Kan man gå ihop tre familjer och bygga ett hus som man sedan eventuellt hyr ut till en fjärde part i några år och/eller sedan sälja huset? Tanken är att alla går in med samma summa och att man sedan delar lika på vinsten. Går banken med på det? Måste man forma ett bolag eller går det att göra som privatpersoner? Finns det regler för just sånt här och vart hittar jag isf?
 
BirgitS
Ingen aning om vad banken säger, men diskutera i detalj hur det ska fungera och sätt upp ett avtal där det står vad var och en förutsätts göra och vad som ska gälla om någon avlider, råkar ut för en olycka och blir rörelsehandikappad eller sängliggande i ett halvår. Det är lätt hänt att man tror att alla ska kunna sätta av t.ex. 15 timmar i veckan på att bygga hus men sen kommer verkligheten där allt möjligt kan hända.
 
Banken kommer troligen inte att jubla, men har ni skaplig marginal, så borde banken inte vara ngt. problem.

Men jag är lite tveksam över affärsiden. De flesta som med framgång bygger hus på spekulation, gör sin vinst på att de köper en tomt, beställer ett bygge, utför en ev. del eget arbete, och ca 2 år efter beställning kan de spekulationssälja. Om detta då är i en storstadsregion, så har prisutvecklingen givit en vinst på kanske 15 - 20% under byggtiden.

Men den "förädling" som ger vinst består då i huvudsak av spekulationen i att priserna alltid för all framtid fortsätter att öka.

Men det är då en spekulation, som lika gärna kan gå åt andra hållet, med ett prisfall på 10 - 15%.

Att då på spekulation investera, låta pengarna vara låsta i två år med begränsad möjlighet att dra sig ur, om marknaden viker under tiden. Det är en tveksam spekulation.

Du gör troligen samma vinst eller risk för förlust om du istället köper ett bef. hus för samma summa, och säljer om två år, men med skillnaden att du då kan gå ur spekulationen precis när som helst om marknaden börjar kännas darrig.

Om du systematiskt bygger/renoverar och sedan säljer, så beskattas försäljningen som inkomst av rörelse, inte som en reavinst. Det innebär att du får betala egenavgifter/arbetsgivaravgifter på intäkten och sedan inkomstskatt på det som blir över. Men gör du detta med något enstaka hus så tror jag du kommer undan med bara reavinsskatt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.