Jag undrar om en golvbrunn räcker i detta badrumsprojekt.

Visa bilaga badrumsplan.pdf

Den röda trianglen markerar var jag ska ha duschen. Det blir en 90x90 dusch med delvis fast vägg, delvis infällbara glasdörrar. Det röda är ett Unidrain hörnavlopp. I den smala blindtarmen i norr kommer TM och TT att stå. Frågan är om det räcker med den röda golvbrunnen i badrummet, eller anser ni att det skulle behövas ett till närmare TM?
Golvet blir helt nytt. Nu finns golvspän 22 mm. Hantverkaren ska flyta det och tyckte det räckte med en brunn.
Avloppet till TM tänkte jag lösa med ett 50 mm HT rör genom golvet och et vaggmonterat vattenlås.
 
D
Kanske inte direkt svaret du söker men kan inte låta bli att nämna.
Kan tänka mig lite beror på behovet.
Var väl när de byggde nya studentbostäder som de satte in två golvbrunnar.
För det var vist rätt vanligt att en del studenter blev fulla och somnade i duschen och då orsakade större vattenskador.
 
Vattenläckor är sällan så dramatiska, oftast är det något som droppar eller spreja ut i en fin dimma. Om det verkligen går av ett rör i tvättmaskinen så kanske höjden på tröskeln och hur väl du håller rent i ditt vattenlås i golvbrunnen spelar mer roll än antalet golvbrunnar. Dessutom om du har en golvbrunn som du inte använder så torkat den bara ut och du får dålig lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.