Vilken storlek skall en bastu egentligen ha för att vara optimal?

Jag är i begrepp att försöka komma igång att bygga en vedeldad bastu, men har inte bestämt mig om storleken ännu. Det beror givetvis på olika faktorer.
Min tanke är att bygga en bastu med ett litet förrum där man kan sitta på en stol och svalka sig.
Jag kommer högst sannolikt att bada själv mesta tiden. Ungarna kommer att vara med hyggligt ofta. Då och då kommer (förhoppningsvis) några kompisar (2-3st) att sitta ljuga i bastun med, men inte särskilt ofta.
Hade jag bara tänkt på mig själv hade jag gjort en liten bastu som jag kan ligga i, inte mer.
Är den för stor tar det lång tid att värma upp den, och är den för liten får man inte plats om man är flera.

Just nu tänker jag mig måtten 210x210x210. Är det för stort? Tar det lång tid att värma upp den?
Jag skall ha ett aggregat med mycket sten, helst med vattentank.
Och jag vill gärna ha lavarna lite L-formade. Känns lite mer socialt när man är mer än en.:)

Åsikter eller andra förslag?!

Jag skall försöka gräva ned plintar till helgen så att jag kan komma igång någon gång, annars blir det inte av.
Tack o bock.
 
Jag tycker min bastu fungerar bra. Totalt 400*270 cm. Avdelat på mitten. Förrum med sittbänk ( ovanpå VVB ) , dusch, litet bord och 2 stolar. Bastu med vedeldad kamin (kräver lite säkerhetsavstånd till brännbart material), 2 lavar 190*80 i vinkel (som kan fungera som gästsängar i nödfall ), extra flyttbar lav ställd på den ena ( för att komma upp lite). Bild tagen från ena laven.

Interiör av en bastu med vedeldad kamin, stenar, vedhink och en träbänk framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är din bastu 200x270 då antar jag.
Hur lång tid tar det för dig att få upp bastun i rätt värme?
Tanken på gästsångare har slagit mig, men jag prioriterar bort det. Ytterst sällan vi skulle behöva det.
För övrigt ser din bastu fin ut med de väggarna. :)
Jag kommer att ha klassisk bastupanel i gran. Har ett antal buntar bastupanel liggandes som är 210 i längd.
 
På sommaren tar det c:a 1 timme att få 70-75 C och på vintern c:a 1,5-2 timmar. Från dörren räknat är bastun 200 djup och 270 bred. Det är full höjd (205) vid väggarna och sedan öppet upp till nock. Öppna springor i golvet (= perfekt luft både till människor och eld samt avloppsfrågan för tvagningsvatten "löst"), grovt timmer i 3 av väggarna (den 4:e har panel och 95mm isolering) och taket har panel med 95 mm isolering. Ett stycke 2-glasfönster.
 
Min bastu är lite större. Men badar oftast ensam. Gör lavarna minst så långa som du själv är. Så du kan ligga om du vill. Jag har lägre väggar där man sitter med ryggen. Bara ca 2 m i mitten. Har du ett för litet aggregat med mycket sten så tar det lång tid att värma upp. Min tar ca 45 min nästan oberoende av årstid. Jag har ett aggregat som är till en större volym än vad själva bastun är.
 
Röd stuga med vita knutar i vinterlandskap med snötäckt staket och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
210 är bra. Då kan du ha lav+lav+säkerhetsavstånd+vedagg. utan problem. Det går att ligga ner och det går in 5-6 pers på övre laven utan problem.

Min bastu av den storleken (oisolerad) värms upp på 45 min på sommaren, dubbla tiden i smällkalla vintern – men det beror som sagts på storlek på agg.
 
En vän till mig har en bastu som är 3x2 meter.
Farstun är 1x2m och bastun 2x2m. (ungefär)
Hade jag valt bastu utifrån den storleken så hade jag valt lite större förrum och eventuellt att bastun hade behövt vara lite djupare för den som sitter framför aggregatet får lite krulligt hår på smalbenen pga strålningsvärmen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.