Vi håller på att renovera köket och kommer byta ut golvet. Idag ligger det flera lager plastmatta och massonit som kommer rivas bort ( annars blir inte golvet jämt). Golvet är kallt och vi har inte möjlighet att lagga in golvvärme. Kan man få golvet lite behagligare utan golvvärme? Kan man använda någon speciell skiva / isolering för att höja tempen lite. Det finns intr tillräckligt med utrymme för att lägga reglar och gullfiber.
 
Hur är golvet isolerat nu?
Ca 20 cm isolering behövs nog för att få ett varmt golv.

Men viktigast är nog ändå att stoppa alla luftläckor, tjyvdrag, golvdrag, som kan kyla ner de bästa golv.
Så se till att det inte finns några luftläckor in i isoleringen under golvytan, och in bakom golvsocklar och under dörrtrösklar.
Även runt vattenrör och avloppsrör kan kalluft från grunden läcka in. Täta!
 
Fixade ett rum i vårt hus idag,
Vi ska snart byta golv så jag tänkte passa på.
Borrade upp ett 105mm hål i varje fack ca
30 cm från vägg, sedan fyllde jag med lösull jag fick in armen till armbågen så det var ganska lätt att få in ullen i alla skrymslen.
Återstår att se om det blir varmare, som man ser på bilden så var bara halva utrymmet fyllt med isolering och uppenbart inte vindtätt det kan förklara dom kalla golven.
Kostnad 150:- lösull och lite jobb!

Ett borrat hål i trägolvet av ett rum, nära väggen, för isolering med lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vy inuti en byggnadskonstruktion som visar isolering av lösull delvis påfyllnad i mellanrummen mellan träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Golv med markerat hål intill vägg och synlig isolering, kablar och eluttag ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanon tack för tipset om lösull, det är något som skulle kunna vara genomförbart.

Idag är det isolerat med spån och många tomrum finns nu när det har skjunkit ihop. Borde gå att få in ullen
 
Det finns också värmefläktar som är gjorda för att byggas in i sockeln under bänkskåpen.
 
Hr du några tips på butiker som säljer sådana ?
 
När du skriver att ni inte har möjlighet att lägga in golvvärme får jag känslan att ni menar vattenburen med allt vad det innebär...? Det finns värmefolie som bara bygger några få millimeter och inte behöver någon gjutning eller annat krångel. Man lägger bara skumgummiskivor på underlagsgolvet och sen folien på den, eventuellt en värmereflekterande plåt underst. Passar utmärkt under exempelvis laminatgolv. Sen kan man ju lägga in värmekabel också men den gjuter man (Eller lägger i spårat spån...?) så det är lite mer jobb men den bygger inte heller speciellt mycket.

Finns det andra skäl till att ni absolut inte kan lägga in någon form av värme i golvet så är det nog som tidigare sagts bara att täta allt som kan släppa in kalluft och isolera ordentligt. Om ni nu ändå river upp mattor och masonit kanske det är värt merjobbet att riva upp underlagsgolvet helt och hållet också, när ni ändå håller på? Då får ni ju full koll på isoleringen och kan åtgärda eventuella otätheter under golvet.

Lycka till! :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Fixade ett rum i vårt hus idag,
Vi ska snart byta golv så jag tänkte passa på.
Borrade upp ett 105mm hål i varje fack ca
30 cm från vägg, sedan fyllde jag med lösull jag fick in armen till armbågen så det var ganska lätt att få in ullen i alla skrymslen.
Återstår att se om det blir varmare, som man ser på bilden så var bara halva utrymmet fyllt med isolering och uppenbart inte vindtätt det kan förklara dom kalla golven.
Kostnad 150:- lösull och lite jobb!

[bild]

Hej, hur gick det med detta. Märker/Känner du någon skillnad?


[bild]


[bild]
 
  • Gilla
Petter 1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.