Lutte skrev:
... bara kasta pjäxan i pannrummet och känna hur hela bilen studsar och v8an ryter.
Det får du allt förklara för en sörländsk motoramatör :)

Pjäxan i pannrummet :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Det får du allt förklara för en sörländsk motoramatör :)

Pjäxan i pannrummet :surprised:
Fullgas på ren svenska, är inte alltid så enkelt.

Fast det här uttrycket hörde jag första gången i Sörmland när bilens ägare inte ville bli frånåkt av en sliskig Cadillac
 
Några nivåer över "plattan i mattan" alltså :)
 
galento
Lutte skrev:
Ungefär som en HD då, får man den stulen så är det bara att följa olje randen..
Förstår ju att du har noll koll på HD i allafall.

Har ägt och kört detta mc fabrikat i 35 år utan några större problem.

Väldigt off topic ;)
 
galento skrev:
Förstår ju att du har noll koll på HD i allafall.

Har ägt och kört detta mc fabrikat i 35 år utan några större problem.

Väldigt off topic ;)
Hehe, jag har faktiskt noll koll på motorcyklar. Bara vad jag har hört 😅
 
galento
Man lär så länge man lever :) ;) .
 
En HD, är det inte det man kallar för en fiskebåt med fransar på handtagen?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Räckte inte med en 4wd jeep, körde fast i drivhögarna ändå haha..
Fan va irriterande, egentligen är det inte många cm snö på backen.. men tack vare blåsten drevar det igen fantastiskt!

Bandvagn nästa.. :p
 
Bild! :D
 
Ja, välkommen till verkligheten :) Det finns en stor övertro på fyrhjulsdrivna bilar och behovet av dem.

Vissa väglag tar man sig inte fram i med annat än banddrivna fordon. Har du egen väg med kraftig drivbildning, överväg att sätta dit nätskydd som förhindrar drivbildning. Man ser dem ibland vid järnvägar, halvmetern höga oranga stängsel som tar "udden av vinden" på nåt sätt så drivan bildas vid stängslet.
Edit: hittade en tillverkare med ganska bra bild.
http://www.allox.se/links/natprodukter/snostaket.htm

Alternativ, för det långa loppet, plantera buskage.

För de övriga trafiksituationerna räcker det med en vanlig normal bil skulle jag säga. Har kört från Österlens glesbygd genom mil av oplogade vägar till mina jobb i storstäderna i 9 år nu, genom alla vintrar. Med 30 år gamla bakhjulsdrivna bilar. Fungerar finfint. Bra däck, anpassad hastighet. Lite kunskap om var det brukar blir drivor och hålla styrfart genom dem.
 
Redigerat:
Däremot en liten fundering.. när de väl kört fast i snöhögen (min far var lite överoptimistisk när det kom till hur mycket fri markgång han hade..) så.. ja satt den där och slirade runt lite.. men sen slutade hjulen snurra helt, oavsett om man körde bakåt el framåt.. det enda som reagerade var motorljudet..

Varför? hjälpte inte att ändra från 2 wd till 4 wd i det läget heller..
Finns det nån smart förklaring om hur hjulen/axlarna whatever.. ska fungera ihop med varandra?

(ja det var snö upp över däcken helt ..)

Den kom igång sen och då kunde man se att höger bakdäck liksom startade ihop med vänster framdäck.. medan de andra två var stilla.. sen ändrades kombon.. (var det medvetet från bilen sett? eller var det bara nått som hände?)
 
Kan också tillägga att stor bil = tung bil = faaaaan va jobbigt och försöka putta... :|
 
tompaah7503 skrev:
Ja, välkommen till verkligheten :) Det finns en stor övertro på fyrhjulsdrivna bilar och behovet av dem.
Vi var ute efter en med lite högre markgång än vår andra bil (som har fint kjolpaket typ).. sedan fick den gärna ha 4wd också (helst avstängningsbar..).. och det hittade vi.. sedan hjälper det ju inte mot vad som helst (som när vissa tror att man kan köra igenom hur mycket snö som helst haha)..

Hade vi ägt vägen/marken hade vi planterat träd/buskar och satt upp skydd, men lite mer komplicerat när vi bara lånar,

Det var lite komiskt faktiskt, förra året.. då var sidorna på vägen ganska nerklippta när snön kom.. då var det svårt att se var vägen gick, men det blev inte snöhögar/drivor på samma sätt som när gräset är oklippt (som nu - då man ist ser var vägen går..).. då blåser det förbi/över vägen och packades inte på (idag tar det lite stopp vid gräset och bildar med lite tid drivor)

Plogbilen kommer på eftermiddagen (första plockningen för året/säsongen!) och sen hoppas vi snöandet lugnar ner sig.. (skulle iaf avta till natta)
 
mexitegel skrev:
Bild! :D
Verkligen. Detta kan omöjligen vara sant.
 
Snigla skrev:
Hade vi ägt vägen/marken hade vi planterat träd/buskar och satt upp skydd, men lite mer komplicerat när vi bara lånar
Prata med markägaren och förklara ert problem. Staketen är tillfälliga och plockas bort efter risk för snö är över. Det finns ingen lantbrukare som håller på med sina marker när det snöar ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.