Arnodt skrev:
Här kalkylen:

Solcellsanläggning(år 2015) på 15 kWp kostnad 200000 kr, inkl. moms.
Det blir 13333 kr installerad kWp.
Vi monterade själva, och tjänade kanske 40000 kr på det.
Inget solcellstöd, eller något eventuellt bidrag är då beaktat.
Den producerar per år ca 13125 kWh. Vi har inga solceller mot söder, utan mot väster och öster.
Alltså litet sämre än att ha mot söder.
Vi får per såld kWh:
elhandlare betalar oss ca 0,60 kr, exkl. moms
direkt skattereduktion 0,60 kr
elcertifikat ca 0,20 kr, exkl. moms.
nättnyttoersättning ca 0,10 kr, exkl. moms
summa per kWh såld solström = 1,50 kr, exkl. moms.

Solström vi själva förbrukar kostar inget, utan innebär istället en besparing på ca 0,90 kr/kWh.
Vi förbrukar ca 25 % av av solcellsanläggningen producerar under ett år, alltså denna solström går aldrig ut på elnätet, utan vi konsumerar den direkt.

Om solcellstödet på 20 % på investering inkl. moms, beaktas, har anläggningen kostat oss 160000 kr, ur egen ficka.
Intäkter per år = 13125 kWh x 0,75 x 1,5 = 14765 kr
Besparing per år för att slippa köpa viss ström = 13125 x 0,25 x 0,90 = 2953 kr
Summa per år= 17718 kr.
Återbetalningstid = 160000 / 17718 = 9,0 år.

Man kan idag köpa samma materialet för vår solcellsanläggning ca 10 % billigare än år 2015.
Det är främst solcellerna som blivit billigare.
Jag skall fundera på denna kalkylen ! Kul att se lite riktiga siffror.
 
Redigerat:
Min anläggning på 5,7kWp har kostat mig totalt 45000:- och den genererar 4900kWh/år då den är riktad mot sydöst och sydväst med endast 12°lutning. Hade det varit placerad i söderläge med 30-35°lutning hade den producerat 5700kWh/år istället!

Jag köper el för totalt 90öre/kwh och säljer samt får skattereduktion för totalt ca 1,50 (tidigare år drygt 2 kr/kWh) säljer 70% och egenkonsumerar ca 30%.
Såld el/år 3430x1,5=5145:-
Ersatt egenkonsumera 1470x0,9=1323
Inkomst/år 6468:- 7 års återbetalning

Hade anläggningen varit opimalt placerad så hade inkomsten istället varit 7400:-/år 6 års återbetalning.

Sen kan man ju räkna på många sätt med kapitalkostnaden ev. alternativ avkastning osv..
ränta på huslånet är för närvarande runt 1% efter ränteavdrag, garanterad avkastning på börsen är ju höst osäker... såsom framtida elpris mm.

Inbillar mig även att en fastighet med egen elproduktion/solceller och lägre driftskostnader blir attraktivare och får ett högre marknadsvärde, på samma vis som vi resonerar då man är spekulant och ska välja mellan att köpa en fastighet med oljepanna eller en med en nyinstallerad bergvärmepump!

Solcellsinstallationen ingår i min vanliga hemförsäkring såsom elinstallation utan avskrivning de första 20 åren :)

Vad är det föresten som gör att vissa investeringar vi gör måste vara så fruktansvärt lönsamma med kort återbetalningstid? Ex solceller och tilläggsisolering! Ty detta gäller ju inte för ex helkaklat badrum, marbodalkök, ny bil eller 70' LED tv..?
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
magnetens skrev:
Är det två skilda fastigheter med olika elmätare så är de fristående från varandra så att säga. Du kan alltså inte överföra någon produktion eller konsumtion mellan fastigheterna.
Precis vad jag trodde. Det är ju lite synd att man inte kan dra nytta av överskott på den ena till den andra.
 
Jo75,

Om du från ena fastigheten drar en elledning till andra fastigheten och gör en undercentral. Alltså säger upp elabonnemanget på en fastigheten. Det är klart inte görbart om fastigheterna ligger km från varandra. Ligger fastigheterna med gränsande tomter, blir det enklare.

