Undrar om det är normalt att man betalar gatukostnad 2 gånger.

I samband med att vår tomt styckades (2009) betalades en gatukostnad på ca 170 000 kronor av dåvarande ägaren. Det står med i vårt köpeavtal och vi har absolut ingen anledning att tro att förra ägaren försökt blåsa oss,.

Vi har nu plötsligt fått en till faktura på ca 55 000 till där de anger att de glömt att fakturera gatukostnad i samband med bygglov 2010.

Eftersom att det här kom med posten på fredagen har vi inte kunnat ringa och fråga vad den nya kostnaden är för. Så tänkte kolla här på forumet om det är ett normalt förfarande att man betalar gatukostnad i två omgångar, först när tomten styckas och sedan i samband med bygglovet.

Det har inte skett några nya byggnationer på vägen så det är inte det. Och frågan gäller inte det juridiska heller för där kan väl kommunen hitta på sina egna regler utan just om det är något som kommuner brukar göra. Så man under söndagen kan börja fundera lite mer kring om vi ska slappna av och gissa på en felfakturering eller om vi ska ställa in oss på att betala en högst överraskande stor faktura.
 
Finns det inga papper på vad det skulle kosta från början?

Jag fick med några räkningar från kommunen som var uppåt väggarna, men efter lite grävande så hittade jag en lista på kommunens hemsida där vissa kostnader vid nybygge var upptagna, ett telefonsamtal och hänvisning till listan så strök de halva fakturan direkt.

Hur faktureringsmodeller ser ut skiljer nog väldigt mellan olika kommuner så det är nog i det närmsta omöjligt att svara på om detta är ett normalt förfarande eller inte.
 
Jag har försökt att hitta gatukostnadsutredningen på nätet, men den verkar inte finnas där. Hittar bara hänvisningar till den. Fick en del information om det i samband med tomtköpet och där fanns det ingenting om två betalningstillfällen utan bara att den beräknades med en fast kostnad plus en kvmkostnad där hela kvmkostnaden hamnade på vår fastighet då det var stamfastigheten och den avstyckade tomten hade bara den fasta avgiften.

I annonser på tomter som varit ute har gatukostnad angetts som 100-150 000, aldrig dryga 200 000.
 
Om de anger att orsaken är att de missat att fakturera så skulle jag säga att chansen är stor att ni inte kommer behöva betala den. Preskriptionstiden för fordringar är 3 år näringsidkare till konsument. Nu är kommunen en myndighet, och för myndighetsutövning gäller 10 år, dock är anläggandet av en gata inte myndighetsutövning. Det finns lite intressant att läsa här: https://lagen.nu/dom/nja/2013s980
 
Tack.

Kan tillägga också att jag hittat lite mer information om gatukostnad i en annan del av kommunen där det anges att gatukostnaden tas ut när man utnyttjar byggrätten och man kan ju gissa att det är liknande i vår del. Men om det var så borde ju allt tas i samband med bygglov. Inte en del i samband med styckning och en del i samband med bygglov.
 
Att betalningen av gatukostnaden delas på avstyckning och när byggrätten utnyttjas verkar inte vara ovanligt. Om så är fallet så ska ju kommunen fakturera just när byggrätten utnyttjas, dvs rimligen i samband med bygglovet.

Grävde lite till och hittade en HD dom, och det är nog tyvärr bara att betala.
https://lagen.nu/dom/nja/1993s724

Köpte ni tomten och byggde själva eller var huset redan byggt? Om ni köpte huset så kan man ju fundera på om det kan finnas någon möjlighet att skicka kostnaden till säljaren? Spontant känns det långsökt att undersökningsplikten skulle innefatta att undersöka att en sådan kostnad inte skulle vara betald. Det kan ju dock vara lite uppförsbacke att driva det.

Dessutom är det ju intressant att nysta i vem kommunen ska ställa en sådan fodran till, det borde vara den som sökte bygglovet.
 
Det är vi som sökte bygglovet och vi som byggt så om det är en tvådelad kostnad är det oss "del två" ligger på. Men har inte hört ett ljud om det från någon annan som byggt (har inte heller pratat så mycket om sådant). Men har kollat på många tomter i området där det funnits kalkyler på byggkostnader från husföretag och där har den här andra gatukostnaden aldrig funnits med utan det har varit en på 100-150 000.

En sak som verkligen stör mig är att man skickar ut sådana här brev så de kommer på fredagen. Lite normalt vett borde ju ange att man är noga at skicka jobbiga besked så att de landar i folks brevlådor typ måndag till torsdag så att det finns möjlighet att ringa och fråga direkt dagen efter och inte behöva gå och grubbla och söka runt på nätet hela helgen innan man kan få några besked.
 
Ok, om fodran är korrrekt så är det nog inte mycket att göra. Det är surt att få sådant på en fredag, men jag tror inte handläggaren tänkte på det. Om de anser beloppet vara korrekt så är det ju inget negativt besked. Förvisso osnyggt att komma så långt efteråt men inget fel, sett ur deras synvinkel.

Dessutom är ju postutdelningen allt annat än att lita på, de kan mycket väl ha postat det i måndags....

Men som du själv skrev tidigare, så ring och prata med. First thing in the morning.
 
Nu har jag hittat gatukostnadsutredningen och känner mig rätt säker på att vi är felfakturerade. Enligt den ska obebyggda fastigheter betala en byggrättsavgift på 83 000 kr plus en kvmkostnad på 21,45 kr per kvm. För oss som då betalade hela kvmkostnaden för både vår tomt och den avstyckade ger det en kostnad på ca 140 000 och vi (säljaren) har betalat 167 000. Gissar att mellanskillnaden kommer från indexuppräkning mellan utredningen och faktureringstillfället.

Finns ett beräkningsexempel också i utredningen som styrker det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har lärt mig att inte öppna brevlådan på fredagar.
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Glöm detta med när brev ska skickas, finns ingen anledning att bränna kraft på det och framför allt ta inte upp den punkten i kommande dialog med kommunen. Fokusera bara på den fakta du lyckats hitta och håll dig till det.
 
AndersS skrev:
Glöm detta med när brev ska skickas, finns ingen anledning att bränna kraft på det och framför allt ta inte upp den punkten i kommande dialog med kommunen. Fokusera bara på den fakta du lyckats hitta och håll dig till det.
Ja jag vet, kan bara inte låta bli att reagera. Brukar själv vara noggrann med att inte försöka skicka mail med saker som kan få folk att börja grubbla efter lunch på fredagar utan försöka hålla det till måndagen och ta en telefonavstämning istället om det är så att det inte kan vänta.
 
Isåfall kan ju de flesta myndigheter stänga på fredagar. Det skulle inte funka i praktiken.
 
Skickade mail till kommunen i måndags, tyckte det var bäst att få allt skriftligt. Och idag fick vi äntligen svar att de hade haft fel och att gatukostnaden är betalad.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Så bra, vad ska ni göra med de 55.000 SEK som ni fick över? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.