Ögonmått och vana kanske?
 
De hade inga hörnstolpar, men snöre i varje lav och lodstock. Om det är frihand eller inte vet jag inte. Blocken är är ju stora så det är rätt lätt att hålla dem i lod. Och ja de hade mycket vana av att mura med dessa block. Enda felet de gjorde var att mäta med tumstock på ritning istället för att läsa utsatta mått, vilket gjorde att något enstaka fönster inte hamnade exakt där jag ville, men som sagt de rättade så fort jag sa till.
 
S
useless skrev:
Ögonmått och vana kanske?
inte många svenska murare kör utan hörnstolpe
 
Eftersom jag inte känner till alla omständigheter, så kanske jag är fel ute, men man får lätt intryck av att "frun" har ett så stort inflytande över detta så jag hade nog börjat där istället. Det hade varit klokare att sälja frun först och sedan skaffat det du vill ha. När du är klar, så kan du erbjuda "marknaden" ett trevligt boende i det vackra landskapet under i övrigt jämlikt förhållanden. Passar inte galoscherna för "nya damen" så behöver hon ju inte ens komma dit. Kön är lång till trevliga män med trevligt boende.
Måste vara skönt att bli av med hästlukten också.
 
SBH skrev:
inte många svenska murare kör utan hörnstolpe
De svenska murarna föll tyvärr från rätt snabbt i anbudsgivningen. Allbygg i Hässleholm är ett svenskt företag men anlitar polsk arbetskraft. Var och tittade på andra hus de gjort innan jag bestämde mig.

Och angående "frun" så har hon ju sina fördelar oxå, är kanske dumt att ta bort sin bäste finansiär innan projektet är klart. :D

Men du har rätt om hästlukten ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
inte många svenska murare kör utan hörnstolpe
Tyvärr är det en yrkeskategori som det råder enorm brist på i Sverige så om det är krav på svenska murare så brukar väntetiden bli lång...mycket lång. Och speciellt i Skåne där det muras mycket mer än i nordligare delar av landet.
 
Redigerat:
Jag hade inga problem att få en svensk firma med svenska murare men tyvärr inte till de priser som de med utländsk arbetskraft erbjöd. Han gav sig tyvärr i bjudgivningen långt över den summan vi till slut hamnade på.
 
Ska jag göra. Fint har det blivit i Gubbalyckan får jag säga.
 
  • Gilla
Marken1234
  • Laddar…
Tackar,

Då fortsätter vi med takstolar. I kök, matsal, vardagsrum ska det ju vara öppet upp till nock. Och i sovrumsdel blir det "normalt" tak. Här kommer det finnas 80 m2 inredningsbar vind för framtida köpare av huset, om man tex vill ha mer sovrum än vad vi behöver idag. Livet i huset är 2,65 så det är lite högre än ett normalt hus, att det blev så var för att slippa kapa i blocken. MK bygg från Tyringe som satte taken. Ung kille som har firman, fungerade otroligt bra, rekommenderas.

Konstruktion av en villa med takstolar synliga och en delvis byggd tegelmur, ställningar runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar monterade på grå betongvägg i ett hus under konstruktion med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av takstolar på en huskonstruktion med öppen uppbyggnad mot nock över grå betongblockväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med ett hus under konstruktion, visar omonterade takstolar och oputsade blockväggar, med byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med delvis uppbyggda takstolar på hus under konstruktion, och material utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under uppbyggnad med takstolar synliga och konstruktion till nock, omgivet av byggmaterial och en röd teleskoplastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har murarana sågat ut för fönster i gavel.

