35k.
Gjorde jobbet själv.
Reglat, gipsat, tätskiktat, klinkat, kaklat, kommod och dusch, toalett.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur menar du nu? Vad hjälper ett papper när man ska reklamera ett arbete?
Kan ha en avgörande betydelse gentemot försäkringsbolaget vid en inträffad skada i våtrum.
 
Innan jag renoverade mitt badrum pratade jag med mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar). Deras bild av läget är att hemmafixare gjorde ett bättre jobb med tätskikt osv än vad hantverkare gjorde. Dvs det var mycket vanligare med problem där fackmän gjort jobbet än där prvatpersoner gör jobbet. De sa också att jag skulle ta bilder när jag satte tätskikt osv. men att de inte var några problem att jag gjorde jobbet så länge som jag dokumenterade hur jag gjorde jobbet.
Följer man bara manualen är det inget svårare att sätta tätskikt än att tapetsera sovrummet typ..
Sök på youtube så får ni se lite folk som rollar och trycker dit våtrumsfolie i klistret (y)
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
52 000 kr, ~5 kvm.
Ny planlösning, förmodad asbestsanering genom plastmatta med svartlim, nytt golvbjälklag, tilläggsisolering, omdragning av all vvs, kakel, klinker, golvvärme, takdusch, raka duschdörrar, kommod, toalett, handduksvärmare, spottar, nischer mm. Fixade rubbet själv.

Spräckte budgeten med mer än 20000 kr då jag inte såg upp med att allt småpill VVS + allt småpill till tätskiktet kostade bäver. I budgeten räknade jag bara på stora delar och tog t.ex. inte med alla sablarns hörnbitar för tätskiktet i nischer mm (8st hörn per nisch a 100 kr/st osv).
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Ja låter som ett rimligt pris. Vi betalade ca 150 000 före ROT med allt för ca 15 kvm badrum fördelat på två badrum 10 + 5 kvm. Standard material på allt skulle jag säga. Klinkers var dyr listpris med 30% rabatt. Vi fick även sätta in shuntskåp med reglering av golvvärme eftersom vi har enrörssystem i huset. Fick också bila upp golv och byta rör pga nya dimensioner. Rev dock ut allt själva.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Lade hela jobbet på comfort och köpte möblerna utom WC stolen (vägghängd) själv på en comfort butik som sålde ut. Helkaklat med stora plattor, purus special golvbrunn, golvvärme (thermostaten pajade efter 2 år, bytt på garanti) nytt specialfönster (snedtak 1 1/2 plan) , infällda spottar, duschglas, ny golvbrunn för badkar. Handdukstork rak modell. Kaklingen är verkligen perfekt utförd och då är jag petig.

250 lakan totalt, klart på 4 veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Vårt gick på 30 000kr exklusive möbler. Med möbler så får man lägga till 17 000kr
4 kvm stort och vi valde matta till vägg och golv.

Det vi gjorde själva var att riva det gamla och satte upp OSB-skivor samt sedan repgips på alla väggar.
Hanverkarna bytte golvbrunn, la mattan till vägg/golv, drog vvs och installerade och satte upp alla badrumsmöbler.
Helt ok pris tycker jag.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det är väl lika långt från Kiruna till Malmö som från Malmö till Madrid?

Tänker du att de har extra vått vatten i Spanien, extra fryskänslig el eller vatten som har mer bråttom?

Jag ser inte vad klimatzoner har att göra med utformningen av avloppsstammar, eluttagens utformning, gipsskivans dimensioner eller elnätets uppbyggnad att göra?
Naturens lagar är väl samma men kulturerna skiljer sig. Nu är jag ingen globetrotter och sett alla hörn av Europa men av det jag sett verkar det ju vara väldig skillnad på vad man tycker är ok i ett badrum.
Om vi med gemensam standard menar svensk standard blir det nog hur bra som helst för svensken men så lär det ju inte bli. Snarare en kompromiss mellan allas krav.
 
Nyfniken skrev:
Det bästa vore en europeisk standard på byggområdet. Om alla länder skulle ha samma standard på gipsskivor, C-C-avstånd, eluttag, tätskikt, avloppsrör med mera så skulle vi nog se en betydligt bättre fungerande marknad för byggprodukter och byggtjänster.

