På framsidan av vårt hus sitter en rätt ful TV-antenn. Den ska målas nu i sommar, så jag funderar på att ta ned den och försöka hitta något snyggare.

Jag tänkte först försöka montera antennen på vinden och se om det ger fullgott resultat, men det är ju inte säkert det funkar. Alternativ två är att sätta en antenn på gaveln där den inte kan sitta högre upp och inte är lika uppenbart ful.

Vad finns det för diskreta TV-antenner för montering på vägg? Helst i falurött (alternativt övermålningsbar med nån vanligt förekommande färg).

All diskussion om att använda bredbandstv är off topic. Vi kör 99% streaming nu, men jag ser fungerande TV-antenn som "bra att ha" vid problem med internet.
 
Besök närmaste tv/radio-affär, finns små smidiga antenner numera för "antik-tv" ;) Om strömmen skulle försvinna kan du även köpa ett diesel-aggregat för att få in rapport och kommunist-tv, lycka till!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
För digital-TV brukar man rekommendera en "gitterantenn", d.v.s en ganska platt antenn med flertalet element bredvid varandra. Det fungerar bäst med dagens mottagare, som tillämpar diversitetsmottagning ( =alla mottagna signaler används även sådana, som förr i "analog"-tiden, gav skuggbilder).
 
Det är nog en gitterantenn jag har (lite för mörkt för att ta kort på den just nu). Jag var ute efter rekommendation på något snyggare. Som fungerar :)
 
Snyggare? Vill du ha en antenn eller inte? Antenntillverkarna söker inga designpris utan vill tillfredsställa folks behovs.
 
Jag satte upp en Triax Ufo hos en kund, målade den sedan i (nästan)samma kulör som armaturerna.
Tyvärr hade elektrikern lämnat slangen på fel sida gaveln...och fel sida av huset egentligen, då masten ligger helt åt andra hållet




Målad Triax Ufo-antenn monterad under tak med synlig kabel och rörinstallation nära en stupränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2654921 skrev:
Jag satte upp en Triax Ufo hos en kund, målade den sedan i (nästan)samma kulör som armaturerna.
Tyvärr hade elektrikern lämnat slangen på fel sida gaveln...och fel sida av huset egentligen, då masten ligger helt åt andra hållet
Snyggt! Vet du vad är det för panel cederträ (red cedar)?
 
fredl skrev:
Snyggt! Vet du vad är det för panel cederträ (red cedar)?
Inte en susning....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.