Jag arrenderar en liten bit mark på drygt 500 kvm i ett hörn av en jordbruksfastighet. På tomten fanns en enkel ekonomibyggnad på ca 60 kvm som jag köpt (billigt) och gjort i ordning lite grann för att ha som ateljé i första hand och vill sen renovera upp det till ett fritidshus. Har skrivit på två hemmagjorda avtal (ihopsnickrat med hjälp av mallar) som består av ett arrende för marken på 50 år och ett överlåtelseavtal för byggnad på ofri grund. Men både markägaren och jag är osäkra på om avtalen håller juridiskt hela vägen ut, som vid ett ägarbyte av fastigheten. Det finns ju flera sorters arrenden och hyresavtal och här är rubriken bara "Arrende". Läst en del på nätet om olika avtal, men tycker att det finns inte nåt som passar eller hur man kan justera utan att förlora sig i regelverk.
Vill höra mig för lite, förstår att för att vara helt säker bör vi kontakta en jurist direkt.
 
Bygglov först kanske?

När det är klart skall du nog ha ett arrende som registreras hos Lantmäteriet. Fråga dem om detaljer.
 
Det är ju detta att du vill, vid en okänd tidpunkt i framtiden, ändra arrendeformen som är knepigt.
Skulle inte våga mig på att göra sådana skrivningar på egen hand. Går det ens?
Skriver ni däremot om avtalet när förändringen görs så borde det fungera med ganska enkla avtal om ni inte vill ha in några särskilda villkor.

Inskrivning av nyttjanderätten hos lantmäteriet för framtida ägare https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Nyttjanderatt/
Kolla särskilt om inskrivningen kan behöva göras om när arrendeformen ändras
 
Var ser du att han vill ändra vid en okänd tidpunkt i framtiden?
 
Ekonominbyggnaden som du köpt, tillhörde den fastighetsägaren som du arrenderar av? Tänk på att den i så fall fortfarande tillhör fastighetsägaren rent juridiskt, eftersom en byggnad som är fastighetstillbehör inte kan skiljas från fastigheten utan att den flyttas från fastigheten (eller rivs).
 
hempularen skrev:
Var ser du att han vill ändra vid en okänd tidpunkt i framtiden?
"vill sen renovera upp det till ett fritidshus" tolkade jag som planer som var lite diffust placerade i framtiden
 
harry73
Välj inte arrende. Stycka av och köp. I längden är det det smartare valet
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.