Stephan B skrev:
VI ska köra AugustEco AT8 + UV-brunn då vi har sjötomt. Reningsverket köpte vi i Polen för 17.000kr + UV-brunn i Sverige för 11.000kr. Det som tillkommer är ju lite elslang, avloppsrör och nedgrävning så ja, betydligt billgare än 150'. Har också fått offert på ca 130' för en Ecobox inkl. anläggning med ROT.
Tycker det är för dyrt för en plastbunke med lite luftslangar . ;-)
Kan du ge kontakt uppcifter till dem I polen? Har för mig att de är väldig dålig på engelska. Hur blir det med tullen?
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen tull inom EU. Moms betalas normalt till inköpsstället (i Polen, Tyskland, etc).
Väldigt kortfattat: Är man momsregistrerad och uppger svenskt VATnr så kan man få köpa utan moms på inköpsstället men då betalas svensk moms till skatteverket.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
angående ditt avlopp leta på blocket och köp ett begagnat jag köpte ett fann reningsverk för 7000 hyrde en grävmaskin grävde ner kostade mej totalt 10000kr + - lite grann
för det finns många och välja på samt min åsikt om det hela är köp en jävligt stor tank och skit i reningsverken leta begagnad brukar finnas många så kan du klara dej med 20000kr eller liknande billigare i drift samt köp en för stor mot vad dom rekommenderar
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
magge_
Vi betalade runt 120k -minus rot
valde minireningsverket.se
men la ny slammavsklijare samt en slammavskiljare utan skiljeväggar för regnvattenuppsamling, kan flytta på en koppling om jag vill koppla in så även det renade vattnet samlas upp, men bakteriellt kan man aldrig vara helt säker på reningen, speciellt när man vattnar tomaterna.. ;)
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Om du inte vill gräva och istället ha en liten gullig stuga så kolla in miljoavloppet.se :)
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
För mig kostade en ny avloppsanläggning 120 loppor. Jag installerade ett ecobox minireningsverk själv. Fick tag på en grävkille som var och hjälpte till på kvällarna med grävningen. Var tvungen att ha förhöjningsring på verket samt efterföljande pumpbrunn för att kunna pumpa upp vattnet till en 10m2 markbädd för efterpolering. Markbädden var ett krav från Umeå Kommun.
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Eftersom jag jobbar inom mark och anläggning så kan ge lite mer fakta om det här:
150 flagg inkl moms och allt arbete behöver inte vara något opris. Reningsverken som sådana kostar en hel del även om jag inte vet vad just det här verket kostar. Mer än så kan man inte säga innan man har fått mer fakta.

Och ni som säger hur mycket det har kostat, ni säger inte om det är inkl eller exkl ROT. En ganska avgörande fråga i sammanhanget.

Men sen jämför ni ju äpplen och päron. Ingen av er som har sagt vad ni har fått betala har sagt något om förläggning av rör och el till eller från verket och jag tvivlar faktiskt på att ni allihop har kunnat lägga verken där det redan finns ett inkommande och ett utgående rör färdigt, på plats, i exakt rätta höjderna och dessutom redan finns en kabelslang framdraget.
Flera av er har inte sagt något om efterpolering av ett eller annat slag, trots att de flesta (kanske inte alla) kommuner kräver detta.
Tror ni på fullt allvar att vi som gör såna här jobb gör dom momenten gratis? När ni inte nämner att det faktiskt var 15 m från huset till verket och sen en efterpolering och sen tio m ytterligare till recipienten, för vilket ni givetvis har fått betala så tror ju den som läser att det är enbart verket som ni har fått betala 120 flagg för och då tycker dom givetvis att det är inihelvete dyrt eftersom dom inte har fått veta alltihop.

Och ni kan inte jämföra kostnad utan att tala om vilken skyddsnivå som gäller för det aktuella avloppet. Det beror givetvis på att det är billigare att göra ett avlopp för normal skyddsnivå än vid hög skyddsnivå.

Och slutligen, det är omöjligt att jämföra vad avloppen borde kosta eftersom miljökontoren ändrar sina regler från dag till dag. Undrar om dom inte till och med ändrar sig över frukostrasten. Jag kan ta ett exempel:
Här har vi hög skyddsnivå vilket bland annat innebär att alla markbäddar ska ha tät botten och provtagningsbrunn på utgående rör. Så har vi gjort avloppen i flera år nu, alltid med godkänt.
Helt plötsligt nu fick en kund besked om att någon tät botten minsann inte behövs under markbädden.
Ett annat exempel är sluten tank, en del kunder får besked att det går alldeles utmärkt medan andra inte får använda sluten tank eftersom det anses bli för mycket transporter. Skillnaden? Två olika miljöinspektörer, men dom har sina kontor vägg i vägg.
Den här osäkerheten innebär att vi som entreprenörer aldrig i förväg kan veta vad vi ska rekommendera till kunden. När vi som är inom branschen inte kan spå vad som kommer att krävas, hur ska ni andra kunna veta det? Hur ska ni ens kunna jämföra kostnader när det är lotteri vilka krav som miljökontoren kommer att ställa den dan det är dags?
Ja, jag vet fanimej inte, jag vet bara att det här är en jä*la soppa alltihop. :(

