Om man nu inte vill använda dyckertpistol så kan man förborra små hål i listen och knacka i lämplig dyckert. Då kan man hålla fast listen med en hand och fästa med den andra. Slå inte in spiken helt, utan ta det sista med en purr.

Sen är det ju självfallet mycket enklare med spikmaskiner, men med lite övning klarar man sig långt med traditionell teknik. Det som tar tid när man sätter list är inte själva spikandet, utan snarare att det är många moment. Man skall planera hur listerna skall monteras, tillverka listen, kapa upp i övermått, måla, förkroppa, passa in, kapa och gera ytterhörn, purra, foga med lämplig fogmassa där det inte blev som planerat, maskera och måla på plats.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
"foga med lämplig fogmassa där det inte blev som planerat"

Bra försök där att försöka verka dödlig mattiasp men att du skulle göra så, det går vi inte på...
 
Redigerat:
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Om man nu inte vill använda dyckertpistol så kan man förborra små hål i listen och knacka i lämplig dyckert. Då kan man hålla fast listen med en hand och fästa med den andra. Slå inte in spiken helt, utan ta det sista med en purr.

Sen är det ju självfallet mycket enklare med spikmaskiner, men med lite övning klarar man sig långt med traditionell teknik. Det som tar tid när man sätter list är inte själva spikandet, utan snarare att det är många moment. Man skall planera hur listerna skall monteras, tillverka listen, kapa upp i övermått, måla, förkroppa, passa in, kapa och gera ytterhörn, purra, foga med lämplig fogmassa där det inte blev som planerat, maskera och måla på plats.
"Purr"?! :eek:

Min tightaste listning skedde för övrigt i skenet av pannlampa, det drog ut på tiden, mörkret la sig, "ska bara" och barnen väntade på mat... :surprised:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Dyckert och spikpistol är ett av få verktyg där priset inte är motiverat av kvalitet tycker jag. Jag har använt både kvalitets grejer och billig kinaskit utan att märka nån större skillnad på resultatet. De dyrare grejerna är lite lättare och mera ergonomiska men ska man bara slå upp några lister vart annat år så är det inte motiverat att köpa nått annat än billigaste skiten man hittar.
Oftast förespråkar jag att man köper kvalitetsverktyg direkt så att man inte behöver åka två gånger till affären, men här är ett undantag.
 
jac skrev:
Nytt för mig också men tydligen inget hittepåord: [länk]
Spikdrivare mao. ;)
 
mattiasp skrev:
Om man nu inte vill använda dyckertpistol så kan man förborra små hål i listen och knacka i lämplig dyckert. Då kan man hålla fast listen med en hand och fästa med den andra. Slå inte in spiken helt, utan ta det sista med en purr.
Sådär gör jag ofta. Professionellt :). Skickas jag ut att fodra en port så tar det tid att släpa in kompressor, slangar och allt. Sedan kan det ta ett tag att hitta ström. Sladdvindan kanske inte räcker. Mm mm.

Med hammare och purr (fint gammalt ord) är jobbet gjort på mindre än tio minuter. Jag vaxar också.

Mvh Findus
 
Min impulsnerv slog till i mellandagarna när jag var på jula så jag köpte en liten stanley-kompressor och Meec pistolen för 20-50mm spik. 999kr för kompressorn (ordinarie pris) och 250kr eller så för pistolen som var nedsatt en hundring. Sen en slang och några paket spik för 2-300kr också så slutade på 1500kr allt som allt.

Kompressorn är liten och smidig, högljud som dessa små oljefria är men inte obekvämt högt och den laddar upp den lilla tanken rätt fort tycker jag. Oklart hur många spik jag kan skjuta innan kompressorn går igång. Brukar bara skjuta så många i följd.

Pistolen... ja, den gör det den ska. Slagpinnen har fastnat en gång under tiden jag använt den. Dock har jag slarvat och inte tillfört någon olja än så ja... shame on me.
Den lämnar små hål efter sig som inte är större än spikskallen. Dock sitter det ingen gummituta på den så man kan skada träet om man trycker för hårt mot det. Går väl att lösa om man vill men inget jag sett som något problem i mitt användade än men då har jag mest skjutit i mdf som är hårdare på ytan. Furu går dock ganska enkelt att göra märken i.

Pistolen saknar inställningar för slagdjup och single/rapid mode eller vad det heter. Dvs. håller du in avtryckare kan du "dutta" flera gånger med den för att skjuta flera spikar i följd. Detta går inte stänga av, vad jag vet, vilket kan vara en nackdel. Håller man inte pistolen ordentligt mot materialet kan rekylen göra så den hoppar upp tillräckligt för att spärren ska lyftas så en ny spik skjuts ut, samma sak händer igen, och vips så har man skjutit 3-4 spik. Men jag lärde mig rätt snart att hålla emot tillräckligt för att undvika detta. Kan dock tänka mig att man kan råka ut för det om det är svårt att komma åt eller om man ligger/sitter i någon konstig ställning och inte får tillräckligt tryck mot materialet. Värt att tänka på i alla fall.

Ang. slagdjupet får man ställa det med kompressorns vred för att ställa trycket ut till maskinen. För min del fungerar det. Har dock ingen erfarenhet av finare pistoler heller.

Tar med länkarna till prylarna också:
Kompressor:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200057/

Pistol:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071031/

Slutbetyg: Helt klart nöjd, För mitt hobbybruk duger det alldeles utmärkt.
 
wurpan skrev:
Min impulsnerv slog till i mellandagarna när jag var på jula så jag köpte en liten stanley-kompressor och Meec pistolen för 20-50mm spik. 999kr för kompressorn (ordinarie pris) och 250kr eller så för pistolen som var nedsatt en hundring. Sen en slang och några paket spik för 2-300kr också så slutade på 1500kr allt som allt.