Jag har för mig jag läst något om att i Tyskland privatpersoner kan sälja sin ström till andra privatpersoner och skicka den via befintligt elnät. Att det var på försök. Elnätsägarna har inte monopol att endast de får leda ström genom sitt elnät, utan andra bolag får leda ström genom deras elnät mot en avgift.
 
Redigerat:
Arnodt skrev:
Jo75,

Om du från ena fastigheten drar en elledning till andra fastigheten och gör en undercentral. Alltså säger upp elabonnemanget på en fastigheten. Det är klart inte görbart om fastigheterna ligger km från varandra.
Ligger fastigheterna med gränsande tomter, blir det enklare.
Det är tyvärr lite långt skulle jag tro. Men hur funkar det om man säger upp ett abonnemang? Kommer elbolaget och gräver upp kabeln från transformatorn då? Båda fastighetena har samma transformator ungefär på halva vägen och sedan drar det iväg åt olika håll.
 
tommib
Arnodt skrev:
Jo75,

Om du från ena fastigheten drar en elledning till andra fastigheten och gör en undercentral. Alltså säger upp elabonnemanget på en fastigheten. Det är klart inte görbart om fastigheterna ligger km från varandra. Ligger fastigheterna med gränsande tomter, blir det enklare.

Jag har för mig jag läst något om att i Tyskland privatpersoner kan sälja sin ström till andra privatpersoner och skicka den via befintligt elnät. Att det var på försök. Elnätsägarna har inte monopol att endast de får leda ström genom sitt elnät, utan andra bolag får leda ström genom deras elnät mot en avgift.
Nej, detta är inte tillåtet i Sverige. För att dra elledningar mellan fastigheter krävs nätkoncession.

Att säga upp elabonnemanget är inte heller så lätt, du måste nog kunna visa för kommun hur du tänkt dig lösa uppvärmning och matlagning. Har du mindreåriga i hushållet ska du nog räkna med ett samtal från Soc.
 
tommib
magnetens skrev:
Min anläggning på 5,7kWp har kostat mig totalt 450000:- och den genererar 4900kWh/år då den är riktad mot sydöst och sydväst med endast 12°lutning. Hade det varit placerad i söderläge med 30-35°lutning hade den producerat 5700kWh/år istället!

Jag köper el för totalt 90öre/kwh och säljer samt får skattereduktion för totalt ca 1,50 (tidigare år drygt 2 kr/kWh) säljer 70% och egenkonsumerar ca 30%.
Såld el/år 3430x1,5=5145:-
Ersatt egenkonsumera 1470x0,9=1323
Inkomst/år 6468:- 7 års återbetalning

Hade anläggningen varit opimalt placerad så hade inkomsten istället varit 7400:-/år 6 års återbetalning.

Sen kan man ju räkna på många sätt med kapitalkostnaden ev. alternativ avkastning osv..
ränta på huslånet är för närvarande runt 1% efter ränteavdrag, garanterad avkastning på börsen är ju höst osäker... såsom framtida elpris mm.

Inbillar mig även att en fastighet med egen elproduktion/solceller och lägre driftskostnader blir attraktivare och får ett högre marknadsvärde, på samma vis som vi resonerar då man är spekulant och ska välja mellan att köpa en fastighet med oljepanna eller en med en nyinstallerad bergvärmepump!

Solcellsinstallationen ingår i min vanliga hemförsäkring såsom elinstallation utan avskrivning de första 20 åren :)

Vad är det föresten som gör att vissa investeringar vi gör måste vara så fruktansvärt lönsamma med kort återbetalningstid? Ex solceller och tilläggsisolering! Ty detta gäller ju inte för ex helkaklat badrum, marbodalkök, ny bil eller 70' LED tv..?
Hur har du räknat här? Har du en nolla för mycket i kostnaden?
 
Dom gräver knappast upp kabeln då någon i framtiden kanske vill ha el på fastigheten.
De nöjer sig med all sannolikhet att ta ur och plombera säkringarna på inkommande el före elmätaren i mätarskåpet och eller säkringen i trafostationen på utgående ledning till din fastighet.

Kolla även på solcellforum.se där det finns mycket samlad kunskap av många som byggt egna solcellsanläggningar
 
tommib skrev:
Hur har du räknat här? Har du en nolla för mycket i kostnaden?

