13th Marine skrev:
Att i USA:
- fick man låna extra till renoveringar och utbyggnader (öppen spis, etc)
- lånade man ut med en kraftigt subventionerad ränta, där låntagaren inte kunde hantera normal räntenivå.
Nu har jag inte varit i bolåneträsket på ett tag men visst kan man låna till renoveringar? Byggkrediter o s v. Eller har man tagit bort det numera?

Vad är negativ ränta om inte en subvention?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD skrev:
Bostadsbrist är en myt. :)

"Vill man definiera "bostadsbrist" som "brist på billiga attraktivt belägna försthandskontrakt på hyresrätter?"

[länk]
#alternativfakta
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
gaidin skrev:
Nu har jag inte varit i bolåneträsket på ett tag men visst kan man låna till renoveringar? Byggkrediter o s v. Eller har man tagit bort det numera?

Vad är negativ ränta om inte en subvention?
Är det inte ett blancolån man får ta i så fall? Och sedan värdera bostaden efteråt och baka in det i bolånet?
I USA så fick man det direkt in i huslånet, utan att renoveringen utförts.

Negativ ränta är inte samma form av subvention, här valde banken att sätta en lägre ränta till en början, med avsikt att höja sedan. Så länge man kunde betala den initiala, subventionerade, räntan så fick man lån, inte som här där man räknar på att folk ska kunna bo kvar med viss ökning av räntan.
 
OXYD
13th Marine skrev:
Är det inte ett blancolån man får ta i så fall? Och sedan värdera bostaden efteråt och baka in det i bolånet?
I USA så fick man det direkt in i huslånet, utan att renoveringen utförts.

Negativ ränta är inte samma form av subvention, här valde banken att sätta en lägre ränta till en början, med avsikt att höja sedan. Så länge man kunde betala den initiala, subventionerade, räntan så fick man lån, inte som här där man räknar på att folk ska kunna bo kvar med viss ökning av räntan.
Man kan låna till vad som. Bankerna kastar ju pengar efter folk. Klassisk fråga vid bolån. Skall du inte låna lite till så du har till renoveringar :)

Därför priserna är som det är.
 
Om man har låneutrymme på bostaden i befintligt skick kan man bolåna direkt, innan renoveringen utförs. Annars kan man ta ett blancolån, byggkredit eller checkkredit, som sedan omvandlas till bolån.
 
Mja mjo, men bristen på eget boende (1:a hand HR eller ägd bostad) är det som driver marknaden. Att det behövs 700 000 bostäder i Sverige betyder inte att 700 000 människor saknar tak över huvudet, visst. Det viktigaste i detta sammanhang är ändå att de som saknar eget boende, och den trygghet det innebär, driver efterfrågan uppåt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
O
USA´s bolåne marknad ska inte jämföras med den vi har här. När man lånar ut pengar till höger och vänster till vem som helst, där de slapp betala någonting under en tid. Där bankerna räknade med att husets värde skulle stiga lavinartat. De var oväsentligt om man hade någon inkomst, de hade huset som säkerhet....
Den svenska bolånemarknaden är mycket mer stabil. Banken kollar ifall du klarar av lånet. oavsett huset. Att huset gör bankens risk mindre påverkar ens lånevillkor positivt. Idag måste man dessutom amortera av en del av lånet.
Att man kan bli arbetslös, är en risk alla banker tar. Och jag själv naturligtvis. Om jag inte kan betala av mitt bolån, då kan banken tvinga mig sälja min bostad. Om inte försäljningen räcker så sitter jag ändå kvar med lånet... Som banken ser till att via kronofogden få in. också en skillnad från USA...


Men oavsett USA eller Sverige när det gäller det hemska med lån. Så är idén urbota korkad. Man brukar säga att man oftast tjänar på att ha rörlig ränta i slutändan... Dessutom så alla nya bolån som tas, räknar banken med att man skall klara en ränta på 6-8% räcker inte det i marginal?
Att jag förvisso är negativ med amorteringskrav blir inte gladare av att nu ska tvingas till bunden ränta... Vad är nästa steg? Ska de berätta vilken längd? och sedan hur jag skall betala av lånet? Via autogiro eller e-faktura?

