Hmm, jag ska ha värmegolv och bubbelbad  [smiley=bath.gif] till badrumet som jag renoverar och troligtvis behöver de ligga på varsin säkring.
Är det tillåtet å dra kablar i samma VP-rör? Eller hur får man annars fram matningen? Elcentralen ligger i andra änden av huset så någon utanpåliggande kabel är knappast aktuell.
 
är det 400v eller 230v till karet?
hur stor effekt tar det?
hur stor effekt är värmegolvet på?
 
Har inte bestämt badet än  :-/, (400 eller 230 beror vilken utrustning jag tar) men det lutar åt en hel del effekt i alla fall. Om man kör 400 hur mycket effekt får man kräma ut då? Jag har kabel till ett gammalt elelement 400V (som ju inte ska kvar), men det är fler element på den slingan (i och för sig så är de inte igång pga luftvärmepumpen).

Värmegolvet ska vara ca 1300w.

Lampslingan kan bli rätt hårt belastad med spots, handukstork och eluttag, så den iden är nog körd.
 
Inte tillåtet med två faser i samma rör. Dra två. Ett för värmegolvet och ett för ditt badkar. (Om du nu ska ha enfas till karet)

Är karet 400V 3-fas? Inte säkert att du kan använda din elementmatning isåfall. Många element har endast 400V, 2-fas.

/Herman2
 
Det är tillåtet att använda ett rör för att dra fram en 3 fasgrupp och sedan sklija ut denna till 1 fas grupper under följande förutsättningar. 3-polig automatsäkring skyddar kretsen eller 1 poliga automatsäkringar om jordfelsbrytare med max 30 ma utlösningsström finns. Vidare får det inte finnas stora fasförskjutande laster anslutna. Alla kopplingspunkter skall märkas med text om att det är en 3-fasgrupp. Kan man inte garantera att nollströmmen är mindre eller lika med högsta förekommande fasströmmen måste även nolledaren skyddas mot överström.
 
Ett tips som jag hört ang bubbelbad.
Sätt en strömbrytare innan anslutningtill badet, detta för att barn tycker att det är roligt att trycka på knapparna på karet så att det börjar brumma i cirkulationpumpen. Men det tycker inte pumpen är så kul om den går tom i 4 timmar innan mamma & pappa märker detta.
 
nolledaren skyddas mot överström
Det där låter farligt i mina ögon. Jag trodde att man var nästan helig på att inte bryta nollan.

Om nollan bryts och du har flera utrustningar som via olika faser är inkopplade på den nollan, så riskerar du ju att få allt mellan 0 och 400V över en utrustning avsedd för 230V. Det blir ju lite samma effekt som om du bryter en PEN ledare.
 
Hmm inte mycket jag förstår  :-?

Om jag förstått det hela rätt så behöver jag ett litet proppskåp till i anslutning till badrummet? Därifrån kan jag dela upp det till lampor, värmegolv, bad etc.

Men vad innebär egentligen "Vidare får det inte finnas stora fasförskjutande laster anslutna" är stora laster tex = värmegolv på 1300W?
 
Nja så kan du kanske också göra (jag är inte behörig). Men vad Erik menar är att det är tillåtet att dra fram flera faser i ett och samma rör, för att sedan i en dosa eller  annat godkänt koppligsutrymme dela upp dem så att 1 fas försörjer bubbelbadet och en annan golvet osv. Kravet är då framförallt att du måste märka upp överallt att det är gjort på det viset (efterssom det inte är en vanlig eller helt rekomendabel lösning).

Var gränsen går för "stor" fasförksjutande last vet jag inte, men ett golv är inte fasförkjutande. En last som fasförkjuter är ex. en elmotor och andra elutrustningar som arbetera med magentism. Saker som främst alstrar värme är s.k resistiva laster som inte fasförskjuter. Fasförskutning innebär att strömmen inte ökar genast om man höjer spänningen utan först en liten tid senare, på samma sätt så fortsätter sedan strömmen att öka en stund även efter att man minskat spänningen. I ditt fall så ha du troligen fasförskutande motor(er) i bubbelbadet, men jag tvivlar på att de kan vara av så stor effekt att de anses som stor last.

Om du skall göra enligt Erik's förslag så bör du absolut blanda in en elektriker, det är absolut inte något för en amatör (jag är själv proffs fast inte på starkström, jag skulle inte ge mig på en sådan koppling och räkna med att lyckas göra det helt rätt enl. de regler som gäller). Just Erik's kommentar om strömmen i nollan är ev. lite av en knäckfråga för om detta kan fungera eller resultera i brand. I nollan så kommer det ju att gå en summa ström som kommer från de olika fasledarna, om då fasledarna kommer från samma fas ursprungliogen så adderas strömmarna (Och du kan alltså få ex. 20A i nollan om de två matande gruppledningarna ger 10A styck), om de i stället kommer fråm olika faser så tar strömmarna delvis ut varandra (i idealfallet minskar strömmen i nollan till 0).
 
Tack för alla svar!

Det är ju helt klart att en riktig el-snubbe får ta tag i det, det hade jag tänkt från början också, men man vill ändå veta hur det kan/ska gå till. Jag håller bara på med mindre saker (det där sa jag inte  :-X)

Nu är det snart fredag... [smiley=beer.gif]
 
Hempularen: Angående överström i nolledare så är detta saxat från föreskriften.  Jag har aldrig tillämpat det själv och skulle heller inte rekomendera det. Är det stora fasförskjutande laster så bör man dra separata grupper istället.  Det dom menar är egentligen att man mäter strömmen i nollan o överstiger den fassäkringens värde så skall alla faserna brytas inte nollan.
 
Ok det där om att bryta alla faserna istället för nollan känns ju lite lugnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.