TF83
Hej!

Ramlade över 200 thuja frön som jag skulle vilja testa att så.. Men novis som man är så skulle jag behöva lite hjälp :)

Vad jag förstått så ska de kallstratifieras? Hur görs detta? :)

# 1: köp vanlig planteringsjord och ha i små planteringskrukor (som dessa: https://pyntopyssel.files.wordpress.com/2014/04/13695132555_ef39a367ba_b.jpg)

# 2: Lägg i frön (hur många per kruka?)

# 3: Strö över lite mer jord över fröna, ca 2-3cm?

# 4: Vattna och låt stå innomhus i 3-4 dagar?

# 5: Ställ ut plantorna utomhus, hur länge? ska de vattnas innan man ställer ut dom? bör dom övertäckas med något ute?

# 6: Efter att de stått ute, ska man då ta in dem igen och påbörja vattning? eller ska de fortsätta stå ute hela sommarn? och är de så pass stor till hösten satt man kan sätta dom i backen då?

Övriga tips mottages också gärna :)

Mvh Tommy
 
TF83 grasfield skrev:
Hej!

Ramlade över 200 thuja frön som jag skulle vilja testa att så.. Men novis som man är så skulle jag behöva lite hjälp :)

Vad jag förstått så ska de kallstratifieras? Hur görs detta? :)

# 1: köp vanlig planteringsjord och ha i små planteringskrukor (som dessa: [länk])

# 2: Lägg i frön (hur många per kruka?)

# 3: Strö över lite mer jord över fröna, ca 2-3cm?

# 4: Vattna och låt stå innomhus i 3-4 dagar?

# 5: Ställ ut plantorna utomhus, hur länge? ska de vattnas innan man ställer ut dom? bör dom övertäckas med något ute?

# 6: Efter att de stått ute, ska man då ta in dem igen och påbörja vattning? eller ska de fortsätta stå ute hela sommarn? och är de så pass stor till hösten satt man kan sätta dom i backen då?

Övriga tips mottages också gärna :)

Mvh Tommy

Hur har det gått för dig ?

1# så i rododendron jord . thujor gillar surjord

2/3# jag brukar så i root trainers, ett frö per kruka, alternativt strör jag alla frön i ett stort tråg och sedan när fröna grott så planterar jag om dessa.
Jag lägger bara fröna uppe på fuktig jord och täcker med plastfolie som det finns några hål i

4# först ska de varmstratifieras i 2 veckor sedan kallstratifieras i 8 veckor, sedan gror fröna när du ställer dessa varmt och ljust igen. ibland gror fröna utan kallstratifiering.

5# sådde några i vintras (nov 2017), dom är ca 5 cm höga idag och står ute i skugga i småkrukor.
de andra som jag sådde nov 2016 är ca 20-25 cm höga och i små krukor ute i skugga.
Tror att jag ska övervintra dessa i växthuset eller i pannrummet..
dom tar ju ganska stor plats.
Brukar så på vintern för då kan man kallstratifiera utomhus istället för i kylskåpet.

Jag köpte mina från från en på tradera. 100 frön+ såbeskrivning för 39kr.

Vill ha en häck så jag har idag ca 60 plantor på g upp.

Var föräldraledig så jag ville inte spendera stora pengar på en häck då FP inte ger så mycket.
Tid att vänta har jag dock, tror att jag kommer kunna plantera ut nästa höst.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
TF83
Tackar för svar! :)

Jag gjorde precis som du skrev och varmstratifierade fröna i 2 veckor sedan
kallstratifierade jag dom i kylen i 8 veckor och sen tog jag fram dom och ställde
på köksbänken.

Jag körde med helt vanlig jord på påse, det funkade men tyvärr så
tröt tiden så vi köpte tillslut stora thujor på 2 meter.

Men det är väldigt bra att veta att det funkar, har man bara tid så kan man ju spara en
bra slant!

Såhär hade jag dom, 11 april 2017 såg det ut såhär.
m71xDcB.jpg

9 juni 2017 hade dem växt lite till. Innan vi gav upp så var dom längsta drygt 10cm
men dom behövde stöd av blompinnar då de va rangliga.
yvPpGRe.jpg

Som sades, väldigt roligt att det funkade! :)
 
okej härligt!
ja man ska ha lite tålamod, dom växer snabbt men långsamt ;)

såg fina ut.

jag har testat i både vanlig jord och surjord. tycker att dom växer lite bättre i surjorden.
Nu är det dags att plantera om mina igen och jag behöver större krukor, alternativt påsar.
60st 30 cm krukor tyckte jag blev för dyrt..

Fann inga odlingspåsar att köpa någonstans heller, typ såna som dom har på plantodlingar, men sedan kom jag på att jag eldar ju med pellets.
Avklippta pelletspåsar får bli mina "krukor".
Klippte av dom så att dom blir ca 40 cm höga,
tänkte att jag ska fylla dessa med jord och plantera om thujorna i dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.