Jag letar en lösning för stugan som är försedd med 12v system samt med omvandlare för 230.

Nu har vi ett 5kW elverk som börjar ha gjort sitt.
Vi laddar batterier med det, driver kaffekokare, damsugaren mm direkt från verket.

Men det känns onödigt att dunka på med en så stort elverk för att ladda batterierna :/

Hur mycket kan bilbatterier och liknande ta emot?

Helst skulle jag vilja ha ett litet tyst elverk för det dagliga, som att ladda batterierna, kanske kaffekokaren, men jag behöver även mer kraft den dagen jag ska dra igång veklyven eller kapen mm.

Behöver jag två olika?

Jag skulle vilja ha fjärrstyrning då elveket för nuvarande står i ladan 20meter bort (kabel dragen)

Nån som har tips på hur jag ska gör utan att det kostar skjortan.

/Jörgen
 
Nej.

Sorry, jag menar jag har inga konkreta tips på elverk men det finns andra trådar vet jag. Fjärrstyrning kan jag dock inte påminna mig att jag hört talas om. Då blir det nog ett riktigt stort elverk med batteristart, det kostar.

Allmänt ville jag bara säga att det borde räcka med ett elverk, ett så kraftigt som ni behöver för dammsugare etc. Jag tror inte att ett "stort" elverk drar speciellt mycket mer bränsle vid lågt effektuttag än ett mindre, så du bör inte tjäna något på att ha ett litet verk som slöladdar batterierna. Ett litet elverk kommer kanske i och för sig att väsnas lite mindre, och kan placeras lite närmare huset.

Blybatterier kan laddas med mycket hög ström. Det är laddaren som reglerar strömmen, så de går att ladda med ett stort eller litet elverk, det spelar ingen roll så länge laddaren inte ställer krav. Så man bör försöka ta ut den effekt av elverket där det har bäst ekonomi, om det framgår av bruksanvisningen, och om laddaren är smart/inställbar.
 
  • Gilla
kajaksidanjörgen
  • Laddar…
Elverk med inverter brukar reglera ner varvtalet vid låg belastning. Det minskar både bränsleförbrukningen och ljudnivån. Alla motorer är mindre effektiva när de går med låg belastning. I synnerhet bensinmotorer. I fallet två elverk kan det lilla vara med inverter för att få det tystare. Om du vill ha bara ett större kan du fundera på ett dieseldrivet för att inte effektiviteten skall bli så katastrofalt dålig vid låglast.

Eller så kan du tänka i andra banor och använda en solpanel för de små behoven och ett enklare elverk för de större effekterna. En bra lösning både för ljudnivån och förbrukningen.
 
  • Gilla
kajaksidanjörgen
  • Laddar…
Tack, diseldrivet verkar lurit att få tag på numer. Vi vill helst ha ett där man kan hitta reservdelar vilket vi har haft problem med till vårt nuvarande elverk.
Solpanerler är toppen, men tyvärr hjälper de ej så mycket stor del av året och snön gör ju sitt också :/
 
Jag vet ingenting om följande elverk som inte går att läsa på hemsidan. Men det är samma effekt som ditt gamla, det är dieseldrivet och det har fjärrkontroll.

http://www.lantbutiken.se/butik/die...selelverk-elverk-defenda-med-1-fas-uttag.html

Är det en stuga som du främst använder på vintern kanske inte solpaneler är en lika stor poäng. Men eftersom du också skall ha ett elverk så är de användbara även om de inte är heltäckande. De kan avsevärt minska motorbullret även om de inte kan få bort det helt. Svenska turistföreningen har stugor norr om polcirkeln utan annan el än solpaneler.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
kajaksidanjörgen skrev:
Tack, diseldrivet verkar lurit att få tag på numer. Vi vill helst ha ett där man kan hitta reservdelar vilket vi har haft problem med till vårt nuvarande elverk.
Solpanerler är toppen, men tyvärr hjälper de ej så mycket stor del av året och snön gör ju sitt också :/
Det fungerar ju året runt så varför inte välja solceller?
Går ju också att komplettera med vindkraftverk.
 
K kajaksidanjörgen skrev:
Jag letar en lösning för stugan som är försedd med 12v system samt med omvandlare för 230.

Nu har vi ett 5kW elverk som börjar ha gjort sitt.
Vi laddar batterier med det, driver kaffekokare, damsugaren mm direkt från verket.

Jag skulle vilja ha fjärrstyrning då elveket för nuvarande står i ladan 20meter bort (kabel dragen)

Nån som har tips på hur jag ska gör utan att det kostar skjortan.

/Jörgen
Hej Jörgen,

har ganska samma situation som du. Blev det något elverk? Är du nöjd med det du köpte?

/Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.