Edit:
Transportavstånd för skyddsfyllning påverkar en del, framförallt när det gäller reningsverk eftersom dessa kräver en hel del skyddsfyllning. Sen har vi schaktmassor, åtskilliga lass. Ska dom planeras ut inom tomten eller köras på deponi? Det kostar det också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 10 till
  • Laddar…
OK.
* Hög skyddsnivå (Bohuskusten)
* Baga trekammar med efterföljande Biomodul (ingen markbädd alls utan rundspolning på plastspiraler med biofilm i andra tanken)
* Avstånd Hus - Tank 1 - Tank 2 - Dike 2+2+3 meter
* Föhöjningshals i tank 1 men inga extra pumbrunnar eller avancerad rördragning i övrigt.
* 180' Fastpris för allt VVS + knappt 5' för el (alla siffror med ROT avdraget)

Arbetsdelen är liten för denna konfiguration av reningsverk. Större delen är material då Biotanken som ersätter markbädd står för en ansenlig del
http://www.avloppscenter.se/sv/vara...baga-easy-1-med-bio-tank-for-ett-hushall.html
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Fredde163 och 3 till
  • Laddar…
Tack så jätte mycket för alla svar jag ska kontakta flera olika leverantör och meddelar er om prisskillnader. Imorgon är det kommunalt infomöte.....
Vi få se vad dom säger.
Mvh
Alex
 
Jag har kollat många minireningsverk och kommit fram till att Biovacs har mest möjligheter en modell går även att bugga in i uthus eller under hus. Suveränt där det exempelvis är berg. Jag har sett flera versioner av deras verk och de fungerar
Se svaret från Robban_C han vet vad han pratar om. Jag är fd markarbetsledare numera senior KA.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade faktiskt ett tag om den över mark lösningen då vi måste göra om precis allting. Avloppet befinner sig idag på grannens tomt och är bara en tvåkammer brunn :(
Men då behöver jag bygga ett mindre hus då vi inte ens har en källare.... det drar någ iväg lika snabbt.
Mvh
Alex
 
Med all respekt för markentreprenörer vill jag ändå flika in följande:

De utför grävning och installation av ett avancerat reningsverk men...
Hur mycket grundläggande kunskap i biokemi, gränsvärden, styr-och reglerteknik o s v har man då?
Och vilken uppföljning har man i det långa perspektivets för att jämföra reningsverk när det varit i nergrävda några år?

Nu trampade jag säkert någon på tårna men då får ni hugga tillbaka och förklara varför jag har fel.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
MagHam:
Det är bra att du ställer frågan.

Vi som är entreprenörer behöver inte kunna hur verken fungerar i detalj. Det gör tillverkarna av reningsverken och det är dom som, via underentreprenörer eller själva, sköter dom enligt serviceavtalet med kunden. Dom sköter i vissa fall även driftsättning. Dessa underentreprenörer kan vara markentreprenörer eller någon annan som har fått fabrikatsspecifik utbildning på att sköta, reparera och serva reningsverken.
Jag vet att det fungerar så med en del reningsverk men jag har givetvis inte koll på alla fabrikat.
Sen har vi den dagliga skötseln som ska utföras av fastighetsägaren, ex vis hålla koll på larmet, fylla flockningsmedel etc. Sköts inte det så spelar det ingen roll vad det är för reningsverk.

Och angående kompetens så skulle jag, utan att ha för avsikt att trampa på några tår, vilja påstå att dom flesta entreprenörerna har rätt bra kompetens jämfört med den genomsnittlige villaägaren.
Tyvärr finns det dock, liksom i alla andra branscher, ett fåtal som borde jobba med nåt annat och som därmed ställer till det för både kunderna och dom seriösa entreprenörerna. :(
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Hej tillsammans

Jag är förvånad hur mycket det kan skilja sig pris mesigt. När man titta på själva rengöringsverk är det nästan lika dyrt oavsätt märke - vilket tyder lite på att dom har kommit överens. Men vad det gäller komplett pris med installationen ligger prisbilden mellan 95.000kr ock 150.000kr.
Värd att funderar lite om saker och ting tycker jag.
Mvh
Alex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.