Äger idag en tomt som har en gammal sommarstuga. Denna skall nu rivas och vi ska bygga ett åretrunthus istället. Alla hus utom ett på gatan är numer året runtboende så allt gammalt är rivet utom vårt och grannhuset. Det jag nu undrar är hur vi ska gå till väga för att få med grannarna och byggnadsnämnden. Vi har tänkt följa byggplaner för området så långt det går. Jag tänker främst så att man inte åker på en massa överklaganden från grannarna.
 
Det vet man aldrig innan man lämnar in ansökan. Jag tror det kan vara "farligt" att prata med dem innan också... Håll dig till detaljplanen (om den finns) och inte för nära någon tomtgräns bara så det krävs att någon granne specifikt godkänner ansökan.
De allra flesta håller inte koll på nya bygglov via kommunen och grannar meddelas bara via brev om man sticker ut från detaljplan, ex. anlägga mur eller större schaktarbeten.

De som bevakar kommunens webbsidor och bygglov och bara vill "jäklas" lär göra det ändå om du råkar ha någon sådan i närheten.

Jag skulle säga att det normalt sett går enklare med "standardhus" från en kändare leverantör än lösvirke t.ex. Tråkigt men sant...
På Ekerö där jag bor nekades en granne bygglov två gånger för lösvirkeshus trots att det finns liknande hus (fast större) i området. När han lämnade in ett Trivselhus istället godkändes det direkt...

Kom ihåg att ta med rivningslov direkt för gamla huset så inte det räknas med i befintlig byggyta på tomten!
 
Tack, hade tänkt göra tvärtom och prata med grannarna så du kan ha räddat mig:)
Ska nog ta och prata med husleverantören först, de kan ju rutinerna i området.
 
Oftast lämnas rådet att INTE ta upp några planer med grannar utan ni följer detaljplanens bestämmelser och visar grannarna respekt. Handläggarna på kommunen sköter kommunikation med grannarna, det är deras jobb. Om någon yttrar sig sköter ni kommunikationen via e-mail och kommunen. Man vet aldrig vilka egenskaper vissa grannar har och direktkontakt kommer inte löna sig och samma regler gäller för alla. Alla kommer aldrig vara nöjda med alla byggnationer , folk har olika åsikter, värderingar osv...
 
Bra, nu ska vi bara hitta ett hus som vi vill ha och som passar på tomten
 
Jag tycker ni ska anlita en lokal arkitekt och få ett skräddarsytt hus. Hustillverkarnas modeller är säker OK men om man har chansen att bygga nytt tycker jag man ska göra det på bästa sätt!
 
Men är inte risken att det blir mycket dyrare och nyckelfärdigt lär väl inte vara möjligt heller...vi har småbarn och orkar inte driva ett bygge själva..
 
Behöver inte bli mycket dyrare och jobbigare, lite extrajobb får ni räkna med men värt det tycker jag. Hur stort behöver ni?
 
Det ska finnas ett vuxen sovrum, två barnrum, ett arbetsrum och eventuellt ett gästrum. Vi kollar främst på 1,5plan men bygghöjd på max 3,5m ställer till det en delm
Har kikat på Trivselhus och deras c001 och även Myresjö samt Ahus. Jag gillar traditionella hus medan frugan gillar mer modernt. Putsades hus känns för osäkert så det får bli med träfasad. Dock är jag lite osäker på om liggande panel kommer att hålla eller ruttna likt 70-tals fjällpanel...
 
Stående panel på 1-planshus tycker jag. Ca 140-150m2 kanske, vad tillåter detaljplanen?
 
25% byggyta av 1000m2, max 3,5 m i bygghöjd.
Det som gör det knepigt är att tomten är typ 30x30m och där gatan går utmed den sidan som är mot söder. Så infarten blir med solen i ryggen :( hade hellre haft infart på baksidan men där finns ingen väg.
Utmed vägen är det prickat och även motstående sida är det med 4,5m.
 
Ok, kolla hur grannar planerat sina fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.