Otroligt imponerad!

Förra ägaren i vårt hus gjorde stambyte i hela huset. Dock tyckte han att golvbrunnarna i gjutjärn var i gott skick, så av någon outgrundlig anledning så lämnade gubben kvar dem, gjöt igen allt och la klinkers i hela källaren. Måste älska när folk snålar in på 3000 kr i ett jätteprojekt.
 
Location skrev:
Otroligt imponerad!

Förra ägaren i vårt hus gjorde stambyte i hela huset. Dock tyckte han att golvbrunnarna i gjutjärn var i gott skick, så av någon outgrundlig anledning så lämnade gubben kvar dem, gjöt igen allt och la klinkers i hela källaren. Måste älska när folk snålar in på 3000 kr i ett jätteprojekt.
Tack!

Haha ja härlig prioritering. Jag är absolut med på att man får göra avkall på "bästa möjliga alternativ" i varje val om man inte har pengar och tid i överflöd men att just byta brunnarna kan ju vara värt några hundringar per styck - brukar ju GVK/BKR tycka om att man gör också :)

Men men, håller väl säkert tills det är dags för nästa stackars sate att göra om allt om 70 år!
 
S
Christoffer Ehn skrev:
Tack!

Haha ja härlig prioritering. Jag är absolut med på att man får göra avkall på "bästa möjliga alternativ" i varje val om man inte har pengar och tid i överflöd men att just byta brunnarna kan ju vara värt några hundringar per styck - brukar ju GVK/BKR tycka om att man gör också :)

Men men, håller väl säkert tills det är dags för nästa stackars sate att göra om allt om 70 år!
har tagit nästan all betong med "slägga" och koben?
 
SBH skrev:
har tagit nästan all betong med "slägga" och koben?
Jo i gillestugan princip uteslutande släggan och spade. Men oarmerad betong på ca 5 cm med viss variation så inte så tjockt att slå igenom.

I hallen-rännan tog jag hjälp och bilade lite hål med borrhammare samt underminerade betongen "underifrån" men tyckte även där att det var effektivast att bara slå på med lillsläggan.
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
A
Vad spännande! Ska renovera mitt garage som ligger i källarplan. Ska putsa väggar, laga sprickor, dra om vattenrör, dra om el till, sätta innertak med av gips, byta två fönster till treglas, bila golv och sätta nya plaströr från pannrum till garage i anslutning till befintligt gjutjärnsavlopp som sedan går ut från huset genom förrådet.

En fråga tar ni in en röris som lägger rören enligt säker vatten eller gör ni det själva också?

Sen har jag en oljeavskiljare till brunn i garaget ska man köpa en motsvarande eller fylla upp hålet och enbart använda en vanlig brunn? Dock en som är lite grövre kanske för att samla skräp m.m. då garage kommer användas som snickarbod.

Sorry om jag kom in med frågorna här :)
 
flippan83 skrev:
Vad spännande! Ska renovera mitt garage som ligger i källarplan. Ska putsa väggar, laga sprickor, dra om vattenrör, dra om el till, sätta innertak med av gips, byta två fönster till treglas, bila golv och sätta nya plaströr från pannrum till garage i anslutning till befintligt gjutjärnsavlopp som sedan går ut från huset genom förrådet.

En fråga tar ni in en röris som lägger rören enligt säker vatten eller gör ni det själva också?

Sen har jag en oljeavskiljare till brunn i garaget ska man köpa en motsvarande eller fylla upp hålet och enbart använda en vanlig brunn? Dock en som är lite grövre kanske för att samla skräp m.m. då garage kommer användas som snickarbod.

Sorry om jag kom in med frågorna här :)
Ja låter som du kommer ha ett fint projekt framför dig, hojta gärna till när du drar igång om du orkar göra en tråd på det så man får följa!

Jag gör alla "dragningar" själv (avloppen helt själv då) och kommer fräsa spår i väggarna och mejsla ut för LK-väggdosor osv men själv inkopplingarna kommer jag låta VVS:are göra sedan - såväl inkoppling på fördelare. Golvvärmen kommer jag lägga ut i två slingor fastnajjad ovanpå armeringen (har jag till slut bestämt mig för) men samma sak här, inkoppling på fördelare samt provtryckning får VVS:are göra (och senare inkoppling på shunt + elpatron (för sommardriften) och då inkoppling på värmepannan).

Jag har ingen aning tyvärr om hur du ska tänka angående oljeavskiljare och brunnar, inte varit aktuellt för mig så inte påläst alls. Enda jag kan säga om brunnen jag lagt dit i mitt pannrum är att jag inte varit så noga där, kommer inte bli något tätskikt så är ju inte en godkänd installation enligt säker vatten men har hellre en brunn (dels för kondensvattnet från värmepannan rakt ner) utan tätskikt än ingen brunn alls ifall varmvattenberedaren börja läcka.
 
A
ok tack! Finns brunn nu utan tätskikt fast i gj.
Precis kan vara bra man har dels kondensen från vp men också 180l vatten i vp och det känns ju lite tryggare :)

ja funderar faktiskt det! Har redan total renoverat ca 50kvm gillestuga med samma princip köpte huset med höga fuktvärden under golv/vägg samt fuktig lukt i gillestugan så det var bara att riva vägg, golv och tak, putsa vägg nytt golv på granab stålreglar med under ventilation innertak spotlights m.m..

Juste dränering med dubbla isodrän inkl ny brunn också men det fick en expert göra. :)

Tänkte installera radonsug i pannrummet i samband med renoveringen där nere för att få ner mark radonet ytterligare (har 180bg med utspädning ) kostar inte många tusenlappar egentligen.