Oops jo för dom pengarna(450000:) hade jag avvaktat .. är föresten ungefär vad det kostade att bygga för 15-20 år sedan... kul att någon orkar läsa mina lååånga inlägg en fredagskväll iaf :)
 
Redigerat:
tommib
magnetens skrev:
Dom gräver knappast upp kabeln då någon i framtiden kanske vill ha el på fastigheten.
De nöjer sig med all sannolikhet att ta ur och plombera säkringarna på inkommande el före elmätaren i mätarskåpet och eller säkringen i trafostationen på utgående ledning till din fastighet.

Kolla även på solcellforum.se där det finns mycket samlad kunskap av många som byggt egna solcellsanläggningar
Nej, självklart tar man inte bort servisen. Men jag undrar om det är ok att ha en fastighet utan elabonnemang bara sådär. Det är t.ex. inte tillåtet eller möjligt att välja bort sophämtning. Jag vet att elbolagen måste anmäla till Soc om de vill stänga av ett abonnemang pga obetalda räkningar, så frågan är vad som gäller det omvända.
 
Det skulle ju även gå att slå ihop de två fastigheterna till en enda fastighet hos lantmäteriet. Då blir det eldragning med undercentral inom en och samma fastighet. Då kan elnätsägaren inte komma med sitt monopol.
 
Jag kan tillägga att vår anläggning är en SolarEdge-anläggning och ca 10 % dyrare än en vanlig solcellsanläggning. Den har en effektoptimerare på varje solcellsmodul, som kostar. Vi valde även svarta moduler, som är något dyrare än vanliga blåaktiga.
Hade vi valt en vanlig solcellsanläggning och vanliga blåa moduler hade investeringskostnaden år 2015 inte blivit 200000 kr, utan ca 175000 kr, och ur egen fick då istället 140000 kr, efter solcellstödet. Med tanke på att dessutom solcellsmoduler nu är ca 10 % billigare, så ser idag kalkylen ännu bättre ut.
 
Redigerat:
Arnodt skrev:
Rickard Ohlin,
du har kanske aldrig sett en solarkontakt på nära håll. En solarkontakt är en speciell typ av kontakt, och du kan inte med enbart fingrarna, om du så anstränger dig, komma åt någon spänningsförande del på den. Vår anläggning är dessutom en SolarEdge-anläggning. Det sitter en effektoptimerare på varje solcellsmodul. Effektoptimerarna ger ut en ofarlig spänning på 1 volt, så länger de inte är ansluten till växelriktaren och får order av växelriktaren att köra igång. Kopplar man alltså 30 st i serie, så blir det ofarliga 30 Volt.
Jodå, visst har jag det. Designen är anpassad för att vara beröringssäker och vattensäker.
Du gör dessutom skruvförand på tex DC brytare, överspänningsskydd mm. Återförskruvning görs lämpligen nattetid...

Du har väl märkt upp kabelföringen med varningsettiketter ?

En påläst person har inga problem, jag ser inte riskerna som så stora men spänningen ÄR livsfarlig.

För övrigt är det inte alla som installerar SolarEdge mikrokonverterare eftersom det beror på placeringen, har man inga skuggningsproblem är det tveksamt att det lönar sig. De flesta anläggningsr kommer inte ha mikrokonverterare.
 
Skall bara poängtera att oavsett ser jag en lönsamhet i det. När taket skall bytas sätter jag upp paneler över takåsen. Det blir 28 st. 14+14. Nocken är nästan rak nord-sydlog riktning.
Får nog bli svarta monokristallina.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Arnodt skrev:
H
Summa per år= 17718 kr.
Återbetalningstid = 160000 / 17718 = 9,0 år.

Man kan idag köpa samma materialet för vår solcellsanläggning ca 10 % billigare än år 2015.
Det är främst solcellerna som blivit billigare.
Här har vi ett stort problem med kalkylen - prisdeflationen på solceller.

Jag är inte helt klar på hur man räknar med den faktorn i en kalkyl men med 10% men om man räknar lite grovt så hade du haft 16000 mindre i inköpskostnad om du väntat ett år med att köpa. Samtidigt har såld el betalt ungefär 17000kr av lånet. Så du har haft ca 12% avkastning på din investering år ett samtidigt som investeringen haft en värdeminskning på minst 10% pga prisdeflationen.

Är inte det ett nollresultat? Dvs ungefär som att ha pengarna på banken?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.