Hej,

Tack för alla era synpunkter!

Betalningsmodellen verkar vara det som skapar flest frågor, denna borde inte vara omöjlig att lösa och inget jag ser som en "show-stopper" just nu.

Gällande att jag skulle hitta favoriter bland olika hantverkare är både bra och dåligt. Men jag håller med om att man ska vara opartisk. Däremot kommer jag inte ödsla tid på hantverkare jag vet inte lever upp till kraven.

@ghoti, det låter intressant men visste inte att det problemet fanns? Ska kolla med lite hantverkare.
 
Men är det inte ungefär det här som väldigt många som kallar sig byggfirma gör idag?

Du får tag på en byggare via någon av offerttjänsterna som finns, offerta, bra byggare osv. 9 av 10 som då svarar och kallar sig byggfirma/ målare osv. är egentligen bara förmedlingsföretag. Det kommer hem någon och tittar, nappar du så börjar de ragga hantverkare (ofta från baltikum/polen osv).
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Jag provade brabyggare och en till tjänst. Allt jag gjorde var att fylla i ett formulär på webben med vad jag ville ha hjälp med sen skulle olika hantverkare ta kontakt med mig, något som aldrig skedde.

Men det som du säger behöver jag kolla upp!
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag anlitade förra året litet lokalt byggföretag för omdisponering inomhus. Det funkade utmärkt med snickare, målare och elektriker och fakturan definierade de olika momenten. Jag skulle inte anlita någon separat då det idag faktiskt är det jobbet byggfirman vanligtvis gör, precis som hempularen skriver.

Att däremot verkligen finna denna byggfirma kan vara nog så knepigt.
 
Att konsulten trålar igenom ett slumpmässigt urval entreprenörer för att hitta det lägsta priset låter som en idiotisk ide.
Att konsulten har kontakter och använder dem för att hitta det bästa laget för jobbet är mycket bättre.
Favorisering kan vara själva finessen som gör det värt att betala för att ha med konsulten.

Mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
F
ghoti skrev:
En spontan undran är om det går att ta betalt från leverantörsledet också för att få det att gå ihop. Hur mycket skulle det vara värt för en entreprenör att få en tydlig offertförfrågan så att de kan räkna direkt och slipper lägga tid på att reda ut vad som efterfrågas?
Hur många minuter skulle det ta innan nån hävdade att man var köpt? Och man skulle nog vara det med...

Det är ju inte direkt en ovanlig roll inom all form av byggande där beställaren inte är privatperson och det är beställaren som betalar direkt.
 
findus42 skrev:
Att konsulten trålar igenom ett slumpmässigt urval entreprenörer för att hitta det lägsta priset låter som en idiotisk ide.
Att konsulten har kontakter och använder dem för att hitta det bästa laget för jobbet är mycket bättre.
Favorisering kan vara själva finessen som gör det värt att betala för att ha med konsulten.

Mvh Findus
Det är ju som sagt så de flesta mindre "byggare" jobbar idag, men urvalet är ofta inte inriktat på bäst för beställaren utan bäst för förmedlaren. Vem som betalar bäst comission för att få uppdraget.
 
Ett problem som jag kan tänka mig: om du regelmässigt tar in ett stort antal offerter på allehanda jobb, kommer snart alla företag i din närhet veta vad du håller på med. Då slutar de helt enkelt att lämna offerter till dig, eftersom de vet att det är en väldigt liten chans att de får jobbet. Idag, när det är säljarens marknad, behöver ingen krusa för köparen.
 
O
Sen kommer problemet... Hur ska du kunna tjäna tillräckligt mycket pengar utan att behöva åka land och rike runt?
Eller skulle de bara prata med dig i telefon?
Idén är intressant men jag är osäker på om det skulle gå att tjäna några pengar?
Om du tar fram en offert med en firma som sedan missköter sig totalt, då kommer du få skit för det.
Även om du inte har någon juridiskt ansvar så får du rejält dåligt omdöme. Vilken påverkar en rejält negativt.
En grej skulle kanske vara att du tar hand om allting, där hantverkarna få se huset som du visar så slipper kunden vara hemma. men ska man vara kontaktperson mellan hantverkare och kund så blir mer pengar att tjäna men då finns det nog mer risker...
 
Redigerat:
Redan i dag handlar väldigt mycket byggande om entreprenörer som anlitar entreprenörer som anlitar entreprenörer som anlitar entreprenörer som anlitar entreprenörer som till slut anlitar halvskumma entreprenörer som ligger 3 månader efter med lönerna åt sina bulgariska diversearbetare........ och som går upp i rök när det är dags att åtgärda alla byggfel som bulgarerna har ställt till med eftersom de saknar grundläggande yrkeskunskap.

Om du vill tjäna pengar kan jag inte hindra dig från att skapa ännu en ny mellanhand men kom inte och påstå att kunden vinner på det.
 
Hej alla, tack för alla svar och synpunkter!

