pelpet skrev:
Jag tror att solpaneler på villatak aldrig blir någon särskilt bra affär. Ju billigare solpaneler blir, desto lägre lär subventionerna bli och dessutom lär elpriset pressas nedåt vilket gör att återbetalningstiden på paneler blir längre än villaägarna räknat med.

Ska man ha ekonomi i detta så är det nog hela solcellstak, där man ersätter takbeläggningen med pannor/plåtar med inbyggda solpaneler som gäller. Då blir merkostnaden mot ett standardtak endast merkostnaden för cellerna.
All nyinstallerad elproduktion kostar runt 1kr/kWh eller däromjring. Svenska elpriser kommer explodera om 10-15 år när nuvarande produktion fasas ut och ersätts av ny produktionskapacitet med bibehållen skattenivå

Solceller har många fördelar som energiproducent men kan aldrig ge den effekt som behövs. Det är enbart en privatekonomisk lösning för att sänka dina driftskostnader.

Och lönsamheten finns där, som visats har man idag neråt tio års återbetalning.

Det som dock inte är med i kalkylem är livslängden på växelriktare , den enskilt dyraste komponenten. Om denna håller kortare än 10-15 år blir det en ren förlustaffär
 
Rättelse, solcellerna är den dyraste enskilda komponenten. Utgör ca 60 % av totalkostnaden för anläggningen.
Helt klart, växelriktare har ett svårt jobb, och kan gå sönder. Men vi har 12 års garanti på vår, ingår som standard för SolarEdge, och 25 års garanti på effektoptimerarna. Men, annars är standardgarantin på växelriktare ca 5 år, och kan förlängas till 10 år, 15 år, 20 år mot avgift.
Men man kan anta att växelriktare även sjunker något i pris framöver. I alla fall blir bättre och kratfullare till samma pris. Tänk datorer.
 
Redigerat:
Ah, jag felformulerade mig no. Avsåg så klart map livcykelkostnad, eftersom paneler och kabel lär hålla om inte en hel ialla fall en halv mansålder .
 
Rickard Ohlin skrev:
Det som dock inte är med i kalkylem är livslängden på växelriktare , den enskilt dyraste komponenten. Om denna håller kortare än 10-15 år blir det en ren förlustaffär
Skulle jag i värsta fall behöva byta min växelriktare om 10 år (kostar idag 10000 för min modell) så är den nya återbetald på endast 2 år!, är dock troligt att man enbart kan byta ut de trasiga komponenterna som en första billigare åtgärd.
(Är ju lite samma förutsättningar som med en bergvärmeinstallation, även om pumpen havererar helt eller går sönder efter 10 år så har man ju kvar den övriga installationen och det räcker att byta enbart pumpen)

Hela min solcellsinstallation ingår iaf hos mitt försäkringsbolag i min vanliga hemförsäkring såsom elinstallation alltså helt utan avskrivning de första 20 åren!
 
Att byta komponenter är möjligen ett sätt att förlänga livet, men den arbetsdagen det tar är jämförbart med en ny i inköp, tyvärr men kanske det blir en form av utbyte med renoverade? Oavsett lär de sjunka massor i pris när kineserna börjar tiłlverka en masse.

Det är för att det är en liten marknad och EU priser på dessa de är dyra . Tyskar säljer på made in Germany priser Komponenterna är inte billiga, men inte jättedyra heller

Förvisso ersätter försäkringen , men du har åldersavdrag också. Gällande värmepumpar- priset på en kompressorbyte motsvarar INTE faktisk kostnad (30-50% av inköpskostnad) utan av vad marknaden tål.
 
Plockar vi bort alla bidrag för installation av solceller så skulle jag vilja se en kalkyl som bygger på verkliga exempel. Den el som säljs köps antagligen tillbaks på vintern med råge. Dessutom så skrivs ovan är det flertalet komponenter som har betydligt kortare garantier en själva solcellerna vilket förmodligen beror på att livslängden är kortare.
Så fram med verkliga beräkningar och inga antaganden samt bortse från bidragen för dom kan försvinna fortare en man anar. det har hänt förr. Jag vet att redan troende räknar på sitt optemistiska sätt så gärna lite bevis för påståendena.
Tack
http://www.svesol.se/solel/mikroproduktion
 
Rickard Ohlin skrev:
All nyinstallerad elproduktion kostar runt 1kr/kWh eller däromjring. Svenska elpriser kommer explodera om 10-15 år när nuvarande produktion fasas ut och ersätts av ny produktionskapacitet med bibehållen skattenivå.
Jag ser inget behov av att fasa ut befintlig svensk elproduktion med undantag för våra fåtaliga fossilkraftverk. Att kärnkraftverken skulle vara uttjänta stämmer inte. Om man bara förvaltar dem ordentligt så kan man nog köra dem i hundra år. Och vattenkraften fungerar på samma sätt. Jag skulle gissa att verken får vara kvar tills teknikutvecklingen på solkraft och batterilagring gör de nuvarande verken olönsamma.

