MagHam skrev:
Måla istället för att putsa.

Egentligen är det inte det gula eller gröna varför sig som är värst - utan kombinationen.
Det gula är varmt och det gröna ganska kallt. Det blir sällan bra ihop, vilken kulör det än gäller.
Samma färg på trä och tegel? Rädd att målat regel inte blir snyggt?!
 
tobbbias skrev:
Satan vad stort huset ser ut att vara!
Måla måla måla. Måla allt "ljust och fräscht" så kommer det bli kanon!
Det är kvadratiskt med 11.4 meter per sida.
Ljust? Då blir det ju ännu större?? Tänker mig grafitgrått.
 
Inte lätt med huset proportioner. Ser ju inte riktigt klokt ut tyvärr. Grått är dock ett relativt säkert kort. Jag skulle ju vilja bygga om hela övervåningen men det kostar ju multum :(
 
Vad har du för tankar om övervåningen? Nyfiken!
 
alacs skrev:
Samma färg på trä och tegel? Rädd att målat regel inte blir snyggt?!
Sa aldrig samma kulör.
Men att hitta en bättre kombination än varmgult och kallgrönt.
 
MagHam skrev:
Sa aldrig samma kulör.
Men att hitta en bättre kombination än varmgult och kallgrönt.
Nej, det var en fråga om du tyckte samma kulör. Har du något förslag? Öppen för allt som förändrar husets utseende :)
 
Om ni har STOR plånbok, ta med originalritningar till en arkitekt och se om hön kan trolla ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Min starka sida är inte att ta fram bra förslag, men jag ser ganska tydligt vad felet är ;)

Som #22 skriver har ni råd så anlita en arkitekt eller liknande som är bra på färgsättning.
Och som #15 skriver välj ljusa nyanser. (Svart och mörkgrått må vara populärt just nu, men folk kommer att tröttna på det och tycka det är j-kligt dystert snart.)
 
Teglet är ju det som är snyggt, varför joxa med det?
Den upplevda fulheten kommer, i mitt tycke, ur den åksjukegröna färgen på gavelspetsen i kombination med avsaknad av takutsprång.
Två exempel:
Husfasad med gult tegel och åksjukegrön gavelspets utan takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul tegelbyggnad utan takutsprång med grön gavelspets och bruna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går tom att få det hyfsat med en annan grön:
Hus med gult tegel och grön gavelspets utan takutsprång, bil i carport, välskött trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker det är lite oklokt att putsa tegelfasaden, en ganska stor kostnad som skapar mer underhåll.
Gult tegel är snyggt!
 
Många gillar ju inte brunt (påminner somliga om gillestugor från 1974), men till gult är det bra combo.

Rätt ljusgul nyans (med lite rött i) kan också funka.
 
Nej, gult tegel är i princip aldrig snyggt, inte på sådana här 70-tals-villor. De finns bara i olika kombinationer av mer eller mindre kväljande. Har faktiskt ägnat många år åt att titta på just detta och försöka hitta på bra färgkombinationer, utan att lyckas.

Som sagt, måla eller putsa teglet, det behöver inte nödvändigtvis vara så märkt som grafitgrått, utan gärna en betydligt ljusare nyans. Målar du sedan det gröna i en liknande grå färg, lite ljusare eller mörkare, så blir det jättesnyggt att ha kvar det röda.

Det röda funkar i och för sig bra oavsett hur ljus eller mörkt grått du väljer, bara du har lite vitt som kontrast också.

Ta även bort rabatten, men sätt ett par rejäla rosenbuskar en bit ut, i någon kraftig röd färg, så är du hemma!
 
Anna_H skrev:
Nej, gult tegel är i princip aldrig snyggt, inte på sådana här 70-tals-villor. De finns bara i olika kombinationer av mer eller mindre kväljande. Har faktiskt ägnat många år åt att titta på just detta och försöka hitta på bra färgkombinationer, utan att lyckas.

Som sagt, måla eller putsa teglet, det behöver inte nödvändigtvis vara så märkt som grafitgrått, utan gärna en betydligt ljusare nyans. Målar du sedan det gröna i en liknande grå färg, lite ljusare eller mörkare, så blir det jättesnyggt att ha kvar det röda.

Det röda funkar i och för sig bra oavsett hur ljus eller mörkt grått du väljer, bara du har lite vitt som kontrast också.

Ta även bort rabatten, men sätt ett par rejäla rosenbuskar en bit ut, i någon kraftig röd färg, så är du hemma!
Tack för input.

Det röda runt fönstrena ryker definitivt iom fönsterbyte. Ska fundera på att behålla de röda vindskivorna - de måste ju inte ingå i momentet att ändra fasadfärg.

Rabatten i sig är en katastrof. Den ska definitivt bort och förmodlingen blir det bara en rad med grus och sedan krukor med växter. Ska fundera vad gäller rosor.
 
Jag upplever inte att färgen är det huvudsakliga problemet här. Det är framförallt två saker som stör mig:

1. Avsaknad av takutsprång.
2. Att det gröna går ända ner till överkanten på fönstren.

2 går kanske att fixa med lite klurig målning, men det är inte uppenbart för mig hur man skulle göra.

Jag gissar att övervåningen blivit tilläggsisolerad någon gång. Isf kan ett alternativ vara att riva bort tilläggsisoleringen. Beroende på hur huset värms idag kanske det inte spelar så stor roll.
 
bakterie skrev:
Jag upplever inte att färgen är det huvudsakliga problemet här. Det är framförallt två saker som stör mig:

1. Avsaknad av takutsprång.
2. Att det gröna går ända ner till överkanten på fönstren.

2 går kanske att fixa med lite klurig målning, men det är inte uppenbart för mig hur man skulle göra.

Jag gissar att övervåningen blivit tilläggsisolerad någon gång. Isf kan ett alternativ vara att riva bort tilläggsisoleringen. Beroende på hur huset värms idag kanske det inte spelar så stor roll.
Nope, panelen har gått ned till fönstrena från start. Bifogar originalritning. Arkitektritningar av en byggnad som visar fyra olika fasader: nordost, nordväst, sydväst och sydost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arkitektritningar av en byggnad som visar fyra olika fasader: nordost, nordväst, sydväst och sydost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.