Jag har lagt ett granabgolv i min källare. Golvet ligger i ett L-format rum som kommer delas in i två rum. Totalt är ytan 50 kvadratmeter och luftvolymen 110 kubikmeter.

Eftersom Granabs lösning för ventilationen var så pass dyr (15 000kr) så kommer jag göra en egen lösning. Jag har friskluftsventil in i vart och ett av de 2 rummen, jag kommer köra med kanalfläkt ut som sitter mitt emellan de två rummen. I respektive rum kommer jag sätta in ventilationshål i golvet.

Rummen har lätt förhöjda radonvärden (runt 400) pga byggmaerialet i vägg och mekanisk ventilation är därför nödvändig. Fläkten kommer byggas in men det är i ett biorum så att den är tyst är ett önskemål. Eftersom den ska stå på dygnet runt antar jag att en EC-motor är att föredra. Ljuddämpare kommer inskaffas.
Jag har kollat på fläktar och blev rekommenderad denna av luftbutiken:

http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/7117-ostberg-lpkb-100-c1-ec-kanalflakt.html

Jag undrar om någon vet skillnaden på den mot tex den här billigare varianten?

https://www.ventilation.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm
 
E
Den största skillnaden är väl att den har ca två femtedelar av luftflödet hos Östbergfläkten.

Det andra, mest uppenbara, är utformningen. Ska den byggas in så kan man ha en tunnare men bredare slits om man har en kanalfläkt med sidoställd motor.
 
Behövs egentligen den extra kapaciteten till mina 50 kvadratmeter/ 110 kubikmeter?
 
E
För ett luftombyte varannan timme så räcker det om fläkten kan flytta ungefär 16l/s. Hur det påverkar med perforerade spirorör på till- och frånluften under golvet och sockelventiler m.m har jag ingen aning om. Men du klarar dig garanterat med den billigare fläkten.

Köp till varvtalsstyrning oavsett vilken fläkt du väljer. För ingen av fläktarna behöver gå på full fräs.
 
Den billigare fläkten har väl det Inbyggt?
 
Den billigare fläkten från Soliduct går att reglera steglöst som standard, så till den behöver du inte köpa till något.
Jag har en EC160 för att ventilera vårt uterum, styr hastigheten med en Nexamottagare funkar bra.
 
Tack för all hjälp! Vilken nexa mottagare använder du?
 
greverif skrev:
Tack för all hjälp! Vilken nexa mottagare använder du?
WRR-1 relämottagare och en Panelpotentiometer från Kjell använder jag.
Jag styr med nexalösningen för att kunna växla till högläge när tempen går över en viss temperatur, har även en givare på altandörren som sänker hastigheten när vi har dörren öppen.
För din tillämpning så kommer du väl kontiurnerligt köra på 1 hastighet, känns onödigt att krångla till det då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.