Förresten, skulle detta minska belåningsgraden? Då kanske de lika bra förslår att staten äger allting så hyr vi därifrån? Då sjunker belåningsgraden! Dessutom så får de koll på räntorna...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
O
OXYD skrev:
Man kan låna till vad som. Bankerna kastar ju pengar efter folk. Klassisk fråga vid bolån. Skall du inte låna lite till så du har till renoveringar :)

Därför priserna är som det är.
De var inte den känslan jag fick när jag försökte få bolån. Första gången var nog för 4 år sedan. Därefter har de bara blivit värre. Men om du vet vilken bank de är så får du gärna tipsa mig. För mig var det inte så lätt att få låna pengar... Jo jag lyckades få upp löftet med 100000:- efter lite tjat... Och förklarande vad för hus jag var intresserad av. Så jag måste ha hittat fel bank.

(förvisso, om banken inte lånat ut några pengar alls, så hade vi sluppit dessa höga huspriser och belåningsgrader. Allt är bankens fel)
 
Hur mycket man tjänar och hur höga lån man har på bostaden måste väll i alla fall spela in här? Jag hoppas ingen tvingar mig att binda mitt lilla fjutt lån.
 
Nej. Först tvingar de dig att låna mer ;)
 
O
Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur mycket man tjänar och hur höga lån man har på bostaden måste väll i alla fall spela in här? Jag hoppas ingen tvingar mig att binda mitt lilla fjutt lån.
Du anar inte... ju mindre lån desto längre måste du binda dig :D
 
Mikael_L
Jag fattar absolut inget över det angivna skälet.
Att räntekänsliga hushåll gör att lånen måste bindas.

Men hallå, lånen kommer ju ändå bli tvungna att bindas om då och då, om räntan just då är skyhög, är det bättre för räntekänsliga hushåll att de vare sig hade handlingsfrihet före, eller då, när lånet ska bindas om?

Då det inte är 1/4 idag så är det här helt enkelt någon slags tankekortslutning hos någon på FI.
Fanns det inte någon annan tillhands som kunde upptäckt denna groda i tid och fått den stoppad?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nej, det är dårarnas julafton där nu. Förutom rikspuckot bakom detta förslag så har ju även ett par apskaft på samma institution kommit på den brillianta idén att man kan beskatta bankerna hårdare eftersom de gör så stora vinster.

Alla som tror att bankerna sänker sina vinstkrav om beskattningen ökar räcker upp en hand. För det kan väl inte vara så att det är kunderna som får betala en sådan skatt i slutänden?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
OXYD
Bara en massa populistiska utspel för att visa handlingskraft, men som egentligen spelar nada roll.
EU har varit på Sverige i flera år att något måste göras. Senast idag var OECD på Sverige att vi måste ta itu med problemen. Borde vara hur lätt som hälst att ordna, men ingen politiker vågar ta i problemet. För många sura miner och risk att marknaden punkar.

Ett skuldkvottak samt askaffa ränteavdrag hade gett effekt direkt.
http://omni.se/a/og4wK
 
Mikael_L
Men avskaffande av ränteavdrag medför väl en del obalans samt troligen skatteplanering.

Isåfall får hyresrätter nyttja ränteavdrag (då hyresbolagen kvittar räntor mot vinst), medan egnahemsägare mister sina ränteavdrag.
Eller ska möjligheten att dra av räntekostnader försvinna helt, för alla?

Och blir det bara ränteavdrag för privatpersoner som tas bort så blir det plötsligt attraktivt att låta huset ägas av ett företag istället, som får kvitta räntor mot vinst. Så är plötsligt skatteplaneringskarusellen igång.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.