Vi har fått nya grannar som även köpt upp omkringliggande mark. Initialt var marken avsedd som bete för hästar, då de köpte marken.
Nu ansöker de om bygglov för tre enplansvillor mitt emot min fastighet, som i nuläget har drygt 300 m till närmsta granne. Det enskilda läget var en av de övervägande orsakerna till att vi köpte vårt hus från början. Området är inte planlagt.
De får gärna bygga nya hus, men kanske inte just mitt emot vårt hus, de har ytterligare 6 ha att bygga på med flera, lika lämpliga placeringar!
Hur överklagar jag för att få störst gehör hos kommunen? Hoppas någon kan ge mig råd...
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Först och främst skulle ni redan då ni köpte er mark även köpt upp all den mark som ni vill ha kontroll över. Nu är det liksom försent att börja ha synpunkter.
Grundregeln är att annans mark har ni inte med att göra och kan inte påverka vad som händer.
Det är lika för er, er mark är skyddad mot vad andra anser om den. Ingen kan komma och kräva att ni river ert hus för att det är för högt, för långt till vänster eller för fult.

Men vill ni överklaga ska ni använda sakliga argument, inte känsloargument.
Inte att utsikten förstörs eller att ni kommer bli störda av insyn eller deras gräsklippare.
 
  • Gilla
wifie och 19 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad har du själv för tankar om vilka skäl ett överklagande kan tänkas baseras på?
 
  • Gilla
HemmaDan
  • Laddar…
Tack för svar. Jag har full insikt i det du beskriver. Det jag efterfrågar är sakliga argument att använda i överklagan. Vi bor mitt på ett gärde, så utsikt finns så det räcker, jag kan bara titta åt ett håll i taget. Ljud får man stå ut med, det färdas ju hyfsat långt. Hade jag däremot velat ha grannar tätt inpå, hade jag köpt hus på en gata i stan... Vi vill helt enkelt inte ha grannar på en armlängds avstånd.
 
Först och främst prata med den nya grannen och för fram dina åsikter.
 
  • Gilla
wifie och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det döfött att börja överklaga om nu grannarna vill bygga på sin egen mark.

Enda chansen är att prata med dom och försöka få dom att bygga längre bort.
 
  • Gilla
HemmaDan
  • Laddar…
Tack, det är vad vi hoppas på, men kan behöva lite tips på sakliga argument för att få gehör för vår önskan.
 
Polos skrev:
Först och främst prata med den nya grannen och för fram dina åsikter.
Hahaaha vafan, kan man börja relationen med grannarna på ett sämre sätt?? :wow:

- "Hej, det är vi som bor här mitt emot! Vi vill helst inte ha er här, eller några överhuvud taget, så kan ni dra någon annan stans? Hej då!" :p
 
  • Gilla
wifie och 4 till
  • Laddar…
Samtidigt så kan iaf jag se det lite märkliga i det, om det ligger ett ensamt hus ute på landet och sen köper man en stor (6ha) fastighet jämte och väljer att smälla upp en hel rad villor så nära det bara går grannens hus, vad är det den nya grannen vill ha ut av det?

Det låter ju dock som att bygga och sälja.

Personligen hade jag ju inte köpt ett hus på landet för att bo vägg i vägg med någon annan.


Konstiga saker händer, min granne byggde en kopia av mitt hus på tomten jämte, inte mycket att göra åt det.

Följer bygglovet alla regler så är det ju inte mycket man som granne kan göra.

I TS fall så hade jag nog börjat med att begära ut en komplett kopia på bygglovet för att se om det finns nått som kan tänkas avvika mot några regler.

Det kan ju tänkas att nya grannen kan göra smärre justeringar om han slipper överklagande.
 
Redigerat:
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
harry73
Såklart kan man gå över till grannarna och berätta att man kommer med ett yttrande i grannhörande och ev överklaga bygglovet.
Sedan kan ni också säga att ni inte har problem med bygget i sig och att ni inte har problem med bygget om den är lite längre bort.
Sakliga argument kan vara att en så många hus så nära varandra inte passar i ett lantligt område, man kan alltid kolla om man hittar intressanta djur eller växter som är skyddsvärda, dricksvattenkvalitet om man har enskild vatten och avlopp, delar man vägen, kan det bli för mycket trafik. Bygget kan begränsa friluftsmöjligheter.

Använd inte alla argument takt av, men hitta några som passar och kom med en alternativ placering som passar bättre enligt dig.
 
  • Gilla
Rosenborgskan och 2 till
  • Laddar…
Svag förhandlingsposition skulle jag säga. Jag hade gått över till grannen och sagt som det var och frågat vad som går att förhandla om. Kan de bygga på någon annan plats? Kan ni få köpa marken runt ert hus om ni tar merkostnaden för ändrat bygglov? Leta förhandlingsmöjligheter och ge grannen tid att fundera på dem.

Sakliga skäl för att neka bygglov kan vara artskydd, strandskydd, fornlämningar och liknande. Kolla kartor och se efter om nu har några arkeologer eller biologer i bekantskapskretsen som kan leta efter tänkbara hinder.

Bara det faktum att ni avser att överklaga allt som kan överklagas är något ni kan förhandla om också.

Att nu vill bo enskilt är värt noll som argument om ni överklagar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som inte förde diskussionen framåt och inte hjälpte TS med sin fråga.
 
  • Gilla
Rosenborgskan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rosenborgskan skrev:
Tack, det är vad vi hoppas på, men kan behöva lite tips på sakliga argument för att få gehör för vår önskan.
Jag har dåligt med sakliga argument att dela med mig av.

Att bygglovet inte följer detaljplan eller översiktsplan eller områdesbestämmelser är bra sakliga argument.
Nu har ni väl knappast en detaljplan där, men alla dessa av mig uppräknande ev avsteg från planer och bestämmelser är ju inte så mycket värda, byggherren behöver ju endast ändra på byggnaden så den passar in i planen.

Saknas det planbestämmelser (och även om det finns) så ska ju även de lite mer subjektiva bedömningarna göras att byggnationen passar i områdets karaktär osv. Men detta betyder också ofta bara att huset behöver förändras lite i utseende.
Är det tydligt och finns starka skäl till att anse att husen just här inte bör placeras nära varandra, utan ska stå glest, för att bevara områdets karaktär skulle det kanske ev kunna vara en väg framåt.

Men generellt sett, i den svenska landskapsbilden, så brukar hus komma upp i små klungor.

Harry73 och pelpet har angivit några till sakliga skäl. En del skulle redan ha gjort att bygglov inte ens beviljats så att det inte funnits något att överklaga.
Standskydd t.ex.
 
Rosenborgskan skrev:
...Vi vill helt enkelt inte ha grannar på en armlängds avstånd.

Ett par enkla frågor:
Hur stor är er tomt/fastighet?
Och hur långt från fastighetsgränsen har ni själva byggt?

Kanske du har en karta/skiss som gör det enklare att förstå obehaget du/ni utsätts för.
 
Tror inte ni kan stoppa detta projekt, man brukar vilja köra ihop bebyggelsen även på landet. Man kallar det för samlad bebyggelse.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.