1 Min tanke är inte att bli rik på detta utan endast få en ok lön på. Ok för mig är ca 30-35 före skatt.

2 Idén handlar alltså om att jag ska hjälpa kunder få det renoverat så bra och smidigt som möjligt. Detta innebär att:
- Kunden och jag har ett möte där kund förklarar vad som ska göras.
- Jag letar upp x antal hantverkare som får lämna offert. Jag är alltså den som visar hantverkaren projektet.
-Jag ser till att arbetet påbörjar och avslutas inom avtalad tid.

Idén föddes när jag drog igång och renoverade vårt hus och upptäckte att det inte är så enkelt som man kan tro. Jag har ett intresse för detta men hur går det för Agda och Sune 78 år?

Sen kommer det dyka upp utmaningar som flera av er varit inne på, till exempel vad händer när hantverkare vet hur mitt företag fungerar, kommer de vilja lämna offert till mig?

En sak jag stör mig på är fusk och felaktigheter och det är detta jag vill hjälpa folk att slippa.
 
Det kan hända att hantverkare vill lämna offert till dig. Om de får ett vettigt underlag. Om du garanterar att bygget har en vettig planering, som håller, och kan garantera att de får betalt när de gjort vad du beställt.

Att du medverkar till att det finns ett riktigt upphandlingsunderlag är helt rätt. Det normala när privatpersoner försöker handla upp är att de har väldigt vaga föreställningar om vad de försöker köpa. Med en kladdig handskiss och en massa tidsödande snack, försöker de få snickare att rita ett förslag åt dem. Det jobbet skall snickaren då självklart bjuda på. Sedan när hen (hehe) som gjort underlaget har för hög timpenning tar det underlaget som de fått gratis och letar upp ett gäng billiga killar som fuskar bort jobbet.
Rätt ordning är att en konsult, du, en arkitekt eller annan fristående, ritar och skriver underlag och kan ta betalt för det jobbet.

Sedan har du projektledarrollen. Att planera bygget och få alla entreprenörer att göra vad de lovat i rätt tid. Det är inte självklart enkelt.
Är dina avtalsförslag så drakoniska att du kan släpa hantverkarna till konkurs för några dagars förskjutning oavsett orsak. Då får du offerter från idioter som inte kan läsa. Det är inte vad du söker. Du behöver duktigt folk som kan vara flexibla inom ramar.
Du måste läsa in en massa entreprenadjuridik och arbeta fram ett system med vettiga mallar. Kan du din sak blir du intressantare att prata med. Är du också trevlig att ha att göra med och kan skapa ett rykte om att kunna lösa trixiga oväntade problem. Då kan det gå.

Hur tänker du garantera att dina hantverkare får betalt? Har du medverkat till underlaget och varit byggledare så har du ett stort ansvar för hur resultatet blir.
MEN... om din beställare fortfarande inte förstått vad hen (hehe) köpt då kan det tänkas att betalningar hålls inne och en del andra otrevligheter.
Du har ju haft koll på allt. Dina inhyrda entreprenörer har gjort vad du förväntar dig. Hanterar du inte en sådan situation på ett bra sätt. Då får du ingen att jobba åt dig mer än en gång. Troligen inte ens det då rykten sprids fort.

Att du går in som huvudentreprenör och själv tar smällen mot beställaren är förstås inte ett alternativ.

Nu låter det som om jag bara är negativ till din idé. Det är sant att jag ser stora brister. Men jag har också stött på väldigt bra byggkonsulter som varit värda guld.

Deras styrka har inte varit att irritera knegare med en ström av förfrågningar som inte leder någonvart. De har haft favoriter. Inte för att de får provision eller annat korrupt. Utan för att de vill använda folk som går att lita på. Deras ställning på marknaden är beroende av att deras projekt fungerar. Därför jobbar de med folk som inte sviker.

Det är ett jättesvårt jobb att fylla alla dessa roller och få projekt att fungera. Enda sättet som har utsikt till att bli lönsamt är att "dina" hantverkare är så bra att du inte ens behöver fundera på om de fuskar. Måste du hänga över axeln på dem så blir du för dyr.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Bra inlägg från Findus!
 
Hammarfall skrev:
Först lär (eller bör) man exkludera alla småjobb under x kr. Vem vill betala 500-5000 kr för ett arbete som kanske kostar 1000-2500kr?
Hmm. Jag är av uppfattningen att det generellt är svårare att hitta hantverkare ju mindre/billigare jobbet är. Så jag tror att det är många som är beredda att lägga till åtminstone upp till tusenlappen eller två för att få hjälp med att få tag på en hantverkare för den typen av jobb.
 
Jag håller just nu på att ta in offerter för bergvärmeinstallation, till svärmor. Jag hade lätt kunna betala 5000kr för att ta in 5 offerter. Frågan är om det skulle räcka, inkl. moms, för företagare. Det blir en del timmars jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.