Om jag förstått det rätt ligger kostnaden för befintlig kärnkraft och vattenkraft på omkring 30-40 öre/kWh i produktionskostnad.

I Mellanöstern bygger man just nu ny solkraft för ca 50 öre/kWh. Så det behöver inte vara jättelång tid tills svensk solkraft kan konkurrera med befintlig vatten- och kärnkraft.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
j-o75,

Vissa elnät är undantagna koncessionsplikt, bl.a. elnät för jordbruksfastighet, se:

https://www.ei.se/ro/for-energifore...nd/icke-koncessionspliktiga-nat-ikn/#hanchor9

Det kanske därför går att dra elledning från din solcellsanläggning till annat hus på tomten.

tommib har alltså inte rätt, när han säger att alla elnät är koncessionspliktiga, och att de stora elnätsägarna har ensamrätt att äga elnät.
 
Redigerat:
tommib
Arnodt skrev:
j-o75,

Vissa elnät är undantagna koncessionsplikt, bl.a. elnät för jordbruksfastighet, se:

[länk]

Det kanske därför går att dra elledning från din solcellsanläggning till annat hus på tomten.

tommib har alltså inte rätt, när han säger att alla elnät är koncessionspliktiga, och att de stora elnätsägarna har ensamrätt att äga elnät.
De reglerna är inte tillämpliga i detta fall som gällde en jordbruksfastighet och en bostadsfastighet. Om det hade gjorts innan 2007 hade möjligen 27§ varit tillämplig men nu var det inte så.

Det jag sa var också att överföring mellan fastigheter var koncessionspliktig. Om man sedan tittar på det du länkar så är första meningen i texten att utgångspunkten är att alla elnät är koncessionspliktiga.
 
Ok, nu har jag läst igenom tråden. Jag är lite sugen på att montera några paneler själv, men alla ni som har monterat här, var köper man paneler och växelriktare billigast idag?
/Mattias
 
pelpet skrev:
Jag ser inget behov av att fasa ut befintlig svensk elproduktion med undantag för våra fåtaliga fossilkraftverk. Att kärnkraftverken skulle vara uttjänta stämmer inte. Om man bara förvaltar dem ordentligt så kan man nog köra dem i hundra år. Och vattenkraften fungerar på samma sätt. Jag skulle gissa att verken får vara kvar tills teknikutvecklingen på solkraft och batterilagring gör de nuvarande verken olönsamma.

Om jag förstått det rätt ligger kostnaden för befintlig kärnkraft och vattenkraft på omkring 30-40 öre/kWh i produktionskostnad.

I Mellanöstern bygger man just nu ny solkraft för ca 50 öre/kWh. Så det behöver inte vara jättelång tid tills svensk solkraft kan konkurrera med befintlig vatten- och kärnkraft.
Befintliga kkverk har en bortre livslängd på reaktorn, inte 25 år som man trodde utan snarare 60 eller tom mer. När reaktorn är slut är det slut, då den är så integrerad i hela konstruktionen att det är i det närmaste omöjligt att byta den. Därav 2040 i senaste energiuppgörelsen.


I mellanöstern är kostnaden den samma för solceller som här, men de ger nästan dubbla kWh per år pga mer solinstrålning.

Det krävs en halvering av kostnaden för att nå 4-50 öre. Exklusive investeringar i reglerkraft..
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Billigast är inte alltid bäst/bra... Jag tycker iaf att jag fått både prisvärda produkter och bra hjälp/support av TST photovoltaik shop I Tyskland de gånger jag beställt mina två anläggningar www.photovoltaik-shop.com Har där haft kontakt med Sven som svarat snabbt och bra på både mail och tel. på bra engelska weber@solarladen.de

I Sverige så har Www.solcellsgrossen.se väldigt billiga paneler ibland (dock så verkar de sakna fysisk adress o telefonnummer.

En bekant köpte nyligen en större anläggning från www.rofoto.se och var väldigt nöjd även om det var lite dyrare jämfört med att beställa direkt från Tyskland.
 
