Är detta blåbetong? Kan den innehålla asbest?
Bit av grått poröst material som misstänks vara blåbetong, på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog inte asbest utan radon som är problemet med blåbetongen. Jag kan inte skilja på blåbetong och vanlig lättbetong som är helt ofarlig.
 
Blåbetong är väl blålila ? Därav namnet och som ovan skrivits är det i såfall Radon man skall fundera över. Ingen Asbets i detta.
 
Så min innervägg är antingen gjord av lättbetong eller blåbetong? Borrar man i det så är det svartaktigt damm som kommer ut.

Asbest i denna vägg behöver jag iaf inte oroa mig för ?
 
S
kan ju finnas andra deltaljer i väggen som är asbest.
skall du riva så skall du ändå använda mask typ sundströms och inte engångsskydd.
 
Kommer inte riva, kommer endast sätta upp lite hyllor.
 
S
mili_d skrev:
Kommer inte riva, kommer endast sätta upp lite hyllor.
men då är det ju problem.
vad hade du tänkt göra om det var asbest?
 
Tycker det der ut som "vanlig" lättbetong men säger du att det är mörkgrått/svart när du borrar i det så låter det som blåbetong (som för övrigt är lättbetong det också). Jag har vanlig lättbetong och det är ljusgrått när man borrar i det.
Är det blåbetong så är det risk för höga halter av radon. En radonmätning rekommenderas starkt!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blåbetong
http://radea.se/radonbloggen/blabetong-vad-ar-det/
 
Hej,

Ifall det nu innehåller asbest så skulle jag nog inte borra något alls, låta det vara, därav min frågeställning.

Som jag uppfattar så är det inte så stor sannolikhet att väggen innehåller asbest? Lägenheten är från 1969!
 
S
mili_d skrev:
Hej,

Ifall det nu innehåller asbest så skulle jag nog inte borra något alls, låta det vara, därav min frågeställning.

Som jag uppfattar så är det inte så stor sannolikhet att väggen innehåller asbest? Lägenheten är från 1969!
skulle det vara asbest i väggen och du sätter upp hyllan en dag. så gör det inget. skull du dock sätta upp en hylla varje dag. då skulle du behöva oroa dig
 
Inte stor sannolikhet.
 
Borra upp hyllor och ha dammsugaren på samtidigt så sprider sig inte dammet. Oroa dig inte oavsett hur många hål du gör.
 
Dammsugaren hjälper inte mot abest.
 
Nej, men mot dammet :) Det har ju redan konstaterats att det är minimal risk att det är asbest i en betongvägg?!
 
Om man bortser från asbest ett tag och ser till själv dammsugningen, så är inte betongdamm så bra för hushållsdammsugare.
Då är det bättre att tejpa ett kuvert eller kaffefilter precis under hålet som samlar upp det som kommer ut.
Överskottet får man förstås städa upp med sopborste och eller dammsugaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.