Hus under konstruktion med synliga takstolar och murad fasad, utskurna fönsteröppningar, och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En byggarbetsplats med hus under konstruktion, med takstolar synliga och en teleskoplastare framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av takstolar på ett hus under uppbyggnad med synligt takunderlag och omgivande byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt hus under konstruktion med takstolar och delvis lagda takpannor, omgiven av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med synliga takstolar, en del tak är täckt med underlagspapp, och en vit skåpbil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var jag tvungen till att sätta uppe uterummet oxå, är inte murat pga mängden glas.
Har dock värme i plattan här oxå.
Takstolar på ett hus under konstruktion med öppen takkonstruktion och skyddsplast på en del av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med omonterade takstolar och öppet takområde över framtida kök och vardagsrum, och delvis uppsatt yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu börjar det komma in fönster i bygget. Raymont AB i Klippan, suveräna att ha med att göra. Snabba och duktiga killar. Jag valde polska fönster av en liten dyrare modell, de har även svenska fönster, men med de tillval jag gjorde blev så blev det mycket billigare, spröjs invändigt i fönster, färg 7016 på utsida och vit insida. Sedan var 46 fönster i en villa var rekord för deras del. Tog 2 dagar att få upp alla fönster. Ska ni ha nya fönster är det denna firma ni ska ringa.

Hus under konstruktion med takstolar monterade och bil parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion med delvis monterade takstolar och synliga murade väggar utan puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg märke till taklagskransen ovanför det lilla rundade fönstret. Klart vi hade taklagsfest vilket de unga byggarna aldrig varit med om någon gång ??? Vart har denna tradition tagit vägen? Vi bjöd in alla som varit med på någon hörna av projektet och uppslutning var stor. De äldre byggarna sa att det var många år sedan de varit med om taklagsfest.

Hus under konstruktion med öppen takstol, synliga murförband och fönsterinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En husfasad under konstruktion med öppna takstolar, stora fönster, och synlig murad del där fönsteruttag är gjorda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så himla skönt att få huset tätt.

Och så på med pannor, det är nu den 14/11

Ett hus under konstruktion med nylagda takpannor och synliga takstolar framför en grå betongfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt hus med tända fönster och taklagskrans ovanför rundat fönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon sätter vi tak på garage och kör ett litet sidoprojekt, häng med (y)
 
  • Gilla
RoffeN och 28 till
  • Laddar…
Shit, det ser ut att bli hur bra som helst! Jag är avundsjuk!

Ett rejält bygge, vill du avslöja vad kalaset gått på?
 
H
Såg ju enkelt ut att bara såga ut för fönstren på gaveln. Måste man inte ha någon förstärkning ovanför? Eller sitter blocken ihop så bra att det inte behövs?
 
13th Marine skrev:
Shit, det ser ut att bli hur bra som helst! Jag är avundsjuk!

Ett rejält bygge, vill du avslöja vad kalaset gått på?
Tack, är inte färdigbyggd(blir man det någon gång?) så jag har ingen slutsumma ;)
 
hhenning skrev:
Såg ju enkelt ut att bara såga ut för fönstren på gaveln. Måste man inte ha någon förstärkning ovanför? Eller sitter blocken ihop så bra att det inte behövs?
I sista lavet i livet ligger det en armerad krona runt hela huset som håller ihop allt. Och ja blocken sitter bra ihop. Och man använder en elektrisk motorsåg till att ta ut hålen med, lätt som en plätt.
 
  • Gilla
Sebbe89
  • Laddar…
harry73
Det är inte heller att blocken hänger fritt i luften pga att fönstren är sned där uppe.
På bottenvåningen skulle de hänga fritt, så där ser man en betongbalk
 
Funderade ni någon gång på att använda leca istället? Skiljer det materialmässigt(sammansättning u värden etc) mellan tex Ytong, H+H, Aeroc Prefabet(finns säkert fler märken)?

Eller är det en och samma fabrik som tillverkar alla block sen sätter varje tillverkare sitt namn på dom?

Vad är det för pengar på den här typen av vägg (kvm pris)? Skiljde det 90% mellan prefabet och Aeroc eller 10%?

Vilket u värde har du på 360 mm blocket?

Många frågor blir det:)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.