kimf
Jag och frugan flyttade till hus i sommras. Trädgården hade på sin höjd fått gräsmattan trimmand sporadisktsenaste 10 åren.

Så efter att ha rivit bort övervuxna träd, buskar och vintergrönt bortom räddning, totalt 3 lastbilsflak står vi nu med en ganska kal trädgård och med en "gräsmatta" som består av betydligt mer mossa än gräs, samt ganska många kvm jord där det behöver planteras nytt gräs.
Både jag och frugan är helt (o)gröna när det kommer till allt mellan fasaden och tomtgränsen så önskar lite råd. Har egentligen 2000 frågor, men försöker ta en sak i taget.

I grova drag, vad ska vi göra för att åtgärda följande
  • Få befintlig gräsmatta fin och jämn
  • Plantera gräs där endast jord finns nu

Själva gräsmattan består som sagt mest av mossa, och är dessutom ganska misshandlad sedan vi flyttat in efter borrning av bergvärme och lite andra tunga maskiner som rullat.

Är berredd att lägga både pengar och tid på trädgården, men har samtidigt ett helt hus att renovera på kvällar och helger. Så om möjligt vill vi fokusera på det viktigaste nu, och kanske lägga mer tid och pengar fram emot nästa sommar.

Vad jag googlat mig fram till.
- Förbered marken där det ska planteras, med någon typ av matjord, och kanske näring. Sen plantera enligt konstens alla regler eller köp fördiga rullar (lutar åt det)

- Fixa gräsmattan genom att först ge den näring för att ge gräset kraft att "ta över". (när då, nu när våren kommer?)
- Topp-dressa med någon typ av sand/jord-blandning för att få den jämn.
- Eventuellt stödså gräs i samband med toppdressningen?

Är vi rätt på det?
Någon hjärtlig själ som kan föreslå lite när på året detta ska utföras lämpligen och rätta mig om jag är helt ute och cyklar i åtgärdsplanen?
Dags för oss att läsa på om grässorter, eller är det ointressant för oss som har en befintlig men dålig matta?

Bor på västkusten och all input uppskattas
 
Googla på Olle Berg, han har Sveriges finaste gräsmatta!
Se till att så i vår, då är det betydligt lättare att hålla fröna jämnfuktiga än på sommaren, du behöver ha en 8-10 grader i jorden innan sådd. Använd kvalitefrö som är anpassat för Sverige, vilken sort du ska använda är en smaksak men jag gillar Weibulls Extra Green.
 
Olle berg är bra, men han använder fasligt mycket kemikalier vilket kan vara värt att fundera på.

Hur du ska göra beror mycket på vilket skick nuvarande matta är i och vilka krav ni har. Det är en sak att anlägga en bra matta, men den kräver många, många timmar varje år för att hålla sig sådan. Så om ni inte är perfektionister utan nöjer er med fin, men inte pedantiskt fin, matta så är det nog rimligt att försöka jobba med det ni har och inte riva upp allt.

Börja med mossan, köp järnsulfat (Handelsnamn ferrogent) på Granngården, det är avgjort billigast, blanda med vatten och sprid ut i slutet mars/april. Troligen behöver ni upprepa minst en eller två gånger under våren.

Om du vill använda kemikalier för att ha ihjäl ogräset så gör det, stroller kombi plus är vanligt i Sverige men apdyrt. Du kan köpa en annan variant med samma aktiva beståndsdel på tyska eBay för en bråkdel av priset, dessutom verkar det som att mängden kemikalier blir mindre. Finns en bra tråd om det här på BH.

https://mobil.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/257238-mcpa-mot-svart-ogras-i-grasmattan.html

I övrigt är Olle Bergs första hjälpen program nog en bra start; http://www.olleberg.nu/grasprogram/forsta-hjalpen/

Har ni mycket ojämnheter så fyll bara ut dessa med fin matjord i samband med att ni sår (man planterar inte gräs ;)) Ett bra tips för att få det jämnt är att kratta så gott det går och sedan släpa en uppånervänd EUR-pall med några stenar på (fattigmans harv :))

I och med denna renovering får ni samma grässort på hela mattan, så jag tycker det verkar onödigt att rulla ut gräs på vissa partier.

Lycka till, vi har gjort en liknande resa själva. :)
 
Redigerat:
Börja med att släta till gräsmattan med matjord (beställ några lastbilar). En lastpall i ett rep funkar bra som "plog".
 
