Jag ska tapetsera med slät väv för att sen måla över denna. Jag vill inte ha några synliga skarvar eller överlappningar. Allt är färdigspacklat och underlaget är gips.

Problematiken kommer vid fönstersmygarna som också ska ha samma väv och utan foder.
Tanken är att jag börjar tapetsera smygarna och gå ut med tapeten på väggen någon cm så som man brukar göra vid hörn. Skarven spacklas sen för att den ska bli helt osynlig när tapeten på väggen sätts. Jag vill ju inte att tapeten under ska bilda en liten ås, Jag vill heller inte sätta den kant i kant pga risken vid hörn är att de glider isär vid rörelser.
Jag har aldrig spacklat tapetskarvar på det viset och det tar ju längre tid med torktider och så men det bör vara lugnt. Åtminstone i teorin :)

Men hur viker jag tapeten i hörnen vid smygen? Hur jag än tänker så lär det bli ett litet hål vid hörnet. Jag måste ju skära tapeten för att kunna vika den. Se bild med pil. Visst kan jag använda mjukfog men det vill jag helst inte använda.

Jag förstår att det är väldigt svårt att beskriva i ord. Men har någon tips så är jag väldigt tacksam.
 
  • Ommålad vägghörn nära fönstersmyg markerat med två svarta pilar för att visa var tapeten behöver vikas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du sätta väv om man får fråga?
 
För att förstärka och inte få färgskiftningar.
 
Någon särskild anledning till att förstärka? Färgskiftningar får du inte av att måla direkt på gips, skär annars en millimeter ifrån smygens hörn, sen sätt en bit ifrån fönstret och ut, spackla sedan kanterna.
 
Jag vill ha ett rubbust underlag helt enkelt. Hörn blir alltid lite mikrosprickor i efter ett antal åt oavsett hur bra man gjort underlaget. Åtminstone vad jag sett. Kan tänka mig vid fönster är det extra känsligt med de naturliga temperatur variationerna som uppstår där.
Visst blir det färskiftningar där man spacklat och där man har gipspappen. I släpljust är det väldigt svårt att dölja sådant även om man målar flera gånger extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.