Blev nyligen uppringd av Sotningstjänst och Skorstensrenovering Norden
http://wwwsotningstjänstnorden.se
De rengör imkanalen fr köksfläkten samt alla frånluftskanaler för ca 2000 efter rut mm.
Nån som har erfarenhet, dels av ventilationsrengöring, dels av firman?
Har ett 1,5-plans kedjehus fr 70-tal. Ingen återvinning av utgående varmluft.
 
Låter väldigt dyrt för något du själv ofta kan göra och ansvarar för. Relativt nystartat bolag (september 2016), skulle tro att din lokala sotare utför jobbet billigare om du skulle vilja ha det rengjort.
 
Hmm, ok, kanske lite i överkant. Får se hur jag gör. Kan vara intressant att se hur de kommer in i fläkten. Ser ut som en tvärställd jetmotor när jag tar bort filtren :)
 
En liten resumé av utfört arbete.
Killen som kom gjorde rent i ovan sagda kanaler, inkl köksfläksröret. Det var en hel del damm, ffa i toalettutblåsen. Den som ringde och bokade tiden hade nog inte så bra koll, han sa att "vi blåser ut dammet på taket", men så var det förstås inte. Istället rasade allt damm in på golvet. Jag hade dock förberett och gjort plats under ventilerna, så det var bara sopa och dammsuga efteråt.

Köksfläktens rör/slang kom han åt genom att demontera skyddsplåten ovanför fläkten, så han gick aldrig in i själva fläkten (som är rätt geggig men det är nog mitt problem... :rolleyes:)

Summerat kan man väl säga att jag är nöjd med jobbet! Men nu har jag sett hur man gör så nästa gång köper jag antagligen de prylar som behövs och fixar själv, såg inte så svårt ut.
 
Om man söker lite mer om dessa företag och tjänster så hittar man en hel del varningar...
 
Tro mig, jag sökte en hel del innan jag godkände att de skulle komma. Det finns helt klart varningar om företag med liknande namn som det jag anlitade, men jag kunde inte hitta om just detta. Som @NetNut påpekade är det ett relativt nystartat företag, men han som gjorde jobbet hade hållit på med detta i många år (skäggig farbror 50+ ) och det blev som sagt bra.

Men det är nog bra göra lite research innan man släpper in folk...
 
Har du lust att plita ber några rader om tillvägagångssätt och vad man bör ha för verktyg för att göra det själv?
Jag ser framför mig något som liknar "huvudet" på en toalettborste som sitter på en böjlig pinne att dra/putta med.
 
Det är väl egentligen bara att läsa omdömena på reco.se som firman själva länkar till på hemsidan.
Ca 2000 kr efter RUT. Hur lång tid tog jobbet?
Den som bokar verkar inte ha koll på hur jobbet utförs och den som sen utför det skräpar ner. Som du får städa upp efter?
Själv är jag väldigt skeptisk men det viktiga är ju att du är nöjd och tyckte det var värt det.
 
@Lostmoose: Helt rätt, liknar toaborste, dvs nån form av sotningsviska. Den "böjliga pinnen" var en vajer i ett hölje, kanske 3-4 meter lång. Fästes i helt vanlig sladdlös borrmaskin.

Funkar bäst med lodräta rör, lutar det är det lite svår att få borsten att ta i överkant. Jag föreslog att man skulle kunna ta en smal bräda med en ögla längst fram där man fäster vajern och på så sätt kan trycka uppåt lite. Men det var bara min innovativa fundering...:)

@xibeca: Jo 2000 spänn för en halvtimmes jobb kan förstås diskuteras, dessutom fick jag som sagt städa själv. Men jag har inget att jämföra med och kanalerna blev i alla fall rena. Men man får väl ta med framkörning åxå i tiden.
 
M
Är också lite nyfiken på hur noga det är med att man kör med rätt verktyg i imkanalen. Kan man köra med sotsviskan bara? Har själv imkanal via skorstenen så det tordes ju inte spela någon roll vad man kör med?
 
Det är företagen och deras företagsidé som jag inte gillar. Inte huruvida man ska göra rent sina kanaler eller inte.
Bara för att förtydliga.
 
Marcussjogren skrev:
Kan man köra med sotsviskan bara? Har själv imkanal via skorstenen så det tordes ju inte spela någon roll vad man kör med?
Skulle tro det behövs rotation på viskan för att få bort det packade dammet i röret. Att bara föra en sotviska upp och ner tror jag inte tar bort tillräckligt. Men det är ju bara att prova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.