Sisyfosarbetet "putsa väggar" pågår...
(Det är även nu takhöjden emellanåt känns lite småjobbig...)

Annat som hänt är "nästan färdig källare", elcentraler och inkoppling, gjutning av överliggare till trappräcke m.m. Ska se om jag kan gräva fram lite bilder. Byggtekniska detaljer får maken fylla på med när han har tid. :D:confused:
 
  • Person som putsar en vägg i ett pågående byggprojekt med synligt murslev och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
Åh, vad härligt med en uppdatering ;)
 
Va skönt att ni kommer ihåg tråden. Du får ge honom lite vila så han kan uppdatera här :)
 
Som jag nämnde i föregående inlägg är källaren nästan klar och med den även "The Cave"!

"Caven", som vi numera kallar den, gick under en kort period under namnet "Man Cave" och vid samma tid hade jag inte riktigt insett omfattningen av just denna del av huset (hm, inte resten heller om jag ska vara ärlig...). Mannen tyckte väl inte att det var nödvändigt att gå in på alla detaljer om detta källarrum och jag frågade inte (dessutom "syntes det ju på ritningen"...).

Hursomhelst; så småningom trillade polletten ner och i någon slags blandning av förtjusning, ilska, beundran och uppgivenhet förklarade jag att "det där är ingen 'Man Cave', det är 'The Cave', och för att det skall vara VÅR CAVE ska JAG också göra något ORDENTLIGT i rummet. Nu fogar jag taket!" :)banghead: Det tog 45-50 timmar och mina triceps har fortfarande inte förlåtit mig. Är huvudet dumt får kroppen lida...).

Nåväl, rummet är numera i det närmaste färdigt och... Vi ska aldrig bygga ett till!


Källarrum "The Cave" med valvtak och tre bågformade nischer i en spacklad betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av taket före fogning.

Ett rum under renovering med spacklade väggar och ett oavslutat tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongytterväggar spacklade. (Innerväggarna är ju av leca och putsades således med KC-puts.)

Oavslutat rum med tegelvalv och betongväggar. Rör sticka ut. Konstruktionsstil. Sparsamt belyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första strykningen.

Källarrum nästan klart med valvtak, spacklade betongväggar och gjuten golvplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen in!

Halvfärdigt rum med valvtak, arbetslampa, öppna kablar och vitmålade väggar. Renoveringsprojekt eller byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet från andra hållet.

Obeboeligt rum med tegelväggar och valv, oavslutad elektrisk installation, pågående renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I småvalven har gubben gjutit plattor till bottnarna. Betongen är blandad med svart järnoxid för mörkare ton.

Valvtak i tegel, vita väggar, tomma eluttag, inga möbler, en nischad dörröppning, pågående renovering eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild.

Tom, oinredd källarlokal med valvtak, oputsade väggar, en golvstående lampa, synliga kablar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En till bild...

Det var allt för tillfället. God afton!:)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
EPG och 56 till
  • Laddar…
Men men men, bilderna syns inte :eek:
 
Jag ser dom.
 
Hmmm, nu gör jag det åxå.
 
Det var så längesen ni postade bilder att jag glömt bort hur sjukt imponerande ert slott är... Ehhrrmm.. Jag menar hus är...

Hoppas det kommer nån VAB-dag här framöver när jag kan vara hemma, koka en stor kopp kaffe och återigen läsa genom hela ert lexikon, uppslagsverk, som ni har skapat!

Ni som byggt huset borde göra detsamma nån gång i månaden, kolla på bilder från tomt till dit ni har kommit idag. Alla husägare borde iofs göra det emellanåt....
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Shit, gjutit plattor istället för att snabbt limma dit lite shiffer ller nått. Inget skall det slarvas med.....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magisk fin källare (y)
Och hus.
 
Ett tips på hur ni kan få en bra snabb överblick, som alla kanske inte känner till:
Klicka på "212 bilder" i Jajadas profil, så får du en bra överblick av projektet. Sedan kan du klicka på en bild du blir nyfiken på för att komma till just det inlägget.
 
  • Gilla
Obo1 och 7 till
  • Laddar…
Man blir ju mållös, just nu känns det som att jag bara vill fylla igen våran källare och aldrig mer se den...!
Det där teglet är bland det snyggaste jag har sett, riktigt bra jobbat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lömskt med teglet och tunnvalvet i "Caven"...

Önskar ni inte nu att ni murat hela källaren med metertjocka tegelväggar och tunn- och korsvalv genomgående? ;)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag (frun) tyckte att vi skulle ha en lönngång, maken sa att om jag hittar några överblivna kvadratmeter så visst! (Lagom lätt när han har ritat huset, det finns inget överblivet...)

Jag fick ingen lönngång, jag får en walk-in-closet...:confused: Tack älskling! (Tror ni man kan göra om den till ett lönnrum?:)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Om man inreder den med lönnträ så.... Ni kan ju åtminstone göra en dörr i lönn-fanér, så blir det en lönndörr!
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.