Beroende på hur illa det är så finns det olika scenarion.

Om ni är beredda på att göra en stor insats så hade det absolut bästa varit att direkt på våren att först riva all mossa som ni har och medans ni gör det så fundera på varför ni har mossa just där. Antingen dåligt dränerad mark eller näringsfattig mark och eller skugga. Det måste ni åtgärda för att vinna i långa loppet.

När det kommer till resten av mattan som är sönderkörd och dåligt skött så gå över med en vertikalskärare för att riva upp decennier av skit.

När mossan är riven och allt är vertikalskuret och uppkrattat så är det dags att planera och här spelar jorden roll. Om ni har mycket mossa och dåligt dränerat med lera så sandblandad jord. Har ni bra jord så gå på med fin matjord bara.

När allt är plant och fint så gödsla med ett naturligt gödsel typ ko eller hönsgödsel för då tillför ni en bra bakteriekultur samt att ni ger en bra grogrund för gräset.

Jag kör själv med slottspark från granngården en nackdel är att den tar tid på sig att gro så man kan snabbt få ogräs.

Vill man ha en snabbare tillväxt kan man kolla på sorter med mer rajgräs som kommer upp lite snabbare och skyddar det lite finare gräset. En kombo kan vara en blandning av slottspark och en raj rik fröblandning.

När ni väl har valt gräs så är det bara att så! O snåla absolut inte frön för det kommer ni ångra senare. Efter sådd så kör ni antingen med en gallervält eller manuellt kör ner fröna med en kratta.

Sen vattna! Hellre lite och ofta än mycket och sällan. Jorden ska vara konstant fuktig medan det gror.

Sen kommer det uppstå små svackor och gropar med tiden men dom kan du toppdressa bort med det vanliga underhållet.


Jag tycker det är lika att göra allt direkt istället för att svamla och dutta lite här och där. Jag gjorde nämligen det misstaget och det ångrar jag.

Men nu så här efter 3år så börjar min gräsmatta vara tät och ogräsfri. Från att vara en misär med gropar,mossa och gräs som knappt växte.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
kimf
[dubbelpost]
 
Redigerat:
kimf
Hej, tack för alla tips och input. Vi är beredda att lägga ner den tid och arbete som krävs för att få mattan fin. Men målet är att få den relativt lättskött i slutändand. Där av tillhör vi inte pedantkategorin så att säga ;). Vill ha en sjysst matta helt enkelt.

Förhoppningen är väl att få mattan att i stora drag köta sig själv med en robot, och endast behöva göra enstaka punktinsatser årligen. Typ vid behov gössla, dressa etc. Tänker mig att en bra grund och robot håller ogräs och mossa i trim av sig själv (vet inte om verkligheten är sådan)

Vi har några arbeten som måste utföras innan vi kör igång. Ska bland annat byta inkommande vattenledning samt fräsa bort en del stubbar. Men siktar då på att få det gjort innan våren och plusgraderna kommer igång på allvar, så vi kan förbereda innan vi sår (inte planterar :surprised:) så tidigt som möjligt.

Men om jag försöker sammanfatta tipsen i stora drag.

0. Riv eller bekämpa mossan med järnsulfat alt. kemikalier, meningarna går isär.
Lutar väl mot järnsulfat, får läsa på lite. Men låter mycket smidigare än rivning och trevligare än kemikalier
1. Forma mattan jämn med bra mat/gräsmattejord (vår tomt ligger relativt högt, så bör vara väldrenerat av sig själv).
Fråga: Menas här att vi bara ska göra en rejäl toppdress, eller ska vi fylla över hela mattan med ett par cm jord?
2. Gödsla med bra gödsel
3. Så gräs över hela mattan, rikligt. Fundera ut grässort, rajgräs växer snabbare.
Blir lite grässortspåläsning som hemläxa
4. Vattna, vattna, vattna
5. Eventuell toppdress och stödsådd
6. Sedan vanligt underhåll, tålamod och väntan

Är jag mer rätt på det då?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vertikalskärare gör gräsmattan lite jämnare och tätare också, men det är ju inte aktuellt på nysått gräs
 
kimf
Johannes Carlsson skrev:
Vertikalskärare gör gräsmattan lite jämnare och tätare också, men det är ju inte aktuellt på nysått gräs
Ja, skulle ju vara om jag göra det på den befintliga gräsmattan under steg0 då, i samband med gösslingen/bekämpningen
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.