Hej!
Ska snöröja en singelbelagd infart på ca 100 kvm i härjedalen, mycket och även hård snö ibland, särskilt om man inte har varit där på länge.
Har idag en hjulförsed slunga av mindre modell med runt 5.5 hk och 51 cm, som är för liten för att klara röjningen på ett smidigt sätt,

Är det någon som har provat en snöslunga med över en meters arbetsbredd?
Hur fungerar det?
Blir den klumpig att köra?
Eller är det bättre med en mindre slunga med runt 75 cm arbetsbredd?
Stor slunga med hjul och 15 hk eller en mindre med band och 11 hk, någon som har jämfört eller har andra synpunkter, erfarenheter?
Står i valet och kvalet mellan dessa.
 
Jag har en 36" och större än så tror jag inte att jag skulle vilja ha. Är infarten kuperad eller plan? Om man har riktiga piggkättingar och låser axeln tuggar en så pass stor slunga genom det mesta. Har hittills aldrig gått bet med min än. Har aldrig använt en slunga med band så där kan jag inte hjälpa dig.
 
Hej och tack för svaret, infarten är plan, svag sluttande. Känns som att en bred slunga kanske går bäst på en plan hårdgjord yta?
 
Fortast om inte annat. Se bara till att ha riktiga piggkättingar så det greppar ordentligt.
 
Bandslungor har inga fördelar om man inte ska tex skotta tak eller om det är väldigt mycket snö så man får ta den i skikt. Vad är egentligen problemet med slungan du har en större slunga funkar på samma sätt men tar mera yta per körning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.