Hej alla!

Har trävilla från 1948 med kallvind.

Finns murstock från gamla pannrummet i källaren där det varit först kokspanna och sedan olje-/vedpanna och sedan elpanna och sedan vi flyttade in bergvärmepump.

Murstocken är stängd dvs ingen öppen spis nånstans. 4 kanaler i skorstenen.

Har en del fukt på vinden enligt mätningar och en del synligt för ögat.

Frågan är om det kan vara värt att försöka bila upp murstocken på entréplanet och sätta in kamin och elda litegrann på vintern, för att värma vinden? Blir det ens någon nämnvärd värmeeffekt? Vi behöver inte tillskottsvärme i boytorna, bergärmen täcker detta mer än väl. Utan det handlar bara om att försöka få en torrare miljö uppe på vinden.

Nån som gjort nåt liknande? Vad kan det bli för prislapp?

Tack på förhand! :)
 
En kamin är väl alltid mysigt. En bekant satte in en Contura i sitt vardagsrum för runt 30', med gnistskydd och puts bakom, monterat och klart.
En varm murstock är ju alltid bra, gasar ju på ventilationen i boytan också om du nu inte har satt in något ventilationssystem.
 
Tack för det snabba svaret!

Just ja, vi har ingen aktiv ventilation i dag, bara självdrag (med oklar verkan...)

Men säg att man eldar 1-2 gånger i veckan på vintern. Kan det påverka klimatet på vinden till det bättre?

Visst är mysfaktorn trevlig... Men 30 lök kan man ju göra mycket skoj för annars. Har inte tillgång till gratis ved heller.
 
Redigerat:
En kamin är alltid bra av flera anledningar:
Sträckeldar man någon gång så får man fart på luftomsättning på vinden men då måste man elda några dagar i sträck.
Bra att ha när det blir strömavbrott.
Ökar husvärdet ganska så.
Men se till att få en kamin där du kan stänga rökkanalen annars åker det ut mycket varmluft mellan varven.
 
Okej, tack för input!

Men min grundfråga: Påverkar det vinden så det blir torrare där? Tanken är ju först och främst att få ner fukthalten där. Du säger att man får omsättning på luften. Men det finns ju inga öppna kanaler till skorstenen på vinden? Jag missförstår säkert...
 
Murstocken blir varmare av att man eldar i den, vilket självfallet påverkar klimatet på vinden också.
Sen är frågan hur stor effekten blir på lite myseldning någon gång i veckan jämfört med regelbunden eldning. Det får någon annan svara på.
Ved brukar gå att få loss rätt billigt om man har plats att förvara en kubik. I smålandstrakterna kan man få en kubik färdigklyvd ved för drygt 500 kr. Det räcker säger till en vinters eldande kan jag tänka mig.
 
Hmm kom på en sak till.
Det är ju inte värme ut i rummet jag vill ha. Utan värme till murstocken.
Är det kassett som är smartast då, eller en öppen spis??
Vad värmer upp murstocken bäst?
 
Det verkar som att du enbart är ute efter att värma vinden, och inte så mycket att ha en kamin. Det man vinner med en varmare vind är en lägre relativ fuktighet, vilket mögel och annat inte uppskattar. Detta gäller ju dock bara då du eldar i kaminen så länge att murstocken faktiskt blir varm. Några timmars myseldning lär knappast påverka vinden märkbart. Om du är ute efter att värma vinden så skulle en radiator kopplad till bergvärmen vara väsentligt mycket enklare och billigare.

Det finns dock andra sätt att hantera fukt på vinden, men det är en smula mer komplicerat att gå igenom.
 
Köp en sorptiionsavfuktare med fuktstyrning och sätt på vlnden istället, möjligen kompletterad med ett värme element. Det blir nog billigare i installation än vad det kostar att fixa till skorstenen och att installera en kamin.
Då vet du också att du har något som håller torrt på vinden vilket du absolut inte får eller vet när du eldar någon gång i en kamin. Det tar för övrigt lång tid att elda för att få en skorsten så varm att den börjar ge någon nämnvärd värme på vinden så ditt föreslagna "ströeldande" kommer inte att ge någon större effekt på ditt problem.
 
