Hej!

Vi köpte ett hus som vi flyttade in i 2015 där det var bergvärme installerat 2008 vilket även framgick av objektsbeskrivningen.

Kollade av en slump på SGU:s karta och där fanns vi ej med, så jag drog iväg ett mail till Miljökontoret på kommunen för att höra ifall dom hade någon info.

Nu visar det sig att förre ägaren av huset aldrig anmält installationen till Miljökontoret, dom har inga uppgifter alls om borrhålet.

Någon som varit med om något liknande och hur gick ni tillväga? Och kan vi bli skyldiga eller få böta pga detta?

Som grädde på moset så avled säljaren ca 1 månad efter att vi flyttat in, så han finns inte kvar att fråga.

/D
 
Ofta är det firman som borrar som även ombesörjer anmälan till kommunen. Vet du vem det är kan du ju fråga dem.
Men det är ju oavsett som det är.

Finns ju en viss risk att handläggarna ilsknar till, hör de inte av sig hade jag nog låtit saken bero eller också får du luska ut om det går att få det godkänt i efterhand. Bara de inte slår bakut och säger att du inte får ha bergvärme....
 
Jag tycker du ska låta det vara, hoppas att dom ej kontaktar dig efter ditt mail. Sen ta med till framtiden att man enbart ska kontakta myndigheter när man vet att det kommer gynna en själv. Och ej kosta pengar. 😉
 
  • Gilla
bengt1 och 3 till
  • Laddar…
Det är väl två olika saker? Först ska man göra en anmälan till kommunen (kanske till och med bygglov i vissa kommuner?) för att få borra. Det är väl fastighetsägarens ansvar precis som vilket bygglov/bygganmälan som helst?
När det är borrat så ska hålet rapporteras in till SGU. Det brukar borrfirman göra, men det slarvas en hel del med det...
 
Jag har hört att när de byggde tunneln vid Häggvik för Norrortsleden här, så strök ett antal oregistrerade bergvärmeborrhål med. Och att i ett fall hade villaägaren dessutom byggt ett garage över hålet, och det uppstod skador i garaget från en sprängsalva i tunneln. Vet dock inte om det bara är en skröna.
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Vet inte om kommunen och SGU synkar något, antagligen inte. Så jag hade nog hållt tyst vad det gäller kommunen men i SGU:s register vill man ju vara med. Tråkigt om grannen börjar borra i närheten av ditt hål och stjäl effekt.
 
Förre ägarens dödsbo finns väl kvar om du vill hävda dolt fel. Annars får du gå på arvingarna.

Jag föreslår att du meddelar dödsboet om problemet och att du kanske kommer att behöva kräva dödsboet på pengar, och sen inväntar eventuellt agerande från kommunen.
 
Hur kan det vara dolt fel ? Är ju superenkelt att kolla.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har forskat vidare i detta och ifall nu kommunen engagerar sig i det här så handlar det om ca 3000 kr i straffavgift. Vi kommer släppa detta och ifall en faktura skulle dyka upp så är inte det hela världen.
 
Ja, att tillstånd finns för BV-hål torde ingå i undersökningsplikten på samma sätt som att det finns bygglov på allt.
 
På flera ställen behövs inget lov för själva borrningen men när man tar energi ur hålet så behövs tillstånd eller i alla fall en anmälan.
 
H
Det viktiga är väl att va med i register för framtida grannars hål.
Eller den dagen de borrade ditt så du inte tar effekt från dina grannar
 
Anmälan till kommunen är främst för att kommunen har tillsynsplikt på miljöpåverkande verksamhet.
Själva borrandet ger upphov till borrkax som måste tas om hand på rätt sätt.

Om hålet redan är borrat så borde kommunens intresse vara ganska svalt (så länge det inte uppstod några problem vid borrtillfället).
 
H
När dom borrade hos mig så fick jag göra vad jag ville med borrkaxet.
Men dock ville kommunen vet vart vatten avlopp osv var för att inte föroreningar av vatten kunde förekomma.
Samt tidigare gödselbrunnar.
Sen fick jag karta över alla borrhål inärheten så det inte blev någon intresse konflikt.
Samt det gick ut grann yttrande till alla grannar.
 
Jag har märkt att inte vi är med heller. Har inte forskat vidare i det. Inga nära grannar så det borde väl inte spela någon roll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.