Har ett gult tegelhus från 70-talet, där nedre plan är teglat, och övervåningen har stående panel.

Nu ska teglet putsas, och jag funderar på om jag ska låta det vara trä på övervåningen som målas i samma färg som putsen, eller om jag ska putsa hela huset?

Trät är såvitt jag kan bedöma från 1974, byggnadsåret, men i ok skick. Trädetaljerna målades om för 5-6 år sedan.

Så två alternativ:
1 Putsa teglet med gråinfärgad puts. Måla trät i samma grå
2 Putsa hela huset med gråinfärgad puts

Vad tror ni? Någon som gjort det ena eller andra?
 
Funderat på saken ett tag, eftersom teglet är i så bra skick kom jag fram till att det är väldigt bortkastade pengar och investerades dom på mycket vettigare saker i huset och gästhuset istället. Det är ju insidan som räknas ;)
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Jo egentligen, men mitt hus är verkligen fult, och jag lider av att se det... Gult tegel nere, lindblomsgrön träpanel på övervåningen, och röda vindskivor. ok jag kan måla trät och vindskivorna, men fortfarande tycker jag att gult tegel är fasansfullt.
 
Jag förstår, det finns botemedel mot sånt ;) Är själv allergisk mot gula hus överlag, men men...
 
Jonatan79 skrev:
Jag förstår, det finns botemedel mot sånt ;) Är själv allergisk mot gula hus överlag, men men...
Dessutom ligger huset så att många passerar det dagligen, och jag tycker verkligen att det är apfult. Det finns ingen bebyggelser i närheten att ta hänsyn till så inget behov att behålla teglet för det.
 
Skit i vad andra tycker, finns säkert många fulare hus eller dåligt skötta som verkligen behöver underhåll mm. Byt färg på panel och de andra trädetaljerna är mitt råd.
 
Går ju även att måla teglet om man vill
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Måla panelen, putsa elelr måla teglet. Gärna lite olika nyans på trä och puts, dvs den ena ljusare än den andra.
 
S
Kan inte vara vanligt med gult tegel på 70-tals hus med gavelspetsar i trä?
Är det slätt eller med struktur?
Du väljer också att gå ifrån en fasad med i princip inget underhåll. Både putsad fasad och målat tegel kräver underhåll.

Jag tycker Jonatan79 har bra poäng också.
 
sinuslinus skrev:
Kan inte vara vanligt med gult tegel på 70-tals hus med gavelspetsar i trä?
Är det slätt eller med struktur?
Du väljer också att gå ifrån en fasad med i princip inget underhåll. Både putsad fasad och målat tegel kräver underhåll.

Jag tycker Jonatan79 har bra poäng också.
Slätt tegel. Men som sagt fruktansvärt fult.
 
Gult tegelhus med grön plåtfasad och julstjärnor i fönstren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut.
 
OJ, herregud! Ursäkta min skånska! Det var bland det värsta jag sett när det gäller tegelhus möter träpanel :( Nu förstår jag dig bättre broder...
 
Jonatan79 skrev:
OJ, herregud! Ursäkta min skånska! Det var bland det värsta jag sett när det gäller tegelhus möter träpanel :( Nu förstår jag dig bättre broder...
Ja men jag sa ju det 😉 /Ylva
 
Måla istället för att putsa.

Egentligen är det inte det gula eller gröna varför sig som är värst - utan kombinationen.
Det gula är varmt och det gröna ganska kallt. Det blir sällan bra ihop, vilken kulör det än gäller.
 
Satan vad stort huset ser ut att vara!
Måla måla måla. Måla allt "ljust och fräscht" så kommer det bli kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.