BirgitS
Det kanske går att ta upp ett fönster på väggen som inte har något?
Eller göra tillbyggnaden smalare och/eller flytta den mer åt köket till så att det går att ha ett fönster kvar i nuvarande vardagsrum och se till att det finns fönster i tillbyggnaden nära nuvarande husvägg?
20 kvm är kanske onödigt stort om det mest ska användas för en matplats och nuvarande vardagsrum räcker väl till för en soffgrupp.
 
Ja matplats och mer plats för bokhyllor och en läshörna(fåtöljer)
Alternativ 2 jag funderar på är att göra rummet bredare men smalare och ha en ingång via köket också, dvs
där det är köksfönster idag. Så man når tillbyggnadsrummet, både från köket och nuvarande vardagsrum.
Det kanske är ett bättre alternativ?
 
BirgitS
Jag bifogar en bild över alternativ 2. Inte helt skalenlig men ändå. Man kanske inte behöver 3,6 m.
Med detta alternativ nr 2 kan man få ljusinsläpp i vardagsrummet på ett annat sätt. Idag finns ljus via altandörr på 1,1m, ett fönster på 1,1m och ett fönster på 0,5 m. Om man tar bort altandörren och har det som en öppning in i tillbyggnaden, men behåller 2 två fönstren, så får man en del ljusinsläpp den vägen. Men så bygger man rummet bort mot köket istället, men en öppning in i köket.Visa bilaga Skiss3.pdf
 
Sweet home 3d ska jag prova.
 
BirgitS
Får du inte plats med både soffgrupp och bokhylla plus läsfåtöljer i nuvarande vardagsrummet?

6,9 meter räcker väl till minst 20 platser runt ett matbord och när man är så många kanske man kan tänka sig att vinkla in matbordet in i det nuvarande vardagsrummet.
 
Vi har mycket böcker, så det är behov av mer plats för sådant. Gärna lite bibliotekskänsla, med läshörna och många bokhyllor. Vi har haft ett matbord för 8 personer i nuvarande vardagsrum, men det blev för trångt. Nu äter vi i köket när vi har gäster och även det känns för trångt. Ett matbord för ca 10 personer vore ju det optimala.
 
BirgitS
1 person behöver 60 cm längs bordet så 5 personer per sida blir 3 m bord och sen behöver man kunna gå runt på en sida så 4 meter räcker gott och väl. Fåtöljerna kan man väl flytta undan vid de tillfällen som man blir 10 till middag.

Lägg pengarna på att öppna upp väggen till tillbyggnaden riktigt mycket i stället ;)
 
Enligt alternativ 1 som jag skissade upp, så kommer jag att öppna upp väggen mot tillbyggnaden med ca 2,9 m. Frågan är om det ger tillräckligt ljusinsläpp till vardagsrummet? Och blir det för lite ljusinsläpp i köket, när ljuset nu skyms delvis av tillbyggnaden?
 
BirgitS
Ljuset avtar med avståndet till fönster och beror också på om fönstret är på sidan eller rakt fram. Om det blir tillräckligt eller för lite ljus beror på vad ni har för krav, men ni borde kunna få en känsla av det genom att studera hur ljuset varierar i vardagsrummet idag. Jag personligen tycker det är mycket viktigt med ljus och det är väl därför som jag skrivit om att ta upp fönster på andra vardagsrumsväggen och att tillbyggnaden kanske inte behöver vara så stor, men jag vet att många andra inte bryr sig lika mycket.
 
Som sagt så ligger rummet i söder/sydväst, så det är ganska mycket ljus i dagsläget i vardagsrummet. I alla fall de dagar det är sol.. Öppna upp fönster på sidan,
ger nog inte så mycket mer solljus, då tomten åt detta håll vetter åt en skog, med många träd.
Ja, det var svårt det här. Inser att jag nog behöver anlita en arkitekt trots allt. För ca 20 000 kr?
 
BirgitS
Hur mycket arkitekten kostar beror på hur mycket som behöver utredas. Här har du ju bara tagit upp storleken och placeringen av tillbygget men sen så gäller det ju också fasad, fönster- och dörrstorlekar, typ av tak, hur taket ska anslutas till befintligt tak, grund osv., en massa frågor som jag inte kan något om.
 
Blir det billigare att anlita en egen arkitekt eller låta något byggföretag anlita någon de känner till?
 
Du bör enligt min mening absolut sätta in ett fönster eller två i nuvarande vardagsrum. Om man gör smala, höga fönster blir det mycket ljus in utan att stjäla så mycket väggutrymme som behövs till bokhyllor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fördelen med att anlita en arkitekt är att denna kan simulera dagsljusinsläpp i rummet i olika scenarion, förutsatt att denna har typ autocad
I din sits skulle jag tala med en arkitekt, det behöver inte bli så många timmar, och alla arkitekter kostar inte multum.

Arkitekten som jag samarbetar med brukar fakturera runt 900 inkl moms
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.