Hej,
Jag upptäckte precis att det läcker från en koppling till tvättmaskinen konstant.
Läckaget är mellan den stora och lilla "muttern" på bilden, alt. Bakom den lilla...
Jag har testat skruva åt både den stora och lilla men utan att droppandet slutar...Några tips på åtgärd eller är det bara att ringa en rörmokare imorgon?

Vattenanslutning med en synlig läcka mellan en stor och en liten mutter, behov av tätning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskinkoppling med läckage mellan muttrar, synlig fukt på anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
gör rent gängorna och linda om
 
Var min tanke med men läckaget kommer ju bakom gängtejpen. Ser ut att läcka i skarven mellan lilla muttern och det släta röret.
 
Det släta röret sitter med någon form av klämringskoppling, ev. en halvkoppling. Den kan behöva bytas. Klämkopplingar blir inte bättre av lin eller gängtejp.
 
hempularen skrev:
Det släta röret sitter med någon form av klämringskoppling, ev. en halvkoppling. Den kan behöva bytas. Klämkopplingar blir inte bättre av lin eller gängtejp.
Tack för svar :)
Okey, är det något som går att byta själv?
Kan jag på något sätt kontrollera det?
 
S
Fungerande skrev:
Tack för svar :)
Okey, är det något som går att byta själv?
Kan jag på något sätt kontrollera det?
svårast är och hitta rätt storlek
 
Krilleman
Det brukar vara en vanlig klämring innanför. Lossa och kika hur det ser ut.

Det ska vara stödhylsa i detta röret. Kanske det som saknas.

Oftast 10mm rör. Mät och köp en ny koppling. Inga problem alls!
 
Och som sagt glöm inte att köpa en stödhylsa också.

Den nuvarande kopplingen har troligen klämt åt röret så det fått en liten midja, då är det svårt att få bort den klämda koniska ringen som finns i kopplingen. Enklast är att då kapa röret så du får en fräsch ände att sätta den nya kopplingen på.Det funkar med bågfil, men enklast att få det rakt med en röravskärare ()brukar finnas för ca 50kr), det är ett verktyg med en skärtrissa som man snurrar några varv, sedan har den skurit av röret.

Därefter brukar man behöva få bort lite grader från rörmynningen, för att kunna få in stödhylsan. Finns billiga och enkla avgradare också, men det går även att snurra lite med spetsen på en morakniv i mynningen.

Stoppa in röret i kopplingen och dra åt muttern så kläms den koniska ringen åt runt röret, de koniska ytorna tätar mot varandra i kopplingen. Du behöver dra åt 1,5 - 2 varv (dra först för hand till det tar stopp, viktigt med mothåll, du behöver använda två skiftnycklar eller liknande), blir det inte tätt så dra ett halvt varv till.

Det som händer utan stödhylsa, är att röret är mjukt, och det kan bli tätt från början, men med temperaturvariationer så kläms röret lite hårdare vid värme, deformeras, krymper lite när det blir kallt, och när det upprepats ett tag så håller det inte tätt längre. Stödhylsan är av hårdare material som inte deformeras så lätt.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Och som sagt glöm inte att köpa en stödhylsa också.

Den nuvarande kopplingen har troligen klämt åt röret så det fått en liten midja, då är det svårt att få bort den klämda koniska ringen som finns i kopplingen. Enklast är att då kapa röret så du får en fräsch ände att sätta den nya kopplingen på.Det funkar med bågfil, men enklast att få det rakt med en röravskärare ()brukar finnas för ca 50kr), det är ett verktyg med en skärtrissa som man snurrar några varv, sedan har den skurit av röret.

Därefter brukar man behöva få bort lite grader från rörmynningen, för att kunna få in stödhylsan. Finns billiga och enkla avgradare också, men det går även att snurra lite med spetsen på en morakniv i mynningen.

Stoppa in röret i kopplingen och dra åt muttern så kläms den koniska ringen åt runt röret, de koniska ytorna tätar mot varandra i kopplingen. Du behöver dra åt 1,5 - 2 varv (dra först för hand till det tar stopp, viktigt med mothåll, du behöver använda två skiftnycklar eller liknande), blir det inte tätt så dra ett halvt varv till.

Det som händer utan stödhylsa, är att röret är mjukt, och det kan bli tätt från början, men med temperaturvariationer så kläms röret lite hårdare vid värme, deformeras, krymper lite när det blir kallt, och när det upprepats ett tag så håller det inte tätt längre. Stödhylsan är av hårdare material som inte deformeras så lätt.
Tack alla för utförliga svar! Men hur får jag isär kopplingen så jag kommer åt? Räcker det att skruva den stora och lilla muttern åt varsitt håll för att separera kopplingen?
 
Krilleman
Ja, lossa på stora och lilla muttern.

Är det 10mm?
 
S
tänkte inte på att det var en klämkoppling.
ta gärna bilder på kopplingen när är isär tagen
 
Uppdatering: Hade idag en rörmokare förbi som konstaterade att det Mar en 8:a (??) och bytte den på cirkus 4 min :)
Så nu droppar det inte längre.
Tack for alla tips här! Nästa gång gör jag det nog själv
 
Krilleman
Visst kan det vara ett 8mm rör! Vanlig dimension "förr".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.