Det ser vi nog strax innan helvetet fryser till is...
Sånt är inte EU intresserade av. Däremot att alla bananer ska vara raka och fina. :screwy:

OnT så undrar jag hur TS o. sambo gjorde med Säker Vatten? Den borde försäkringsbolagen (nuvarande o. framtida vid ev. flytt) vara ganska intresserade av att den har följts (finns ju även BKR-reglerna men där är de kanske inte lika petiga...). För VVS krävs ju specialverktyg och korrekt handhavande numera för presskopplingar och slang (i slang) med korrekt böjar/stöd etc. samt inte minst certifiering. Kan man be en VVS-are titta på jobbet i efterhand och att man kan få det godkänt på det sättet kanske?
 
Urban1 skrev:
Sånt är inte EU intresserade av. Däremot att alla bananer ska vara raka och fina. :screwy:

OnT så undrar jag hur TS o. sambo gjorde med Säker Vatten? Den borde försäkringsbolagen (nuvarande o. framtida vid ev. flytt) vara ganska intresserade av att den har följts (finns ju även BKR-reglerna men där är de kanske inte lika petiga...). För VVS krävs ju specialverktyg och korrekt handhavande numera för presskopplingar och slang (i slang) med korrekt böjar/stöd etc. samt inte minst certifiering. Kan man be en VVS-are titta på jobbet i efterhand och att man kan få det godkänt på det sättet kanske?
Säker vatten är bara ett tips på hur man kan göra, inget krav. I Göteborg får du lika mycket för huset såväl om firma gjort jobbet eller inte. Utbudet är som vanligt mycket mindre än efterfrågan.
Jag lät en firma montera brunnen och dra vattenrören så de har jag på papper. Kostade väl 5k och det var det helt klart värt då jag slapp hyra verktyg på 2k.
 
Redigerat:
Allt gjort av rörpulare elektriker och hantverk. Rev ut allt gjorde de. Jag bara peka. Nya väggar tät skikt etc. Inklusive kakel klinker modell dyrt. 14 kvadrat med golvvärme. Nya rör. Toa som inte var där. nytt badkar. 1 st duschhörna inr. Möbler. Nytt tak plus ventilation. Spottar. Ny el. Allt nytt. Komplett 150. Skönt och fått allt ordentligt.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Vattenläcka i golvet under badrum på övervåning, 3x3m

- Rev ut golvet in till bjälklaget och bytte, inklusive innertaket på våningen under.
- Rev bort tretexplattor i väggar och morderniserade med gips.
- Bytte alla vatten och avloppsrör (hantverkare)
- Bytte fönstret och anpassade ytterfasaden till en ny mindre storlek.
- Flytspacklat och tätskiktat samt elburen golvvärme.
- Våtrumsväggar och våtrumsmatta (hantverkare)
- Mindre elarbeten (delvis hantverkare)
- Ny ventilationstrumma och isolering tak.
- Nytt handfat och duschvägg. (Behöll stolen)

Gick på strax över 30 000 sek allt som allt. Beror som sagt mycket extra man vill lägga på "design" och material.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
hushem skrev:
Nej det är som tur är borttaget.
Den är borttagen på grund av olika skrivningar i olika standarder men nog så vettig att stoppa dit i våtzon 1 i alla fall.
 
Vi betalade drygt 160000 för 9 kvm efter rot med hantverkare. Det var dock riktigt brådis och allting gick därför löpande och inte på offert eftersom vi inte hann invänta den. I vilket fall som helst var det väl värt varenda krona. De fixade allt! Det enda vi gjorde var att beställa material (kakel, klinker, porslin och inredning, blandare osv, iofs i deras tillhörande byggbutik) och ta hem det i god tid tills hantverkarna kom. De var klara på under 3 veckor. Vi tog medvetet en firma med gott rykte men med högre pris efter att de som gjorde takomläggningen typ aldrig blev klara, slutade svara i telefon mm. Inkluderat i priset är två fönster, motsvarande storlek källarfönster och ett byte av elterminal. Dessa gick dock på knappa 15000.
 
  • Gilla
fristil
  • Laddar…
Duktiga ni e! Vi ska oxå renovera våra badrum nu, men asbest har jag aldrig tänkt på. Hur vet man om det finns asbest? Våra badrum är gammal. De kan vara från när huset byggdes, alltså 1976, MEN, det är plastmatta överallt, alltså ingen kakel och klinkers. För asbest finns bara i fogarna då fler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.