Hej, jag har tänkte att byta tak på mitt hus på ca 110m2 takyta. Vad ska man ha för papp samt tegel eller plåt tak? Nån som känner till fördelar och nackdelar med dom olika sakerna?
 
Redigerat:
Idag har jag gammal tegel sen 50-talet så det har gjort sitt. Ja tycker också det ser bättre ut med tagel men vad har för å nackdelar med de olika.
 
Jag hade valt tegel eller betongpannor, om det tidigare varit tegel på taket. Betydligt trevligare att kunna byta ut en och annan panna och mindre risk att halka, när man är uppe på taket. Ingen färg som flagnar. Även ljuddämpande, så man slipper höra regn och hagel.
 
  • Gilla
Danne_G
  • Laddar…
Betong pannor är betydligt tyngre än tegel. Så om du har ha tegel, plåt eller liknande lätt material. Ska man tänka 2 gånger innan man bara slänger på betongpannor. Taket kanske inte är dimensionerat för det. Har du haft tegel så lägg ett nytt tegeltak. Så slipper du problem.
 
Betong pannor är lättare än tegel enligt dom jag frågat på olika tillverkare.
 
Det stämmer inte. Om man inte på senare år har tagit fram någon form av lättvikts betong panna. Det är några år sedan jag bytte. Men en traditionell betong panna väger nog 3 gånger så mycket, Inte mycket per panna, men det blir några ton när du lagt x hundra på taket. Men det får vara hur det vill med det. Det viktiga är att du inte väljer en lösning som väger 3 gånger så mycket som den du har (och ditt tak är dimensionerat för).
 
Självklart ska man ju inte ta mer än vad taket klarar av. Jag tittar just nu på Benders pannor å där är iaf betongen lättare än vad tegel är. Jag tycker plåten ser snygg ut i några år sen börjar färgen att falla av den å som thomas33 skriver så är det mer fördelar för pannor än plåt.
 
Per i Hamrånge skrev:
Betong pannor är betydligt tyngre än tegel. Så om du har ha tegel, plåt eller liknande lätt material. Ska man tänka 2 gånger innan man bara slänger på betongpannor. Taket kanske inte är dimensionerat för det. Har du haft tegel så lägg ett nytt tegeltak. Så slipper du problem.
Nu har du nog fått felinformation om detta med vikten!
Jönåkers betongpanna vikt/takpanna 3,8 Kg
St Erik betongpanna 4,1 Kg
Vittinge taktegel 2,7 Kg

Benders skriver så här om vikten:
Skall jag välja pannor av betong eller lera? Tegel bli tyngre än betong då lertegel suger åt sig vatten. Håller ett tak för tegel så håller det för betong.
 
Betongtegel från Benders är 4,1kg/st å lertegel från Benders är 4,4kg/st så
 
Var nog det sista stycket Thomas 33 tänkte på.

( Benders skriver så här om vikten:
Skall jag välja pannor av betong eller lera? Tegel bli tyngre än betong då lertegel suger åt sig vatten. Håller ett tak för tegel så håller det för betong. )
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Om diskussionen går ut på att bevisa vem som har rätt och vem som har fel så blir den trist. Hur det är i praktiken med att en tegelpanna kan bli nästan dubbelt så tung pga att den suger vatten vet jag inte. Kanske är det så. Och då spelar det ju ingen roll vilket man väljer. Men jag har lagt om en del tak. Och har alltid mer ont i armarna och ryggen efter att ha plockat med betong pannor (pga dess vikt), än jag har fått av att göra samma sak med tegelpannor (då de väger betydligt mindre). Att tex plocka av gammalt tegeltak borde ju ge ännu mer arm och rygg värk då de enligt uppgifter här skulle vara ännu tyngre än betongen. Mina armar kan inte ha så fel. TS kan göra precis som han vill med sitt tak. Jag vill bara lägga in en brasklapp på att man bör tänka två gånger på nya viktbelastningar när man byter tak.
 
Har du lagt plåt också? Vad ser du för fördelar mellan pannor å plåt mot varandra enligt dig?
 
K
Kollade lite snabbt på moniers vittinge väger 2,8 kg, det går 13,3 per m2; jönåker väger 3,8 och det går 8,9 pannor per m2. Vikten blir för tegel 37,24 /m2 mot betongs 33,82.

Men självklart känns det säkert mer i armarna när varje panna väger 4 kg än när de väger 3 kg.

Jag föredrar betong eller tegel, gillar robustheten och hur vattnet rinner av.
 
Det ser ju bättre ut med pannor igen än att byta ut till plåt å dess utom behöva anmäla till kommunen att man byter utseende på huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.