Jag återkommer med en tråd då, ska börja inom kort har lite små fix kvar först. (Lovat att inte börja med något nytt förrän allting är klart) riskt att lister eller liknande blir kvar en längre tid :p
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Christoffer Ehn skrev:
Verktyg som gällde för den här delen av projektet var Hultaforssläggan på 1 kg (?), kofot samt en spade. IKEA-påsar fick vara mina "Big-bags" :)

Utgrävningen tog en väldigt lång tid och var såklart drygt slitsamt, men om man inte har bråttom är det absolut görbart. Ibland blev det bara en halvtimmes bankande, vissa dagar fanns ork till några flera timmar i stöten. Har ganska nära till återvinningsstation där jag har kunnat dumpa betong, jord och stenar vilket underlättade. Sedan fick de allra största stenarna dumpas i trädgården (nöd och näppe att vissa ens gick att bära ut dit trots bärhjälp av vänner).

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Avloppsstammen hittad och framgrävd! (iaf den delen som går genom det här rummet)

[bild]

[bild]
Och för att göra det ännu lite mer tattigt, har ingen dragkrok på bilen :)
Bilmisshandlare kallar jag sånna som dig🙁
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Man ska vara försiktig med tätskikt i källaren för materialet måste kunna andas. Om jag inte minns fel så är det tätskikt i direkt anslutning till dusch och där det rinner mkt vatten i övrigt ska det inte vara något.

Alltid intressant med trådar som denna. Skulle själv vilja göra det i vårt hus från 1938 samt gräva ut /spränga med snigeldynamit i krypgrundsdelen /David
 
D_a_g_g skrev:
Man ska vara försiktig med tätskikt i källaren för materialet måste kunna andas. Om jag inte minns fel så är det tätskikt i direkt anslutning till dusch och där det rinner mkt vatten i övrigt ska det inte vara något.

Alltid intressant med trådar som denna. Skulle själv vilja göra det i vårt hus från 1938 samt gräva ut /spränga med snigeldynamit i krypgrundsdelen /David
Ja angående tätskikt i källare beror det på hur man har förutsättningarna, exempelvis i vårt nuvarande badrum i källaren som är ifrån 70-talet finns inget tätskikt. Kakel och klinker på betongen, blir blött åt alla håll, torkar ut så gott det kan åt alla håll. Förutsättningarna inför nya badrummet är helt annat; ny dränering runt huset, 200 mm kappilärbrytande och isolerande isodrän, avlett allt dagvatten bort från huset osv men då också framförallt att golvet nu är utgrävt, samma sak här - kappilärbrytande samt isolerande material och sedan golvvärme ingjutet i betong: då betraktar man det som ett vanligt våtrum som ska tätskiktas enligt alla konstens regler beroende på vilka våtzonerna är.

Tvättstugedelen kommer däremot bara få tätskikt på golvet (och upp en bit på väggarna) då den har golvbrunn, men inget våtrum i övrigt och ingen vidare tätning på väggarna därefter.

Ja men kör på, roliga projekt! :)
 
Kom på att jag kan visa några foton ifrån utsidan också - en förutsättning för att det skulle vara meningsfullt att göra om källarrummet på tänkt vis var att huset också var fuktskyddat utifrån. Men det här arbetet lejdes bort då det kändes för tidsberoende och för många seriösa moment där jag har för lite kunskap. Men iaf, det som gjordes:
- Dränering med avledning (med dräneringspump), stötte på berg och jävelskaper som behövde spräckas för att få ner slangen på rätt nivå.
- Isolering med Isodrän 200 mm.
- Byte av servisledning, vatten och avlopp ut till kommungräns.
- Avledning av dagvatten till kasetter i trädgården.

Grävd grävning längs husvägg, eventuell reparation eller installation, spadar synliga, skymmande väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som tidigare fanns var påstruken asfalt samt platonmatta ovanpå detta.

Utgrävning vid husgrund med synligt isolermaterial och gammalt avloppsrör, omgivet av uppgrävd jord och rötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns gamla avloppsröret ut ifrån huset mot tomtgränsen. Inkommande vatten är redan bytt där till PEM-slang som går vidare bort mot pannrummet.
 
  • Gilla
NickeZ och 2 till
  • Laddar…
A
Fyfan du dränerade själv också?
 
flippan83 skrev:
Fyfan du dränerade själv också?
Nej, som jag skrev där så lejdes det bort. För läskigt :) men ville visa att detta behövde göras också om mitt övriga skulle vara meningsfullt.
 
A
Jag förstår :) håller med
Grävd dräneringsränna med lerjord vid rödtegelfasadad husvägg och synliga rörrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg såg min ut, samma med tjära och matta på som slipades bort. Mycket lerjord jobbet efter var tio ggr värre än själva dräneringen.. men lät rören vara kvar ut från husen dock
 
  • Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
D_a_g_g skrev:
Man ska vara försiktig med tätskikt i källaren för materialet måste kunna andas. Om jag inte minns fel så är det tätskikt i direkt anslutning till dusch och där det rinner mkt vatten i övrigt ska det inte vara något.
/David
Så brukar man resonera när det gäller oisolerad källare med tillskjutande vatten. Om det är isolerat, dränerat och har kapillärbrytande skikt så är rekommendationen att sätta tätskikt. Badrummet jag håller på med nu är isolerat i golvet, men inte dränerat eller isolerat i ytterväggen. Min plan är därför att bara sätta tätskikt på de tre innerväggarna.

Det finns även speciella tätskikt för oisolerade källare med tillskjutande fukt. De funkar typ som Gore Tex - släpper igenom vattenånga men stoppar vätska.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.