Jag har precis avslutat ett års renovering av en lägenhet och har tyvärr fått lite mersmak så nu är gamla lägenheten såld och inom kort flyttar jag in i mitt nya renoveringsprojekt.

En av många moment är att riva en vägg mellan kök och vardagsrum och på så sätt få en ljusare hall och mer luftigt kök/allrum. I vardagsrummet är det fiskbensparkett och i köket är det linoleummatta.

Då jag ändå tänkte riva hela köket så är jag lite inne på att bila ner betongen under linoleummattan och fortsätta med fiskbensparkett även i köksdelen. Betongen behöver sänkas ca 5 cm för att hamna i nivå med övriga golvet när parketten är lagd.

Jag pratade med en byggfirma som kunde ta sig an jobbet men de tänkte isåfall bila ca 15 cm och gjuta ny grund. Jag bollade detta med en bekant som varnade gör att det kan påverka bärigheten på huset.

Har någon nån input på hur jag ska tänka nu, tar man in en konstruktör för att bedöma vad som är möjligt eller är det bästa att bara finna sig i nivåskillnad? Det är ingen stor kostnad att acceptera byggarens offert så jag är väldigt fram och tillbaka över hur jag ska göra.

Skulle verkligen uppskatta er input, tack på förhand!
 
S
på vilken våning är detta?
 
Vad är det du vill bila bort?

Platta på mark? Bjälklag över krypgrund eller annan våning?
 
Lägenheten befinner sig på plan 3 / våning 2 enligt planritning.

Linoleummattan är lagd på betongplatta, som antingen är gjuten i samband med renovering 1996 eller vid byggnation 1939.

Jag vill alltså bila bort några överflödiga cm så att jag kan ha genomgående nivå på golv i hela rummet. Alternativet är en nivåskillnad på några cm utmed ett rum som är 4,6 meter långt.

Tack för kompletterande frågor :)
 
Du behöver nog blanda in styrelsen i bostadsrättsföreningen också - låter som ett ganska omfattande ingrepp!
 
Utan att veta hur bjälklaget är konstruerat är det omöjligt att svara på hur mycket man kan ta bort.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har diskuterat med styrelsen och de kan inte ge besked då ingen har gjort motsvarande jobb förut. Alla som renoverat köket har helt enkelt byggt ovanpå betongen och satt golvlist som hanterar nivåskillnaden. Men de har behållit väggen. Min plan är att riva den.

Jag bifogar tre bilder, en på själva lägenheten med en röd pil som visar köket med förhöjt golv samt de väggar som är tänkt att monteras ner, samt bjälklag och en snittbild på fasaden.

Någon som kan tolka dessa bilder? Vem kan man diskutera den här typen av ärenden med - Är det en konstruktör?

Ritning av lägenhet med röda pilar som markerar förhöjt köksgolv och väggarna som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk snittbild av en byggnad med markerat köksgolv och väggar avsedda för rivning med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhetsplan med markeringar och måttangivelser, inklusive detaljsektioner och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack på förhand!
 
Hej! Jag har renoverat några lägenheter på liknande vis, iofs byggda lite senare (1951 och 54). I dessa lägenheter var dem bärande valven gjutna plant och sedan var det pågjutet en "kaka" till rätt nivå i köksdelen. Blåsten/ytong i dem icke bärande väggarna. Går det att provbila och se hur det ser ut? Ligger det sand under parketten? Är det ett tjockt exklusivt parkettgolv eller skulle alternativet kunna vara att höja det golvet och lägga nytt enhetligt golv i hela rummet, eller får du då problem med vissa dörrar/karmar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för input volvov70n!

Övriga lägenheten är klädd med fiskbensparkett som troligen spikats på furu eller liknande, det känns för stabilt för att vara sand. Att höja det golvet är inga problem, det är bara det att det känns synd att inte framhäva ett fint fiskbensparkettgolv. Tanken är att förlänga golvet in i köket och sen slipa och behandla.

Bifogar bild:
Fiskbensparkettgolv av trä spikat i underlag med synliga träplankor vid kantern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Väggarna är i materialet "slaggplatta" enligt en granne (jag har provsågat ner en bit också). Ett mycket mörkt material, nästan svart. Stenblandat. Är det samma som lättbetong?

Intressant om det skulle finnas en möjlighet att knacka bort ett övre lager betong! Det skulle ju kunna vara just den lilla förhöjning som jag vill få bort. Jag får inte tillträde förrän om en månad så jag försöker att planera så långt jag kan innan jag kommer dit med alla verktyg.
 
BirgitS
Angående slaggplattor:
Övriga mellanväggar består av s.k. slaggplattor, ett slags enklare lättbetongmaterial som var vanligt vid tiden då husen byggdes, och dessa kan man borra i med vanlig slagborrmaskin, men materialet är inte homogent, så stöter man på ett hårdare parti kan det uppstå en krater.
http://stjarnhusen.info/vanliga-fragor.aspx
 
Bjälklagsritningen har för låg upplösning för att vara läsbar.
 
S
kakan är inte många cm tjock.
sedan sand/isolering
sedan på ritning står det bara om bjälklaget inget om om det är någon mera gjutning på
 
Skiktet som är märkt 4 cm avjämning ligger på 16 mm glasull. Det hänger alltså inte ihop med den bärande betongen och går att ta bort …
Risk finns dock att grannen under kommer att klaga på den försämrade stegljudsdämpningen.
18 cm plattan ska du undvika att bila bort något från.
 
Redigerat:
Var ju mkt snack om att riva väggar i bostadsrätter för ett tag sen, efter att det gjorts med stabilitetsproblem som följd. Minns inte hur det slutade, men själv tycker jag det inte borde vara tillåtet...

Personligen tycker jag man bör ha väldigt torrt på fötterna, entreprenörer med försäkring och grannar och styrelse väl med i båten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.