Har ett uterum som ligger utanför mitt vardagsrum. Huset är ett trähus med tegelfasad.

Nu har jag en tanke att sätta en genomgående kamin i väggen, den kommer då att ligga i liv med tegelväggen och 1-2 cm infällt inne i vardagsrummet.

Kommer att låta proffs sköta installationen av både brandskydd och skorsten, men rent tekniskt är det möjligt att göra detta.

Uterummet kommer att bli delvis isolerat med 32 eller 60 mm kanalplasttak, har vanliga villafönster (2-glas) och rejäl dörr. Väggarna är isolerade med 5 (!) cm isolering i dagsläget. Det kommer fortfarande att vara svalt på uterummet så viss temperaturskillnad mellan vardagsrum och uterum blir det. Tror ni detta är ett problem?

Ska man leda ut konvektionsluften på uterummet (där det är största behov av uppvärmning), i vardagsrummet eller i båda? Risk för kallras när man inte eldar om man leder ut det i båda?

Ska man ta in utomhusluft eller räcker det att ta från rummet? Huset har självdrag men det blir tätare och tätare i takt med att det renoveras och det placeras ut lokala fläktar på utvalda ställen. Kaminen kommer att stå relativt nära köket och köksfläkten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt.
Skall kaminen kunna eldas både från uterummet och från vardagsrummet, med glasluckor åt båda hållen?
Finns det sådana kaminer att köpa?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Det låter som en kul lösning. Skall det bli någon form av murspis, eller har du hittat en färdig lösning?

AndersPS skrev:
Uterummet kommer att bli delvis isolerat med 32 eller 60 mm kanalplasttak, har vanliga villafönster (2-glas) och rejäl dörr. Väggarna är isolerade med 5 (!) cm isolering i dagsläget. Det kommer fortfarande att vara svalt på uterummet så viss temperaturskillnad mellan vardagsrum och uterum blir det. Tror ni detta är ett problem?
Det är väl vanligt med uterum som är svalare än inomhus. Det behöver inte vara ett problem. Möjligtvis att det blir oönskat varmt i vardagsrummet medan du fortfarande vill ha varmare i uterummet när du eldar. Jag antar att det finns en dörr mellan dem som du i så fall man öppna.

AndersPS skrev:
Ska man leda ut konvektionsluften på uterummet (där det är största behov av uppvärmning), i vardagsrummet eller i båda? Risk för kallras när man inte eldar om man leder ut det i båda?
Skall du ha konvektionskanaler i kaminen alltså? Jag tror att det går att ordna så att luft cirkulerar både i uterummet och vardagsrummet. Se bara till att det inte finns någon förbindelse mellan de två kanalsystemen.

AndersPS skrev:
Ska man ta in utomhusluft eller räcker det att ta från rummet? Huset har självdrag men det blir tätare och tätare i takt med att det renoveras och det placeras ut lokala fläktar på utvalda ställen. Kaminen kommer att stå relativt nära köket och köksfläkten.
Jag antar att du pratar om förbränningsluft nu. Normalt fungerar det utmärkt att ta förbränningsluften inifrån rummet. I hus med mekanisk till- / frånluftsventilation kan det möjligen vara poäng att ta tilluften utifrån för att inte störa ventilationssystemet. Om det känns bättre kan du ju ta förbränningsluften från uterummet, men det har knappast stor betydelse.
 
KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte riktigt.
Skall kaminen kunna eldas både från uterummet och från vardagsrummet, med glasluckor åt båda hållen?
Finns det sådana kaminer att köpa?
Yes, precis så är tanken. Det finns ett flertal sådana, de är mestadels gjorda för att sitta inomhus men det "ska" fungera att göra såhär, trots en viss skillnad i temperatur.
 
Avemo skrev:
Det låter som en kul lösning. Skall det bli någon form av murspis, eller har du hittat en färdig lösning?
Tack för dina tankar. Jag har tittat på färdiga lösningar, just nu verkar det bli RAIS 2:1 - http://www.rais.com/se/insatser/item/rais-2-1
 
Väldigt tjusigt!

Men det ger väl också en köldbrygga mellan vardagsrum och uterum?
 
KnockOnWood skrev:
Väldigt tjusigt!

Men det ger väl också en köldbrygga mellan vardagsrum och uterum?
Tror det kommer att bli väldigt tjusigt!

Det är lite det jag bekymrar mig för, tog upp det i ursprungsinlägget. Det kommer ju dock att vara isolerat så det blir ju inte såå kallt där ute, men frågan är om det blir ett problem.
 
Det lär läcka mer värme än väggen. Men inte nödvändigtvis mer än ett fönster. Frågan är hur eventuella konvektionskanaler är uppbyggda. För att det inte skall läcka för mycket värme lär det behöva vara tätt mellan de två sidorna. Antingen att konvektionen sker åt ett håll och det är tätt åt andra håller eller att det är tätt i mitten och det sker konvektion åt båda hållen. Principiellt ser inte jag ett problem där, men frågan är ju hur insatsen är uppbyggd.
 
Och det läcker definitivt inte mer värme än vår kattlucka i ytterdörren.
Och det kan vi leva med.
(Och kattfröknarna älskar att kunna springa ut och in som de vill)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Montören har varit och tittat. Det märks att det inte var en standardlösning, lite motstånd, nä, men så kan man väl inte göra. Men det löser sig när man pratar lite. Nu kommer det spännande, att vänta in priset. ;)
 
Snart två veckor senare har jag fortfarande inte hört ett pip från leverantören. Sprang av en slump på en annan firma helgen efter, pratade med dem och de skulle komma och titta, inte ett ord från dem heller. Tips på firma som säljer och installerar kaminer i Nv Skåne?
 
AndersPS skrev:
...Tips på firma som säljer och installerar kaminer i Nv Skåne?
Ett litet tips:

När vi skulle bestämma oss för kamin för sju år sedan åkte vi över till Helsingör på danska sidan.
Mitt i stan där fanns en mycket välsorterad kaminaffär med en hel del att välja på.

Så vi har en dansk kamin, men inköpt i Sverige någon stans:

Kamin med brinnande eld i ett modernt vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.lotusstoves.se/se-ovne/m-serie/m2-6
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Hej AndersPs, hur gick det med ditt projekt?

Jag har precis samma idé
 
Oj, sorry @Ringtown, såg inte att du hade ställt en fråga.

Det finns inlägg i min projekttråd (tror jag), men tyvärr slutade det i att det inte blev någon kamin. Det berodde framförallt på kostnaden, eftersom jag blev tvungen att bära av en bärande yttervägg och det skulle påverka inte mindre än 3 takstolar.

Kamin med skorsten och installation, inkl stege som hade varit tvunget att gå över hela taket från andra sidan, arbetsplattform etc hade kostat kring 100.000:-. Till det tillkom konstruktör + bygglov samt att faktiskt bära av väggen, så när jag passerade 200.000:- la jag ner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.