En granne har hjälpt mig med att sätta in en altandörr, såg nu i efterhand att han valt en planka som hade mögel på sig. Han påstår att de flesta plankor har påväxt. Jag kan i och för sig hålla med, när jag åker till järnaffären är det väldigt vanligt att det finns svarta fläckar på plankorna, men ingen verkar bry sig om det. Finns det ngn kunnig på området? Ska jag slita ut det och sätta in nytt?

Altandörr med en planka uppvisande mögelpåväxt i hörnet mot ett snöigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Altandörrs planka med synliga svarta mögelfläckar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
alla har inte det.
speciellt inte snickeri virket som ni verkar ha använt
 
Blåved gissar jag på.

Slå upp "blåved" på tex. google.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Det var inte snyggt och jag skulle hellre använt bättre trä. Men är det mögel? Jag skulle måla det och inte oroa mig.
 
S
bryggstun skrev:
Blåved gissar jag på.

Slå upp "blåved" på tex. google.
men det är inte speciellt snyggt om man ska ha det trävitt
 
Blåträ heter det här på Bästkusten :)

Bara att måla över.
För fönstersalningarna skall väl målas vita liksom fönstret?
 
Utseendet bryr jag mig inte om, som ni säger kan man ju måla över. Det är hälsoeffekterna och den ev. smittoeffekten på omkringliggande trä jag tänker på. Mögel som mögel eller?
 
Det där är "blånat" och det är inte helt ovanligt. I normalt torrt inomhusklimat kommer det varken att växa eller smitta annat trä heller. Finns åtminstone någon blånad plankbit i varje hus, svårt att undvika. Jag har inte hört talas om några hälsoeffekter.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det är rätt lustigt. På 1960-70-talet var det mode att det skulle vara inslag av blånat trä i möbler.
IKEA körde mycket med det. Det är ju faktiskt en sämre kvalité av trä som man då prånglade ut

Jag tyckte det var fult då och min smak har inte förändrats i det avseendet.

Men det är inte mögel. Bara en utseendefråga om man vill behålla det eller inte.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Så det är samma sak som börjar växa på veden? Jag har en del blöt ved som jag funderar på om man vågar ta in och torka, i princip alla ser mer ellee mindre ut så där.
Hand håller en vedtrave med mögelväxt och fuktfläckar mot en bakgrund av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Kvilla skrev:
Så det är samma sak som börjar växa på veden? Jag har en del blöt ved som jag funderar på om man vågar ta in och torka, i princip alla ser mer ellee mindre ut så där.
[bild]
skulle kunna vara. den går ju allt elda ändå.
går ju fixa ett bättre torkställe utomhus.
 
Där har du lite kryphål från insekter. Trägnagare eller något.

Men de har ingen med blåträet att göra.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Nojan för mögel har tagit sig lite för stora proportioner tycker jag.

Tänk så här: mögelsporer finns ÖVERALLT, ALLTID! De virvlar runt i luften helt enkelt.

Mögel kräver att vissa livsvillkor är uppfyllda, fukt och temperatur (googla själv så hittar du nivåerna) för att kunna etablera sig/växa. Det betyder att du kan ta en planka full av mögel från ett varmt fuktigt utrymme och använda den i ett torrt svalt utrymme utan att möglet kommer sprida sig. Det befintliga möglet kommer också dö, så torkar man bara bort det är det lugnt.

Omvänt kan du få ett 100% mögelfritt utrymme fullt med mögel ENBART genom att höja luftfuktigheten och temperaturen. Detta för att luften är full med mögelsporer som bara väntar på rätt förutsättningar att etablera sig.

Är man orolig för mögel (kanske för att man är allergisk/överkänslig) så är det viktigaste att se till att man har torrt och god luftväxling. Visst kan man döda mögel med diverse kemikalier, men ändrar man inte livsförutsättningarna för möglet kommer bara nya mögelsporer etablera sig igen. Det går heller inte att "impregnera" saker för att hindra mögel i framtiden.

Som exempel kan jag ta en segelbåt jag hade tidigare. Enligt många "förståsigpåare" skulle denna vinterförvaras med luckor och ventiler helt öppna och med luftväxling under täckpresenningen. Varje vår hade jag svartmögel lite varstans inne i båten, som dock var ganska lätt att tvätta bort.

Sen läste jag på om mögel och tänkte till lite. Jag kom fram till att om jag kunde se till att luftfuktigheten låg under det möglet behövde, under hela vinterförvaringen, så skulle det ju inte bli någon tillväxt. Sagt och gjort, jag ordnade ett gäng "Torrbollar" och ställde ut i båten. Jag stängde sedan till så hermetiskt jag kunde genom att stänga luckor och tejpa alla öppningar och små hål. Sen jag började med detta har jag inte haft en enda prick av mögel i någon av mina båtar. Förutsättningarna i övrigt har alltid varit de samma.

Slutsats: Torrbollarna tar ned luftfuktigheten eftersom luftvolymen är begränsad och ingen ny fuktig luft tillförs, vilket innebär att mögelsporerna som stängs in inte kan börja växa.
 
  • Gilla
Kyleman och 12 till
  • Laddar…
Vanligt blåträ, har inte samma hållfasthet i större omfattning därför sorteras det bort. I ditt fall om det ska målas är det bara att grunda och färdigmåla.
 
Paxman, en bra historia från verkligheten (y)

Kanske vi sågs på något Gotland Runt :)

Och det visar att det vanliga mantrat ventilera mera för kallvindar kan slå fel och helt enkelt förvärra problemet.

Jag har själv en "kallvind", helt utan ventilation, men med 100 mm isolering ovanpå råsponten.
RH ligger som mest på 64%, och temperaturen är ca 5°C varmare än ute.
Det är alltså en s.k. klimatvind.

Och inte ett spår av mögel, nu efter ca sju år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.