Kloka inlägg, tack!

Får klura på det hela. Och kolla hur gärna sambon vill myselda.

Sorptionsfuktare, hmm då måste man väl täta vinden? Har precis satt in mögelstoppers, så nu är där 30 hål....
 
I många fall (de flesta) leder mögelstoppers snarare till motsatt resultat, dvs kallare vind med högre relativ fuktighet. Detta särskilt i äldre hus, som ofta har dålig eller obefintlig ångspärr/broms, där man tilläggsisolerat och slutat använda eldning som uppvärmningsmetod. På vintern skapas ett övertryck på övervåningen (eftersom den varma inomhusluften är lättare än den kalla utomhusluften), som leder till att varm fuktig luft läcker ut till vinden genom otätheter. På vinden kondenserar fukten på insidan av råsponten.

Det är inte den uppvärmda murstocken som har störst påverkan på vindsfukten (enligt mina studier) utan det faktum att eldningen i sig skapar ett kraftigt undertryck som hindrar fuktig luft att smita ut till vinden genom otätheter. Vilken lösningen är för ditt hus är svårt att sia om, men i många fall kan det räcka att begränsa ventilationen på vinden och sedan ge sig på att täta springor med akrylfog. Även utan ångspärr räcker detta långt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Kloka inlägg, tack!

Får klura på det hela. Och kolla hur gärna sambon vill myselda.

Sorptionsfuktare, hmm då måste man väl täta vinden? Har precis satt in mögelstoppers, så nu är där 30 hål....
Hej! Hur löste du detta problem? Är i samma sits då tidigare ägare bytt till fjärrvärme vilket resulterat i kall vind = mögel!
 
H headlam skrev:
Hej! Hur löste du detta problem? Är i samma sits då tidigare ägare bytt till fjärrvärme vilket resulterat i kall vind = mögel!
Hur ser ventilationen ut på vinden. Har du luftspalt mellan isolering och spont?

Att åtgärda detta är betydligt enklare än uppvärmning eller mekanisk ventilation.
 
För att få en vettig effekt behöver du nog se till att murstocken håller sig någelunda varm (ljummen) hela tiden på vintern, du skulle behöva elda varje dag i princip. Om du kan göra detta så är det en bra sak att göra, du kan dra ned lite på bergvärmen så du måste/vill elda varje dag på vintern. :)
Edit: såg nu att det var en gammal tråd.

Men jag tror en vettig lösning på en gammal vind som fått problem efter byte av värmesystem är att börja elda i murstocken igen, alternativt se över ventilationen. Att börja dra fram luftspalter eller liknande på vinden blir lite av en chansning....
 
Appendix Appendix skrev:
Hur ser ventilationen ut på vinden. Har du luftspalt mellan isolering och spont?

Att åtgärda detta är betydligt enklare än uppvärmning eller mekanisk ventilation.
Kommer faktiskt en ventilationsfirma och sätter in mekanisk ventilation i slutet utav augusti. Finns dock redan en frånluftsfläkt som går ut från badrummet och ut genom taket (som var felaktigt monterad) När jag flyttade in var det även träkanaler som gick rätt upp på vinden (dom är tätade nerifrån nu)

På vinden har jag 15mm spån och ingen fuktspärr. Huset är från 50-tal. Förra ägaren hade inte dessa anmärkningar när han köpte huset. Han satte in fjärrvärme för 2 år sedan.

Vinden har jag rätt bra koll på. Är inte mekanisk frånluft tillräckligt så finns det avfuktare och dylikt för att blir av med problemen där.

Jag är mer orolig för resten utav huset? Ytterväggar? Hur har dessa mått av 2 år utan eldning och förmodligen övertryck i bovelen? Fasaden är putsad så det är svårt att se. Innerväggar som vi rivit pga renovering har sett fina ut. Upplever inget problem förutom vinden men läser man på nätet om folk som slutar elda i gamla hus så brukar det låta som döden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.