Kompressorn är liten och smidig, högljud som dessa små oljefria är men inte obekvämt högt och den laddar upp den lilla tanken rätt fort tycker jag. Oklart hur många spik jag kan skjuta innan kompressorn går igång. Brukar bara skjuta så många i följd.

Pistolen... ja, den gör det den ska. Slagpinnen har fastnat en gång under tiden jag använt den. Dock har jag slarvat och inte tillfört någon olja än så ja... shame on me.
Den lämnar små hål efter sig som inte är större än spikskallen. Dock sitter det ingen gummituta på den så man kan skada träet om man trycker för hårt mot det. Går väl att lösa om man vill men inget jag sett som något problem i mitt användade än men då har jag mest skjutit i mdf som är hårdare på ytan. Furu går dock ganska enkelt att göra märken i.

Pistolen saknar inställningar för slagdjup och single/rapid mode eller vad det heter. Dvs. håller du in avtryckare kan du "dutta" flera gånger med den för att skjuta flera spikar i följd. Detta går inte stänga av, vad jag vet, vilket kan vara en nackdel. Håller man inte pistolen ordentligt mot materialet kan rekylen göra så den hoppar upp tillräckligt för att spärren ska lyftas så en ny spik skjuts ut, samma sak händer igen, och vips så har man skjutit 3-4 spik. Men jag lärde mig rätt snart att hålla emot tillräckligt för att undvika detta. Kan dock tänka mig att man kan råka ut för det om det är svårt att komma åt eller om man ligger/sitter i någon konstig ställning och inte får tillräckligt tryck mot materialet. Värt att tänka på i alla fall.

Ang. slagdjupet får man ställa det med kompressorns vred för att ställa trycket ut till maskinen. För min del fungerar det. Har dock ingen erfarenhet av finare pistoler heller.

Tar med länkarna till prylarna också:
Kompressor:
[länk]

Pistol:
[länk]

Slutbetyg: Helt klart nöjd, För mitt hobbybruk duger det alldeles utmärkt.
Funderar också på den pistolen, men hade tankar om att köra MEEC även på kompressorn.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200011/
För 799:- får man ju en 24 liters meec istället för en 6 liters Stanley för 999:-
Å andra sidan kanske Stanley är bättre kvalite och det är ju nästan en fördel om den är mindre. Men kan man göra mer med den större meecen?
Ser dock att de har kampanj på en större Stanley, även den för 999:-
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...-vakuumpumpar/kompressorer/kompressor-200087/
 
e3henri skrev:
Funderar också på den pistolen, men hade tankar om att köra MEEC även på kompressorn.
[länk]
För 799:- får man ju en 24 liters meec istället för en 6 liters Stanley för 999:-
Å andra sidan kanske Stanley är bättre kvalite och det är ju nästan en fördel om den är mindre. Men kan man göra mer med den större meecen?
Ser dock att de har kampanj på en större Stanley, även den för 999:-
[länk]
Ska man göra något mer än att skjuta lite spik och pumpa däck lär man nog vilja ha en större. Den här lilla tömmer ju sin tank rätt fort om man har något verktyg som förbrukar mer luft t ex. slipmaskiner osv. Har ett vanligt blåsmunstycke till min och med det tar inte lång tid att tömma tanken så kompressorn måste börja pumpa igen och då tappar man ju trycket som behövs.

Jag ser inget behov av andra luftverktyg eller liknande och lika så inget behov av en större kompressor.
 
Vad jag förstår så spelar det ingen större roll om man tar 24litersvarianten eller den lilla. Oavsett så är det för dåligt luftflöde för att kunna göra något mer avancerat och då krävs en 4000;. kompressor.

Så om man bara kan ha kompressorn till just dyckert så känns det ju som en väldigt platskrävande och krånglig lösning.

Synd att det inte finns något sånt här fast eldriven till lägre pris. Precis som jag har eldriven sticksåg så kan även ha en eldriven dyckertpistol som man lätt packar undan när man är klar
https://www.bauhaus.se/r18n18g-0-spikpistol-18v.html
 
man kan förborra med en dyckert i chucken ^^ och jag använder 2st drivare. när jag fått dyckert halvägs tar jag en drivar som jag använder felväg(större yta mot dyckerthuvudet). sen sista biten tar jag den andra med rättväg
 
Kör med omålade lister så gör det inget med ett märke eller två.
Taklist kör man med frigolitlist och då blir det inte ett märke.
 
Vi kommer snart byta golv och därmed ska nya golvlister och foder upp.
Har en förkärlek för skruv, nuvarande lister är skruvade med listskruv, men jag börjar inse att min sambo har rätt i att det faktiskt inte är så snyggt.
Såg det som en uppmuntring till att köpa fler maskiner😀
Ville ha en liten och smidig pistol och en liten bärbar kompressor som inte kräver hörselskydd.
Hittade ett NIKO paket som verkade lovande för 1700:- på nätet, gav mig ut på jakt i fredags.
Första stoppet Hornbach hade tilltänkta paketet för 1495:- blev köp direkt.
http://www.hitachi-powertools.se/hi...kompressorpakke-1/kompressorpakke-k1-4-f50d-1
NIKO spikpistol och bärbar luftkompressor för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bara provat den, men är väldigt nöjd än så länge, kompressorn är inte ljudlös men väldigt mycket tystare än vanliga billiga kompressorer.
Pistolen skjuter in dycket med bra precision utan att ge märken, ställbart djup och singel eller flerskott.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.