richardtenggren
Mikael_L skrev:
Det får de heta de gånger jag inte får in strömbrytare m.m pga dålig håltagning/skärning.

Alltid annars har jag mycket trevligare namn på de. :)
Kör proffs aldrig med hålsåg?
 
Hmm... nu verkar dosorna redan sitta på plats.

Men brytare brukar man väl sätta på 90-100cm höjd (om jag minns rätt) och en termostat på 150cm höjd. Så normalt sätter man dosan för termostaten separat.

Fast å andra sidan; en eller enåenhalv meters höjd på termostaten kanske inte är hela världen...
 
richardtenggren skrev:
Kör proffs aldrig med hålsåg?
Jag gör det alltid och ser alltid till att hela hålet är fritt och även skruvarna, nån gång så kanske ringen är täckt en bit av kaklet.
Visa dosor är bättre än andra på att täcka hålet så jag brukar fråga va det blir för dosor om elektrikern finns på plats
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
McStewart skrev:
Hmm... nu verkar dosorna redan sitta på plats.

Men brytare brukar man väl sätta på 90-100cm höjd (om jag minns rätt) och en termostat på 150cm höjd. Så normalt sätter man dosan för termostaten separat.

Fast å andra sidan; en eller enåenhalv meters höjd på termostaten kanske inte är hela världen...
Skulle elektrikern montera termostaten till golvvärmen på 1m höjd i mitt badrum hade jag krävt att det åtgärdas oavsett vad det kostar honom. För mig är skillnaden på 1m och 1,5m = skillnadne på en användbar och icke användbar termostat.
 
Staffans2000
Varför det?
 
richardtenggren
nino skrev:
Jag gör det alltid och ser alltid till att hela hålet är fritt och även skruvarna, nån gång så kanske ringen är täckt en bit av kaklet.
Visa dosor är bättre än andra på att täcka hålet så jag brukar fråga va det blir för dosor om elektrikern finns på plats
Tyvärr gjordes inte det i vårt badrum.. saknades kanske lite yrkesstolthet där till skillnad mot hos dig, då det även är några plattor med lite fogsprång.
Jag tror de kört med vinkelslip och tång, så de hade fått lägga i lite mjukfog ovanpå ett uttag och vid termostaten. Men efter byte till Exxact så syns det inte längre.
 
Min byggare har gipsat nu och träffat de flesta doshål riktigt bra förutom några där det är 5-8 mm spalt vid sidan om dosorna.
Jag ska fundera på varför det skulle vara en sådan skillnad på termostathöjden, jag har inte insett det ännu. Jag hittade inte heller någon hänvisning i Ebecos bruks.
 
tommib
För att ungarna inte ska pilla på den och för att det är en bättre höjd för den om du använder rumsgivaren istället för golvgivaren.
 
En anledning är ju också att det är enklare att justera en termostat i ögonhöjd än i midjehöjd för oss äldre.
 
S
Staffan2000 skrev:
Varför det?
För att barn inte ska pilla på den.
För att den har en display som jag vill kunna läsa av utan problem.
För att kunna justera med enkelhet.

Sitter den på 1m höjd är den felmonterad och av extremt stor betydelse för mig som kund.

Observera nu att jag själv är elektriker och aldrig har beställt ett golvvärmemontage. Faktum är att jag efter 10 år i yrket fortfarande aldrig ens monterat ett värmegolv. Likväl skulle jag se till att få termostaten i bra höjd.
 
SueCia skrev:
Skulle elektrikern montera termostaten till golvvärmen på 1m höjd i mitt badrum hade jag krävt att det åtgärdas oavsett vad det kostar honom. För mig är skillnaden på 1m och 1,5m = skillnadne på en användbar och icke användbar termostat.
Fast i det här fallet är det TS som monterat dosorna själv.
Hade en hantverkare satt dosorna på 1m så hade det givetvis blivit bakläxa.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.