Kommer här att lägga upp lite bilder från bygget av huset min mor ska låta bygga. Byggstarten planeras att påbörjas inom några veckor och huset bör stå klart i Juli i sommar.

Valet föll på ett lösvirkehus från Floods Träshus som heter Valloxen och är ett 1-planshus på 124 m2.

Bilden från deras hemsida för att ni ska få en liten bild av hur det ser ut.
 
  • Illustration av ett enplans lösvirkehus, Valloxen, från Floods Träshus på 124 m2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Therece
  • Laddar…
Tomt med uppställda vita markeringsspinnar inför byggnation, bakom slänten plats för carport och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart sätter arbetet med grunden igång. Här är en bild på tomten. De vita pinnarna är bara uppsatta för att få en liten bild av hur huset ska stå. Nedanför slänten (längst bort i bild) kommer en carport med förråd att uppföras.
 
Ska bli intressant att följa då floods trä är väldigt lika fiskarhedenvillan (i detta fallet lövsångaren) men lite billigare i pris. Dock saknas en del info på floods hemsida (planritning med ytan på vardera rum te x).
 
Jag vet att min mor tittade runt lite men valet föll på Floods dels för att de ligger väldigt nära men också för att vi kom väldigt bra överens med säljaren.
Hur menar du med att planritningen saknas? Det finns exempel på hur planritning kan se ut och hur stora rummen är. Eller missförstod jag dig.
 
Det finns en planritning men står tex i vissa fall inte hur stor badrummet, entrén är samt att oftast är det en ritad bild på huset, fördel med verklighets bild (några hus finns med i galleriet men inte alla). Det ska bli kul att se bilder framöver :)
 
Jaha, då förstår jag! :)
 
Tidigt skede av byggprojekt med röjda träd och snöfläckad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetet har påbörjats även om det inte syns så mycket :)
 
Grävmaskin på arbetsplats med snötäckt mark, förbereder för gjutning av platta och markarbete under carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd byggarbetsplats i snöväder med mätinstrument och markerade nivåer för framtida grundgjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det grävts bort och snart ska det börja att fyllas på med lite lämpligare material. Grunden kommer att vara i nivå med de vågräta plankorna. Plattan planeras att gjutas nästa vecka.
 
Vet inte var jag ska ställa frågan jag har. Får man fråga hur mycket det kostar ? Storleksmässigt är det perfekt för mig å 2 till.
 
Priserna på själva byggsatsen finns ju på hemsidan, sen tillkommer ju arbete med att uppföra huset, grunden, markarbeten etc. Så det kan ju skilja ganska mycket beroende på vilka (till)val man gör, hur tomten ser ut och eventuella förändringar. Då min mor har mycket hundar kommer hon att göra lite ändringar så det passar henne.

Men tror att huset kostade 870' sen byggnadsarbeten, grund och markarbeten (fast då är det inkl grund till carport), sen är det invändning och utvändig målning och tapetsering, VA, El, Kakel/badrumsarbeten, kostnad för kran/byggställningar, invändigt snickeri osv. Tror det ligger på .1.650'. Sen har du ju alla andra kostnader som tillkommer oavsett vilket hus du bygger.
 
Grävmaskin på arbetsplats med snötäckt mark, förbereder för gjutning av platta och markarbete under carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusad mark med förberedelser inför betongplatta, träd i bakgrunden och plats för carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetet fortsätter. Det har grusats och fyllts upp inför gjutning av platta som kommer att ske inom 1-2 veckor. Även markarbete under carport med förråd. Golvnivån kommer att hamna cirka 60 cm över den befintliga vägen, sedan fylls det upp så marknivån vid huset kommer kanske bara vara 20 cm över vägen.
Hydropressen kommer som det ser ut att placeras i förrådet i carporten istället för att ha inne i huset.Kanske inte så spännande bilder, men iaf någonting
 
Byggarbetsplats med grävmaskin, grushögar och avspärrade områden i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev visst en dubblett av bilderna i förra inlägget. Gick visst inte att redigera. Här kommer rätt bild
 
Grunden till ett byggnadsprojekt med isolering och armering klar för betonggjutning, omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggningsarbete med armeringsjärn och isolering i en utgrävd form redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det strax dags för att fylla ut formen!
 
Nybyggd betonggrund i snöig terräng med skog i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd husgrund i snöig terräng med byggverktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är grunden klara. Även grunden till förrådet för carporten.
 
  • Gilla
Racing
  • Laddar…
Bygget har kommit ganska långt. Nu ser man lite hur huset kommer att se ut. Trästomme till ett hus under konstruktion på en snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till ett hus under uppbyggnad i ett snöigt landskap med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme för ett hus under uppbyggnad i vinterskogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.