Jag har ett element som är vattenburet som skall flyttas ca 2 m på samma vägg. Rören som går till elementet är utanpåliggande och är enkla att komma åt. Det kommer alltså krävas att man kopplar ur elementet, kapar de två rören, skarvar på nya längre rör, hänger upp elementet på väggen där det skall sitta och kopplar på de nya rören.

Hur lång tid bör detta ta för en fakman, man kan alltså frysa rören så det krävs inte att man ens stänger av vattnet till lägenheten.
 
En förmiddags jobb om man har rätt grejer och kopplingar med sig.
Kan du beskriva dimensioner väl för röris, eller hitta en som kör på servicejobb med välfylld bil ska det inte vara så svårt.
 
Hyrde in en rörmokare för jobbet och han kom runt 8 och var klar ca 14. Han åkte iväg och köpte allt material efter att han tagit en titt på elementet. Han hade dock köpt fel dimension på en av kopplingarna så hans kollega fick åka och köpa en ny med rätt dimension medans han jobbade vidare.

Tycker bara spontant att om man åket ut på ett sånt här jobb borde man iaf ha rör med sig. Känns ganska oförberätt att inte ha standardmaterial i bilen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Krilleman
Lägg upp en bild på arbetet så kan flera bekräfta om det rör sig om standard-material eller inte.

Vissa installationer man kommit ut på är helt tokiga. Det sups för lite i hantverkar-svängen på arbetstid nu för tiden!
Det var alltså bättre förr... :wow:
 
Panelradiator monterad på vägg före flytt i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte möjlighet att ta kort på det färdiga arbetet just nu men detta är en bild tagen innan elementet flyttades.
 
Vägg med synliga kopparrör längs golvet och vattenfläckar, intill en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopparrör längs en vägg och ett hål för rörinstallation, mot parkettgolv och vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsvy av en radiator med kopparledningar och en närliggande strömuttag på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu.
 
Har lagt upp bilder nu.
 
Får man fråga vad det kostade att flytta på elementet? Har exakt samma problem nu dock mindre element på 110 cm brett och av äldre standard men är vattenburet.

Hörde att det kan kosta väldigt mycket att jag har funderat på golvvärme i köket just för att kunna få fram ett U-kök som i nuläget hindras av elementet!

Men tycker det är onödigt med golvvärme och vill ha kvar elementet, behöver enbart flytta den kanske knappt hel 1 m så att ett hörnskåp får plats.

Mvh Daffolina
 
Hej. Jag fick fakturan här om dagen, det slutade på 5600 för arbete och material.

Det var 8 h jobb men jag råder dig till att ta ett fastpris om det är möjligt.
 
Hade varit kul att se vad den rörmokaren har gjort i åtta timmar...I mina amatör-ögon/öron låter det alldeles för länge för det där lilla jobbet även om jag vet att vissa saker kan ta tid.
 
Staffans2000
Det som skulle kunna komplicera arbetet är anslutningen till de gamla rören, men det kan man inte se. F.ö. Är det bara smack smack klart.
 
Krilleman
Urtappning i lägenhet är inte alltid det lättaste arbetet...
 
Staffans2000
Förvisso.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Urtappning i lägenhet är inte alltid det lättaste arbetet...
De frös bara vattnet i röret fram till radiatorn, satte en plugg och sedan hällde vi ut vattnet från radiatorn i en säck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.