Redigerat:
Rickard Ohlin skrev:
Befintliga kkverk har en bortre livslängd på reaktorn, inte 25 år som man trodde utan snarare 60 eller tom mer. När reaktorn är slut är det slut, då den är så integrerad i hela konstruktionen att det är i det närmaste omöjligt att byta den. Därav 2040 i senaste energiuppgörelsen.
Här är en intressant rapport om kärnkraftverkens livslängd.

I korthet är det reaktorns livslängd som avgör livslängden men de dyra delarna är ganska lågtekniska (stål och betong) och åldras inte så mycket. Resten är utbytbart.

http://www.analys.se/publikationer/rapporter/vad-menas-med-gamla-reaktorer/
 
Jag förstår inte riktigt hur folk kan få så positiva kalkyler? Här är min kalkyl jag har gjort. Visst, det är väl ingen förlust men jag måste säga att det är ändå ganska låga vinster jämfört med risken man tar av att ha en sådan anläggning hemma.
Kalkyltabell över ekonomi för solcellsanläggning jämfört med vanligt elavtal med poster som investeringskostnad, bidrag och nettoårskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anläggning är på 10kwh med ett installations pris på 200 000 och en förväntad produktion på 9596kwh per år. Alla nätpriser är för de som har Ellevio och bor i Värmland. Kalkylränta 2%, Avskrivning 25 år.
Försäljningpriset på el är 0,26 öre, jag läste någonstans som jag inte kommer ihåg att det var ett snittpris för el dagtid under sommaren de senaste åren, några drömpriser som det pratas om ibland har jag aldrig hittat utan att de har kraftiga negativa sidor som tidsbegränsningar eller förpliktar en att köpa tillbaka elen dyrare än normalt. (tex med dyra abbonemangskostnader) Elcertifikatet minns jag inte riktigt vad jag fick uppgiften ifrån. Har räknat med låg egen användning eftersom jag använder väldigt lite el under sommaren, men det påverkar inte jättemycket om man ändrar den siffran.

Man då bör också mer på allvar fundera på hur länge stödet på 60 öre kommer vara kvar, det är väldigt betydande för resultatet och det har ju hänt förut att bidrag har ändrats eller tagits bort. 25 år är ju också väldigt lång tid inom politiken. Risken finns också förstås att elpriset under tider solcellerna producerar mycket kommer pressas ganska mycket i framtiden när fler installerar. Vi har ju i Sverige inte särskilt mycket el med höga rörliga kostnader så det är nog få som är benägna att stänga ner sina vattenkraftverk etc bara för att elpriset är lågt.

Jag har dessutom räknat på att växelriktaren håller 25 år, garantitiden på denna är väl snarare runt 10 år för ett kvalitetsmärke skulle jag gissa på?, minst ett byte bör man räkna med egentligen då.

Det förutsätter vidare att man får solcellsbidraget dessutom.

Ett sätt att få bättre ekonomi i det är att få ner kostnaden rejält men med bibehållen kvalitet. Bra inköpskanal och att man har tid att själv installera det till en inte allt för krävande timlön. Räknar man på den billigaste anläggningen jag hittat på nätet i sverige, 10kw för 112 000kr och räknar med att materialet kostar 70% så hamnar man på en totalkostnad på 160 000kr.Bidrag på allt och man får en årskostnad på 12 317kr. Några tusenlappar i besparingen på år.

Men visst är det trevligt med solceller, kombinerat med batteri tex så har man ju en egen backuplösning och det är ju trevligt att vara lite oberoende.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
En granne installerade alldeles nyligen en 10 kW anläggning för totalt 120' inklusive elektriker för inkoppling (skruvade upp panelerna på taket själv) utan bidraget inräknat! (Tyska kvalitetspaneler från Heckert solar och Fronius växelriktare)

Efter solcellsbidraget på 20% så blir det endast 96000:- för denna 10kW anläggning noterat på ett normalt tak med betongtegel. Väljer man dock att köpa samma anläggning nyckelfärdigt av ex ett stort/dyrt elbolag för 200000:- så är det ju klart att den ekonomiska kalkylen blir mer ansträngd.

Det många dock verkar missa är att en egen solcellsanläggning även höjer värdet på fastigheten samt gör den mer attraktiv vid en försäljning på grund av de lägre driftskostnaderna.
(På samma vis som vi resonerar då vi installerar en bergvärmepump för 150000:- utan att blinka)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.