuella värden. En del av detta säger mig inte så mycket, men det vore intressant att veta om du ser likheter.

En annan lösning som föreslogs oss var att vi skulle vrida ner alla radiatorer uppe, dvs acceptera kallt, för att omfördela mer av energin i systemet för att värma SAM-40:n så att inte frysskyddet skall slå till. Bild bifogas på förklaringsmodell från NIBE.

Bifogar också bild på larmlogg. Kall natt väntar. Slår frysskyddet till?!

Med vänlig hälsning,
Vad är er totalyta? Är alla termostat öppna hela tiden? Har du några stängda så minskar volymen och då svänger det mer. Lite besynnerligt att du har tilluften på inställd 22 grader och att den stänger av. Dessutom är luften över 23 grader. Det gjorde inte ens min. Jag ville ha högst 18 grader på tilluften och då stängde min av när det var 6 grader kallt. Sen tycker jag det är märkligt att man ska behöva värma upp ytterligare minst 40 liter vatten bara för att sam40 ska fungera hyffsat. Tror ändå att det inte kommer att fungera med en sån hos er om ni väljer 18 grader. Bifogar en logg som jag tagit på min. Där ser man hur det tilluften och returvattnet svänger ordentligt i systemet. Den lila kurvan är vattnet som stänger av VP när den går under 5 grader. Har ni ett USB minne så kan vi logga ert system. Skickar då en fil som ni ska lägga in i USB minnet. Vore intressant om det ser likadant ut.
 
  • Linjediagram som visar temperaturfluktuationer i ett värmesystem, med färgkodade linjer för olika temperaturmätningar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.