Hej
Min fru och jag köpte ett nytt visningshus 1 Juni 2016 och enligt vårt köpekontrakt så garanterar säljaren av huset att VA-anslutningsavgifter är erlagts, se bild nedan.
Här om dan kom det en räkning från markägaren som äger märkan runt alla 12 nybygga hus i området på 7500,- för inkoppling av stenkista till dräneringen röret som är gravt ner i området.
Enligt mig så är det säljaren som måste betala detta.
Så frågan min är om dagvattnet ingår under VA-anslutningen, säkert några som vet detta bättra en mig här inne.

/Torstein


Kontraktsdokument med markerade punkter för gatukostnadsersättning, el- och VA-anslutningsavgifter.
 
E
Jag tror inte du kan kräva något av säljaren med tanke på raden: "om sådan ersättningsskyldighet inträtt" eftersom säljaren förmodligen inte var ersättningsskyldig/betalningsskyldig för inkopplingen av stenkistan när kontraktet skrevs.
 
Frågan är väl också var det står att markägaren har rätt att fakturera detta? Det måste ju finnas något avtal om att kostnaden för den här stenkistan ska fördelas på de 12 tomterna?
 
Anslutningsavgiften innebär väl egentligen bara att det kommunen tar på sig är att leverera en anslutningspunkt för inkommande vatten och avlopp.
Sen kan det hos olika kommuner vara lite olika vad man får koppla på eller t.o.m så att i vissa delar av kommunen gäller olika regler dvs
1. inkommande vatten, avlopp och dagvatten
2. inkommande vatten och avlopp
Dvs om inte dagvatten får gå ut i avloppet så ingår helt enkelt inte dagvatten i avgiften och då brukar avgiften vara lägre. Det är idag ganska vanligt att dagvatten och dränering inte får gå ut i avloppet och då får man själv ombesörja detta.

Så först måste du nog undersöka reglerna, för om inte dagvatten får gå ut i avloppet är det nog helt riktigt att du får ta hand om detta via tex en stenkista. Om den sen är allmän för alla husen eller inte, är ju en annan sak.

Edit: Det är naturligtvis en tolkningsfråga vad man sen menar med "avgifter" i pluralis. Det vanliga är nog att när det gäller "va-anslutning" syftar på den kommunala avgiften.
 
Redigerat:
Tack för svar!
Kan börja med att jag inga problem att betala räkningen om det är jag som ska betala den, vill bara kolla upp vad som gäller då jag tycker som Oceanis att det är en tolkningsfråga.
Det dräneringsröret som vi är kopplat på är inte kommunalt det är markägaren som bekostar det! Det kommunen krävde för att man skulle få bygga hus i området var att man var tvungen att ha en stenkista till varje villa. Vet ej vad som står i byggkontrakten då vi inte köpte huset av byggherren, jag har bara vårt köpekontraktet att gå efter. Vet att mäklaren som vi köpte huset genom nämnde att det skulle grävas ned dränering i området men nämnde inte något om att det skulle tillkomma en avgift.
Men enligt dom som har fått byggd husen i området så blev alla förvånad då dom inte hade hört talas om någon in kopplings avgift.
Jag får grava vidare och se vad jag hittar!!
 
Ett sätt är ju att bestrida fakturan och ange att inget avtal om arbetet finns.
Om ett sådant avtal presenteras av markägaren så framgår det förmodligen tydligt vem som är beställare av arbetet och därmed betalningsskyldig. :confused:
 
roland53 skrev:
Ett sätt är ju att bestrida fakturan och ange att inget avtal om arbetet finns.
Om ett sådant avtal presenteras av markägaren så framgår det förmodligen tydligt vem som är beställare av arbetet och därmed betalningsskyldig. :confused:
Ja jag tänkte som dig så jag har redan bestridit fakturan då jag vill reda ut vilka som betalningsskyldig.
Får se vad dom säger till det först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.