Hej

VI håller på att bygga hus och ska nu öppna byggkreditivet. Vi håller på att förhandla villkor nu.
Vi har uppmärksammat att bankerna inte talar om alla avgifter. De säger att ni endast betalar en procentsats och inget mer.

Det som tillkommer är: uppläggningsavgifter, avgifter om vi inte lägger bolånet hos dom, avi-avgifter med mera. Så min fråga är har ni förhandlat bort bankens avgift för att skicka in lagfart, Ta ut pantbrev?

De flesta banker tar ju 700 - 2000 kr för denna "tjänst" utan att meddela om detta. Följdfrågan är väldigt viktig. Jag vet att det inte är så svårt att ansöka om dessa själv. Vad kommer banken att göra om jag kommer dit och säger - och förresten här är pantbrevet och lagfarten? Blir de sura och inte vill hjälpa till? Jag vet att de i normalfallet skickar in dessa elektroniskt till lantmäteriet. Kan det bli något problem med postgången så att jag inte hinner få dessa innan kreditivet behövs. Har ca 1 månads spelrum här.
 
Banken vill troligen hålla i detta eftersom de ger dig lånen. Om du själv tar ut pantbrev skall banken ändå överföra äganderätten till dem/banken så där sparar du nog inte in många kronor. Pantbrevskostnaden brukar ofta ändå läggas i i kreditivet om du inte har denna tillgång redan. Aviavgifter bör du inte behöva då kreditivet ligger på ett konto i ditt namn och förmodligen är kopplat till ditt lönekonto.

Om du i framtiden inte vill lägga bolånet i denna bank brukar din "nya" bank fixa detta eftersom man troligen kräver att du flyttar lönekontot också.

Lite surt, men jag tror inte du sparar så mycket på detta.

Det är en helt annan sak om du vill låna privat och tar ut pantbrev som säkerhet till din snälle långivande kompis!

Du ska naturligtvis ta upp kostnaderna med banken så att du vet exakt vilka kostnader som tillkommer.
 
Redigerat:
tar de ut en avgift för att använda ett befintligt pantbrev eller vad? Har då jag aldrig varit med om.
 
Självklart kan du ansökan om nya pb själv, fråga banken vilket "arkiv" de ska hamna i så kommer det direkt i "bankens ägo". Lagfart kan ni ju också ansöka om själva på tillträdesdagen. Banken kommer förmodligen inte bry sig om detta, bara ni gör det ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.